Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disney

Startat av TonyTonka, 15 januari 2009 kl. 20:29:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Jag håller med att det är mycket irriterande att Disney Channel numera alltid skriver ut rollistorna i grupp. Jag har tidigare försökt att mejla både Disney Channel och Disney Character Voices om rollistor, men ingen av dem vill lämna ut detta. Så antagligen går det inte att få fullständig klarhet förrän filmen förhoppningsvis släpps på DVD, så man kan se hela rollistan.

Tyvärr känner jag heller inte till hur de angivna skådespelarna låter, så att jag kan avgöra med hjälp av röstidentifiering. Men eftersom Disney Channel alltid skriver ut rösterna i storleksordning, så gissar jag att det kan vara så att skådespelarna skrivits ut i samma ordning som den amerikanska rollistan. I så fall, så är huvudrollerna fördelade enligt följande:

Chanel - Josephine Bornebusch
Dorinda - Sanna Sundqvist
Aqua - Frida Karlsson

Men det är ju inte alls säkert att de skriver ut rösterna i samma ordning, så jag är inte alls säker på att det där stämmer. Men vi kan i alla fall vara säkra på att de tre huvudrollerna (Chanel, Dorinda och Aqua) görs av de tre skådisarna, även om inte den inbördes ordningen stämmer.

TonyTonka

ddubbning: Du har glömt ytterligare en skådis som Petter. Nämligen Hans Gustafsson i Hembryggt mod.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lisa

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 januari 2009 kl. 14:42:15
Jag håller med att det är mycket irriterande att Disney Channel numera alltid skriver ut rollistorna i grupp. Jag har tidigare försökt att mejla både Disney Channel och Disney Character Voices om rollistor, men ingen av dem vill lämna ut detta. Så antagligen går det inte att få fullständig klarhet förrän filmen förhoppningsvis släpps på DVD, så man kan se hela rollistan.

Tyvärr känner jag heller inte till hur de angivna skådespelarna låter, så att jag kan avgöra med hjälp av röstidentifiering. Men eftersom Disney Channel alltid skriver ut rösterna i storleksordning, så gissar jag att det kan vara så att skådespelarna skrivits ut i samma ordning som den amerikanska rollistan. I så fall, så är huvudrollerna fördelade enligt följande:

Chanel - Josephine Bornebusch
Dorinda - Sanna Sundqvist
Aqua - Frida Karlsson

Men det är ju inte alls säkert att de skriver ut rösterna i samma ordning, så jag är inte alls säker på att det där stämmer. Men vi kan i alla fall vara säkra på att de tre huvudrollerna (Chanel, Dorinda och Aqua) görs av de tre skådisarna, även om inte den inbördes ordningen stämmer.


Jag hörde på radio (kommer inte ihåg vilken kanal, typ Rix fm el nåt) att en tjej som gör en av dom 3 huvudrollerna i Cheetha girls - en värld, fick röstjobbet genom att hon vann en tävling på radion. Pristet var tydligen att man skulle få göra en av rösterna, fast jag komemr inte ihåg vilken roll.. antagligen är det väl Sanna Sundqvist el Frida Karlsson?? Vet nån om dom gjort nåt dubb jobb tidigare??

TonyTonka

Hur får man tag på kortfilmerna med Roger Storm, Hans Gustafsson och Jan Koldenius?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

#19
Citat från: Tonytonka skrivet 27 januari 2009 kl. 19:51:35
ddubbning: Du har glömt ytterligare en skådis som Petter. Nämligen Hans Gustafsson i Hembryggt mod.

Tack för det, jag hade för mig att Hans Gustafsson hade gjort Petters röst i någon kortfilm, men var inte säker och kunde heller inte hitta något om det på Internet. Filmen du nämner känner jag dock till mycket väl, men jag mindes inte att det var den filmen som Hans Gustafsson medverkade i som Petter, även om jag minns att karaktären Petter är med i filmen ifråga. Därför tänkte jag inte på att titta på credits för den filmen när jag kollade denna webbsidas kortfilmsavdelning vid tillkomsten av min lista.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lisa skrivet 27 januari 2009 kl. 20:45:55
Jag hörde på radio (kommer inte ihåg vilken kanal, typ Rix fm el nåt) att en tjej som gör en av dom 3 huvudrollerna i Cheetha girls - en värld, fick röstjobbet genom att hon vann en tävling på radion. Pristet var tydligen att man skulle få göra en av rösterna, fast jag komemr inte ihåg vilken roll.. antagligen är det väl Sanna Sundqvist el Frida Karlsson?? Vet nån om dom gjort nåt dubb jobb tidigare??
Jag antar att det bör ha varit Sanna Sundqvist, då jag inte känner igen det namnet.

Jag gissar att Frida Karlsson bör vara samma Frida Karlsson som är en av sångarna i gruppen Caracola (som tävlade i Melodifestivalen ifjol) - jag har inte hört Frida i någon annan dubbning, men däremot en annan av medlemmarna i samma grupp (Emma Lewin, som medverkade i Tingeling från samma dubbningsbolag), varför jag misstänker att det rör sig om den Frida. Om Sun Studio har anlitat en av medlemmarna i gruppen tidigare, så verkar det ju logiskt att även anlita Frida...

Men det var intressant, jag kände inte till om denna radiotävling. Jag ska se om det går att få reda på mer om detta, och vilken roll vederbörande spelade.

Daniel Hofverberg

Jag hittade just denna information i Disney Channels pressrelease inför Cheetah Girls - One World:

CitatI den svensktalande versionen är det en dröm som går i uppfyllelse på riktigt för Helena Ericsson, 26 år, från Västerhaninge. Hon har länge drömt om att få dubba en Disney-film. När hon i höstas vann en tävling arrangerad av radiostationen RIX FM, fick hon åka på en provspelning. Det klarade hon galant och nu kan vi höra henne som koreografen Gita.

- Min dröm har alltid varit att få vara en av rösterna i en Disney-film. Ända sedan jag var riktigt liten har jag lärt mig alla Disney-låtarna för att vara beredd om den dagen skulle komma, säger Helena Ericsson.
Tävlingen rörde sig alltså inte om någon av huvudrollerna, utan en biroll.

Lisa

Jaha, så det var en biroll. Hade för mig att dom sa att det var en av de 3 tjejerna.. I vilket fall som helst, har du nån aning om vem Sanna Sundqvist är då? Har hon inte gjort nåt annat?

Daniel Hofverberg

En snabb sökning på webben avslöjar att Sanna Sundqvist tydligen är teaterskådis, som bl.a. verkar ha varit med i ett par pjäser på Stockholms stadsteater. Jag hittar dock inget som tyder på att hon varit med i någon dubbning tidigare, och heller ingen vanlig filmroll.

Jag har i alla fall skickat mail till Disney Channels PR-ansvariga och frågat efter rollista med vem som spelar respektive rollfigur, men ärligt talat väntar jag mig inte att hon verkligen kommer att svara på mitt mail... Jag ska försöka undersöka vidare, om det går att få fram vem som spelar vem.

Lisa

Hm där ser man..  :o

Kan man inte fråga Sun Studio direkt?? Eller dom kanske inte e så hjälpsamma heller?

Daniel Hofverberg

Tyvärr säger Sun Studio sen ett par år tillbaka att de inte får lämna ut uppgifter till någon annan än uppdragsgivarna (d.v.s. filmbolagen).

TonyTonka

Vem spelar följande skurkar i Kim Possible

DNAmy
Gill
Senior Senior SR.
Senior Senior JR.
Duff Killian
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag kan inte ens minnas vem någon av dessa rollfigurer är, så jag kan inte hjälpa dig - de har nog sannolikt inte medverkat i något av de avsnitt jag sett av Kim Possible.

På Disney Channel står det dock utsatta ganska detaljerade creditlistor vid alla avsnitt av Kim Possible - de visas i slutet av eftertexterna, tillsammans med norska och danska dubbcredits. I de flesta avsnitt har den svenska rollistan varit ganska utförlig, och innehållit de rollfigurer som faktiskt medverkar i avsnittet, så rollfigurerna borde stå med där i de avsnitt där de medverkat. Dock tycks jag minnas att Sun Studios credits har varit lite mer detaljerade än KM Studios, så det kan variera beroende på vilken dubbning avsnitten ifråga har.

TonyTonka

Jag såg ett avsnitt av Kim Possible igår Med DNAmy

jag är 99% säker på att DNAmy spelas av Anna Norberg.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Jag Undrar om någon vet rösterna i den andra dubben av Piff & Puff Räddningspatrullen. Inte den med Hans Gustafsson, Birgitta Fernström OSV. Förresten Varför finns serier som te.x Piff & Puff Räddningspatrullen och Doug i Recentionerna men inte i Svenska Röster och Credits?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D