Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

MeToo rörelsen - sant?

Startat av Richardo, 19 december 2017 kl. 12:44:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Citat från: Lilla My skrivet 30 december 2017 kl. 02:10:23
"Kvinnor vill ju bara ha uppmärksamhet!" är ju också ett begrepp man har hört ett par gånger i sitt liv ::) Att anklaga alla kvinnor som berättar om sina hemska upplevelser när de försökt anmäla är ju bara lågt. Varför skulle SÅ många kvinnor ljuga om samma sak?

Det låter lite som om du tror kvinnor är en mega-konspirationsgrupp utsända för att sätta dit alla män på alla sätt möjliga. News flash: Så är det inte. Världen har bara alltid varit jävligt hård emot kvinnor och nu när kvinnor äntligen säger ifrån och vågar stå på sig så klarar stora delar av mänskligheten inte av det. "Lögnare!" - "Extremister!" - "Uppmärksamhetskåta!" ;D

Problemet med stora delar av den här MeToo-rörelsen (vill egentligen inte ens använda det begreppet för låter så löjligt), är hur som helst att det är väldigt långsökt. Att någon som inte känner en människa över internet baserat på dennes ord och ingen annans skall avgöra om mannen som hon utpekar är skyldig till brottet eller inte. För att testa detta kan du ju alltid:

1. Skapa 10 facebook profiler med olika namn (trovärdiga namn inte My1 My2 och My3.
2. Lägg till lite vänner.
3. Gå med i valfri metoo-grupp på facebook eller vilken girlpower grupp som helst (ja sådana kvinno-grupper som bara accepterar tjejer)
4. Hitta på en historia som såklart är lögn om att en man gjort något mot dig som du inte tycker är okej eller vad som helst som anspelar på att det är just en man som gjort det

99.9% av dessa som postar svar på din "topic" kommer att hålla med dig och vara väldigt offensiva mot just män och inte på själva brottet i sig. Det är just därför hela den här skiten fallerar. Eftersom källkritik inte existerar i MeToo. Och låt oss vara ärliga här. Det finns riktigt SJUKA kvinnor & MÄN på internet som sitter hemma och postar att andra skall dö, att ALLA män är si och så och aldrig kommer ändra uppfattning. Inte ens när dom blir outade via TV program såsom Trolljägarna

Därför är det självklart så att polisen alltid utgår ifrån sina rutin frågor på ett förhör. Dom vill helt enkelt utläsa om personens historia är särskilt trovärdig eller om den bara är påhittad för att sätta dit den anmälan görs emot. Svartsjuka/ex , mans-hatare, avundsjuka, uppmärksamhet spelar helt plötsligt väldigt stor roll trots att dom allra flesta kanske tror att ingen skulle hitta på. För vad har man att tjäna på att hitta på  ::) ;D ;D  ;)

TecknatÄlskare

Hård mot kvinnor? Du måste nog definiera hård isåfall.

TonyTonka

#62
Citat från: TecknatÄlskare skrivet 30 december 2017 kl. 13:02:01
Hård mot kvinnor? Du måste nog definiera hård isåfall.

Nu har jag knappt skrivit i tråden innan, men förr i tiden var väl kvinnor nästintill slavar åt männen? (då menar jag jäkligt långt bak i tiden, typ innan 1700-talet?)

Så sent som på 1960-talet verkar män fortfarande ha behandlat kvinnor som småbarn som bara ska vara hemma och göra hushållssysslor.


Personligen tror jag i alla fall att det finns minst lika många sjuka kvinnor som män, men att männen syns mera då de sjuka grejerna de gör i många fall är mycket värre. ^^

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Richardo

Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2017 kl. 13:31:30
Nu har jag knappt skrivit i tråden innan, men förr i tiden var väl kvinnor nästintill slavar åt männen? (då menar jag jäkligt långt bak i tiden, typ innan 1700-talet?)

Så sent som på 1960-talet verkar män fortfarande ha behandlat kvinnor som småbarn som bara ska vara hemma och göra hushållssysslor.


Personligen tror jag i alla fall att det finns minst lika många sjuka kvinnor som män, men att männen syns mera då de sjuka grejerna de gör i många fall är mycket värre. ^^

Mycket har hänt de sensate fyra decennierna, och kvinnor har nu, rent juridiskt, lika mycket rättigheter som män och syns INTE som inferoria varelser i allmänheten. I alla fall i Sverige och västvärlden.

TecknatÄlskare

Bättre det än o vara ute o kriga tror jag.

E

Jag vet, gammalt ämne men jag måste bara få detta ur vägen:

Jag är väldigt förvånad över att Daniel inte har gett Jabberjaw några varningar för det som han sa till Soscla 23 december 2017 är ju personangrepp >:( (i alla fall första meningen) och han kommer farligt nära gränsen till det i andra av sina inlägg i den här tråden

Och i Mello-tråden kom han också nära gränsen till personangrepp mot MIG >:(

Borde han inte få en varning då eller

Lilla My

Citat från: Richardo skrivet 30 december 2017 kl. 15:21:56
Mycket har hänt de sensate fyra decennierna, och kvinnor har nu, rent juridiskt, lika mycket rättigheter som män och syns INTE som inferoria varelser i allmänheten. I alla fall i Sverige och västvärlden.

Trots detta blir kvinnor fortfarande tafsade på, sexuellt utnyttjade, misshandlade och inte trodda på vilket ledde till MeToo. Tänka sig va?

Det är inte så jämställt som du tror. Sverige är det femte mest jämställda landet i världen, men det betyder bara att det är bara femte minst sämsta.

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 15 juni 2019 kl. 19:14:03
Trots detta blir kvinnor fortfarande tafsade på, sexuellt utnyttjade, misshandlade och inte trodda på vilket ledde till MeToo. Tänka sig va?

Det är inte så jämställt som du tror. Sverige är det femte mest jämställda landet i världen, men det betyder bara att det är bara femte minst sämsta.
Å trots detta blir män rånade, misshandlade, våldtagna och bedragna. Tänka sej!

Det är inte så ojämlikt som du tror då Sverige som sagt är det femte bästa landet i den frågan. Med hård konkurans.
Houba !

Lilla My

#68
Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 15 juni 2019 kl. 20:28:01
Å trots detta blir män rånade, misshandlade, våldtagna och bedragna. Tänka sej!

Trots vad? Att Sverige är jämställt? Män har varit privilegiade över kvinnor sedan tidernas begynnelse och ändå har rån, misshandel etc. varit en grej som förekommit. Det är inget som jämställdhet kan beblandas med. Såvida du nu inte insinuerar att män blir våldtagna, misshandlade etc. just på grund av att det blivit mer jämställt?

Kvinnor har blivit ägda av deras pappor, sedan deras män och blev inte ens myndigförklarade fören runt 1900-talet. Det har hänt en hel del, men kvinnor är fortfarande utsatta. Vad är det som är så hemskt med att uppmärkamma detta och inse detta? Att kvinnor fortfarande är rädda för män och måste se varje man som potentiell våldtäcksman är ett fenomen som existrerar. Vi måste jobba med detta, istället för att rycka på axlarna och säga "jaja, det finns värre/ni ska inte gnälla så mycket/tänk på männen!!".

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 15 juni 2019 kl. 20:33:14
Trots vad? Att Sverige är jämställt? Män har varit privilegiade över kvinnor sedan tidernas begynnelse och ändå har rån, misshandel etc. varit en grej som förekommit. Det är inget som jämställdhet kan beblandas med. Såvida du nu inte insinuerar att män blir våldtagna, misshandlade etc. just på grund av att det blivit mer jämställt?

Kvinnor har blivit ägda av deras pappor, sedan deras män och blev inte ens myndigförklarade fören runt 1900-talet. Det har hänt en hel del, men kvinnor är fortfarande utsatta. Vad är det som är så hemskt med att uppmärkamma detta och inse detta? Att kvinnor fortfarande är rädda för män och måste se varje man som potentiell våldtäcksman är ett fenomen som existrerar. Vi måste jobba med detta, istället för att rycka på axlarna och säga "jaja, det finns värre/ni ska inte gnälla så mycket/tänk på männen!!".
Problemet som jag ser det är just det att folk är mer benägna att prata om kvinnors problem, när kvinnor far illa, när kvinnor blir rånade/våldatagna ungefär som det är värre eller ett separat problem. Folk behöver komma över den här ängsligheten att det skulle vara så jävla synd och jobbigt att vara kvinna om dom någonsin vill känna sej jämställda.

Iden om att vara orolig för att nästa man du träffar skulle potentiellt vara en våldtäcksman är lika dumt som att vara orolig för att nästa invandrare du träffar skulle potentiellt vara kriminell. Sådana ideer är sådant som skapar hat/rasism/känsrasism och allmän intollerans.

Du gör inte saken bättre.
Houba !

Lilla My

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 15 juni 2019 kl. 21:18:53
Problemet som jag ser det är just det att folk är mer benägna att prata om kvinnors problem, när kvinnor far illa, när kvinnor blir rånade/våldatagna ungefär som det är värre eller ett separat problem. Folk behöver komma över den här ängsligheten att det skulle vara så jävla synd och jobbigt att vara kvinna om dom någonsin vill känna sej jämställda.

Iden om att vara orolig för att nästa man du träffar skulle potentiellt vara en våldtäcksman är lika dumt som att vara orolig för att nästa invandrare du träffar skulle potentiellt vara kriminell. Sådana ideer är sådant som skapar hat/rasism/känsrasism och allmän intollerans.

Du gör inte saken bättre.

Kanske för att kvinnor alltid har varit mer utsatta och ifrågasatta igenom tiderna? När vi är tysta får vi skit för att vi inte säger ifrån, när vi säger ifrån får vi skit för att vi är elaka, tar för mycket plats och "tänk på männen/barnen i Afrika/kvinnor i andra länder, what about them!??". Vad vill du vi ska göra? Stå och ta emot?

Jag rekomenderar dig att istället för att manspalina om hur kvinnor ska bete sig faktiskt lyssna på alla kvinnor som nu öppet vågar berätta om hur de blir behandlade och hur det känns för oss och ta till dig det. Att jag blir orolig runt män är inget medvetet val jag gör för att jag VILL bli orolig, utan för att jag varit med om tillräckligt många taffsanden, äckliga kommentarer, hot och vidrigheter så det numera är en automatisk grej, såsom det är för många kvinnor.

TrondM

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 15 juni 2019 kl. 17:03:53Borde han inte få en varning då eller

Det har du, ærlig talt, ingenting med.

Hvis Daniel velger å gi en bruker en advarsel, så er det en sak mellom Daniel og brukeren. Ingen andre på forumet kan kreve å få vite om en bruker har fått en advarsel eller ikke.


Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 15 juni 2019 kl. 22:21:28
Kanske för att kvinnor alltid har varit mer utsatta och ifrågasatta igenom tiderna? När vi är tysta får vi skit för att vi inte säger ifrån, när vi säger ifrån får vi skit för att vi är elaka, tar för mycket plats och "tänk på männen/barnen i Afrika/kvinnor i andra länder, what about them!??". Vad vill du vi ska göra? Stå och ta emot?

Jag rekomenderar dig att istället för att manspalina om hur kvinnor ska bete sig faktiskt lyssna på alla kvinnor som nu öppet vågar berätta om hur de blir behandlade och hur det känns för oss och ta till dig det. Att jag blir orolig runt män är inget medvetet val jag gör för att jag VILL bli orolig, utan för att jag varit med om tillräckligt många taffsanden, äckliga kommentarer, hot och vidrigheter så det numera är en automatisk grej, såsom det är för många kvinnor.
Det historiska argumentet för att rättigfärdiga gnäll och "oj vad synd det är om oss kvinnor som grupp" är ogilltigt för det just är ett historiskt argument. Ni är inte förtryckta längre. Släpp det.

Självklart så ska ju alla människor som blivit orättade på ett eller annat sätt få sin sak prövad i domstol. Oavsett kön.

Hm, manspalina var ett nytt ord för mej. Undrar om det är ett nytt fememistiskt påfund för att trycka ner dom äckliga männen? 🤔

Jag ska testa en grej. Du ska få läsa igenom din text fast med man utbytt mot invandrare och rån så ska du få se:

Att jag blir orolig runt invandrare är inget medvetet val jag gör för att jag VILL bli orolig, utan för att jag varit med om tillräckligt många rån, vandaliseringar, och annat skit så det numera är en automatisk grej, såsom det är för många svenskar.

Lika dumt som det vore att argumentera så vore det att argumentera som du gjorde.
Houba !

Lilla My

#73
Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 16 juni 2019 kl. 00:04:29
Ni är inte förtryckta längre. Släpp det.

No offense, men hur vet du det?

Vi säger inte "det är synd om oss", vi säger "det är 2019 och fortfarande blir kvinnor våldtagna och mördade av män, vakna för fan."
Du säger ju nu att jag inte ska gnälla och att jag har det "bättre än jag själv tror", eller hur? Trots att jag sitter och förklarar för dig hur jag personligen är rädd för män i min närhet. Vem vet bäst om hur kvinnor blir behandlade i dagens Sverige? Sveriges kvinnor som öppet berättar att de mår skit eller du som killgissar att kvinnor har det bra?

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 16 juni 2019 kl. 00:04:29
Jag ska testa en grej. Du ska få läsa igenom din text fast med man utbytt mot invandrare och rån så ska du få se:

Att jag blir orolig runt invandrare är inget medvetet val jag gör för att jag VILL bli orolig, utan för att jag varit med om tillräckligt många rån, vandaliseringar, och annat skit så det numera är en automatisk grej, såsom det är för många svenskar.

Lika dumt som det vore att argumentera så vore det att argumentera som du gjorde.

Man kan också byta ut "män" mot "kvinnor", "katter", "dinosaurier" och "samer" och det kommer låta lika fucked up. För det var inte min poäng. Min poäng är att de patriakala strukturer som finns fortfarande gör att kvinnor känner sig hotade av män.

Eftersom du inte vill lyssna på mig kommer jag därför tipsa om tre Instagram-konton med mycket bra information;

- Mansbebisar ( www.instagram.com/mansbebisar/ )
En intressant titt på patriakala strukturer. En "mansbebis" är en man som fått för sig att kvinnan i hans liv ska ta hand om honom precis som hans mamma gjorde. Hon ska tvätta, städa, ta hand om barnen, diska, laga mat, ha sex när han vill, ibland t.o.m. se ut som han vill. Kontot får in historier från kvinnor som anonymt skickar in berättelser om hur män i deras närhet beter sig. Enskilt kan de verka oskyldigt och på sin höjd smått irriterande, men när man lägger ihop puzzlet och ser hur många som beter sig likadant så faller det liksom på plats. Detta är oftast inga hemska berättelser, utan vardagliga händelser.

- Min Berättelse ( www.instagram.com/minberattelse/ )
Kvinnor skickar anonymt in sina berättelse om våldtäkter och övergrepp som skett i deras liv och hur detta har påverkat dem. Många lider i tyshet av en eller flera orsaker. Läs, ta in, inse att detta händer även nu, idag, ofta i tysthet.

- En horas vardag ( www.instagram.com/en_horas_vardag/ )
En före detta prostituerad kvinna berättar om hur hennes vardag var/är. Vad torskar bad henne göra för pengar och meddelanden hon får. Vad som var vardagsmat för henne. Ett perfekt konto för att upplysa hur porrskadad en stor del av befolkningen faktiskt är, och hur män kan bete sig när de inte får ligga på vanligt sätt (oftast eftersom de går igång på äckliga saker som ingen vill göra med dem) utan behöver köpa en prydnad som de kan leka med ett tag. Detta pågår också fortfarande i nutid och är en del av ett patriakalt förtryck.

Nu vet jag inte om du kommer titta på dessa eller ej. Du kanske redan bestämt dig för att jag är en feminazi som gnäller för mycket och har det för bra för att kämpa för feminism och därför inte kommer lyssna på mig, och det må så vara. Nu har jag i alla fall försökt förklara mig och varför jag blir så upprörd av vad du skriver. Och ja, jag är extremt privilegiad, men jag har också varit utsatt. Alla kvinnor i min närhet har varit utsatta för sexuella övergrepp minst en gång. Två av mina systrar har nästan dött av sina pojkvänner. Två av mina närmaste vänner blev så psykiskt misshandlade av sina pojkvänner att en av dem fortfarande har svårt att ens se sig själv i spegeln (och den andra har precis kommit ur sitt). Inget av detta är anmält för ingen av dem orkade/orkar med en rättsprocess, och när det gäller mina vänner så är psykiskt misshandel inte i närheten av vad som krävs för att något ö.h.t. ska hända i rätten. De tynade bort inför mina ögon och jag kunde inget mer göra än att ge stöd och BE dem lämna sina pojkvänner som hade dem lindade runt sina lillfingrar.

Kom inte och säg att kvinnor inte är förtryckta. Säg inte åt oss att hålla tyst. Jag ber dig istället att lyssna på våra berättelser och inse att även i fina Sverige har vi en lång väg kvar.

E

Citat från: TrondM skrivet 15 juni 2019 kl. 23:51:37
Det har du, ærlig talt, ingenting med.

Hvis Daniel velger å gi en bruker en advarsel, så er det en sak mellom Daniel og brukeren. Ingen andre på forumet kan kreve å få vite om en bruker har fått en advarsel eller ikke
Jag vet jag tycker bara att alla ska vara snälla mot varandra