Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Inkorrekta credits

Startat av Soscla, 22 februari 2012 kl. 00:31:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Soscla

Jag kollade igenom alla trådnamn utifall det redan fanns en sån här, men jag tyckte alla hette typ likadant -_- men hittade inte vad jag ville ha.
Hursomhelst så tittade jag på creditlistan för Balto och det står att Rosy spelas av Annelie Berg och Rosys pappa spelas av Joakim Jennefors. Jag är osäker på om detta är rätt, jag har fått för mig att Pernilla Wahlgren gör rollen till Rosy, samt att pappan låter (för mig) verkligen inte som Jennefors, men jag har inga förslag om vem det kan vara istället.
It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Det var flera år sedan jag såg Balto senast, så jag minns ärligt talat inte varifrån just de två rollfigurernas uppgifter kom från. Det jag vet är att det tyvärr bara finns bevarat uppgifter om skådespelare i grupp (som fanns utsatt på VHS-utgåvorna) och rollistan på sajten kommer istället från en kombination av min röstidentifiering och vad Lasse Svensson kom ihåg.

Varken jag eller Lasse är felfria, så givetvis kan det ha uppstått något misstag. Han kan ju ha kommit ihåg fel, och jag kan ha hört fel. Jag tycker dock inte att man borde kunna höra fel på Annelie Berg och Pernilla Wahlgren, då de ju inte låter särskilt lika varandra, men självklart kan jag ha tänkt fel eller fått tillfälligt hjärnsläpp.

När jag får tid över ska jag ta och se om filmen, och höra vad jag tror om rösterna i dagens läge. Det enda man kan vara säker på är i alla fall att Annelie Berg och Joakim Jennefors (liksom alla andra på creditlistan) definitivt medverkar i filmen; om inte i de rollerna så åtminstone i andra roller.

Soscla

Nu blir jag osäker själv om jag bara hittade på nåt som jag kan ha kommit ihåg fel. Jag borde också kolla filmen igen, så man kan bli säker på sin sak.
Joakim Jennefors är definitivt med, jag tror han är nån bybo nånstans... Likaså med Annelie Berg. Hon kanske är Rosys mamma, som det står att det är Annica Smedius, vilket också kan vara troligt.
It's so fluffy I'm gonna die!

Elios

Vet det var nåt år där som det hade blandat ihop Pernilla Wahlgrens röst med Annelie Bergs röst med mamman respektive dottern Roxy.
Blev helt paff när jag såg filmen och kollade samtidigt på creditsen och upptäckte det. Hehe! 

Disneyfantasten

Benke Skogholt står felaktigt crediterad som McHorn i Disney-filmen Zootropolis, han gjorde dock endast den rollen i trailern, i film-dubbningen så är det i själva verket Adam Fietz som gör McHorns röst.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 januari 2023 kl. 10:25:30Benke Skogholt står felaktigt crediterad som McHorn i Disney-filmen Zootropolis, han gjorde dock endast den rollen i trailern, i film-dubbningen så är det i själva verket Adam Fietz som gör McHorns röst.
Vad har du för källa till det? Har du fått det bekräftat av någon av skådespelarna eller av regissören?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 januari 2023 kl. 11:02:36Vad har du för källa till det? Har du fått det bekräftat av någon av skådespelarna eller av regissören?
Det har jag inte, men det finns en till som kom fram till den slutsatsen, nämligen forumsmedlemmen Erik Dahlberg (som numera heter E), faktum är att han kom fram till det genom röstidentifiering, vilket jag senare också gjorde.

Både Benke Skogholt och Adam Fietz har distinkta röster.

Någon kanske kan ordna ljudklipp med McHorns röst så att du slipper tveka om saken.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 januari 2023 kl. 11:07:18Det har jag inte, men det finns en till som kom fram till den slutsatsen, nämligen forumsmedlemmen Erik Dahlberg (som numera heter E), faktum är att han kom fram till det genom röstidentifiering, vilket jag senare också gjorde.

Både Benke Skogholt och Adam Fietz har distinkta röster.

Någon kanske kan ordna ljudklipp med McHorns röst så att du slipper tveka om saken.
Det vore önskvärt om ytterligare någon kunde bekräfta det innan jag uppdaterar creditlistan. :)