Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

DVD film - spela filmen direkt utan meny

Startat av Richardo, 10 augusti 2017 kl. 23:20:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Finns det något sätt att spela upp en DVD film utan att click på "spela upp" i DVD-menyn, utan spela upp filmen direkt efter att språket har valts? Disney har "Fast Play", men gäller inte de tidigare filmerna. Jag tycker att det är lite distraherade när man måste spela upp DVD-menyn innan man kan spela upp filmen.

TrondM

Nei.

Det er de som lager platen som bestemmer navigasjonen. Hvis de har gjort det umulig å spole forbi eller hoppe over en trailer eller noe sånt, så får du ikke gjort noe med det. Noen spillere kan modifiseres til å ignorere enkelte begrensninger, men de kan ikke ta deg direkte til filmen.

For å få til det må du rippe filmen og enten spille den av som en fil, eller lage en ny DVD som bare inneholder filmen.



Anders M Olsson

Alla DVD-spelare har funktioner för att gå direkt till en viss titel och ett visst kapitel. Titta i bruksanvisningen till din spelare! Problemet är tyvärr att skivorna oftast stänger av sådana funktioner, så att det bara går att navigera med skivornas egna menyer.

Om du ser filmerna med ett program i din dator finns det tilläggsprogram som återställer kontrollen till användaren och dessutom tar bort regionsskyddet, t.ex. AnyDVD.

Om du använder en fristående DVD-spelare går det vanligtvis inte att komma runt problemet, förutom om du har en spelare som är speciellt modifierad för att ignorera skivans begränsningar.

Jag har själv mer och mer gått över till att rippa ut mina filmer på filer och spela dem med en mediaspelare kopplad till TVn (t.ex. Raspberry Pi med Kodi) istället för att titta på DVD- eller Blu-ray skivorna direkt. Då slipper jag alla irriterande FBI-varningar, trailers och animerade menyer. Med en hårddisk på ett par terabytes kan jag ha ett ganska omfattande bibliotek av filmer och tv-serier ständigt tillgängligt, och allt är åtkomligt direkt inom några sekunder med några enkla tryckningar på fjärrkontrollen.

Man ska kanske inte förvånas över att försäljningen av fysiska skivor minskar, och att många väljer att använda streamingtjänster, t.ex. Netflix, istället...

Richardo

Kan man använda VLC Media Player eller Windows media player eller QuickTime för att få kontrollen?

Anders M Olsson

Citat från: Richardo skrivet 12 augusti 2017 kl. 09:40:25
Kan man använda VLC Media Player eller Windows media player eller QuickTime för att få kontrollen?

Ja, det verkar så, i alla fall med VLC.

(Windows Media Player stödjer inte DVD-uppspelning i Windows 10 och QuickTime har jag inte installerat på min dator, så det har jag inte testat.)

I dialogrutan "Öppna skiva" i VLC kan man skriva in var uppspelningen ska börja (titel och eventuellt kapitelnummer). Problemet med detta är förstås att det är svårt att veta vilket titelnummer som huvudfilmen har.

Samma sak med ljudspår och undertexter. Om man vet vilka nummer som är rätt kan man skriva in dem här och få exempelvis svensk text eller svenskt tal direkt när filmen börjar. Men det är nog inte helt lätt att gissa.

Istället kan man starta på titel 0, och när skivan väl har börjat spela väljer man "Uppspelning / Titel" i VLCs meny. Då får man en lista på de ingående titlarna med speltiderna angivna. Med den informationen bör det inte vara så svårt att avgöra vad som är huvudfilmen.

När filmen sen är igång kan man högerklicka på bilden och välja undertexter och/eller ljudspår om det inte skulle bli rätt från början.

Elios


Samlaren

Det finns många program som kan spela upp DVD skivor men jag förslår Kodi till dig.

Scoobydoofan1

Citat från: TrondM skrivet 11 augusti 2017 kl. 12:59:49
Nei.

Det er de som lager platen som bestemmer navigasjonen. Hvis de har gjort det umulig å spole forbi eller hoppe over en trailer eller noe sånt, så får du ikke gjort noe med det. Noen spillere kan modifiseres til å ignorere enkelte begrensninger, men de kan ikke ta deg direkte til filmen.

For å få til det må du rippe filmen og enten spille den av som en fil, eller lage en ny DVD som bare inneholder filmen.
Är det här hur norsk är i skriven form?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 16 februari 2021 kl. 12:28:45
Är det här hur norsk är i skriven form?
Det där är bokmål. I skriven form består ju norska av två olika språk (eller varianter, beroende på hur man ser på saken): bokmål och nynorsk. Bokmål är det i särklass vanligaste i tidningar, och likaså vid undertexter (textremsor) på TV, DVD och bio.

Generellt sett är nog bokmål lättare att förstå för svenskar, medan nynorskan är (åtminstone i mina ögon) lite svårare att förstå med en del udda stavningar och ord. På nynorsk heter Norge exempelvis Noreg (medan det på bokmål förstås heter Norge).

Om du bläddrar runt på Wikipedia kan du ganska snabbt få en känsla av skillnaderna, då det finns en separat Wikipedia för bokmål och för nynorsk:
Nynorsk: https://nn.wikipedia.org/
Bokmål:  https://no.wikipedia.org/

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2021 kl. 13:19:40
Det där är bokmål. I skriven form består ju norska av två olika språk (eller varianter, beroende på hur man ser på saken): bokmål och nynorsk. Bokmål är det i särklass vanligaste i tidningar, och likaså vid undertexter (textremsor) på TV, DVD och bio.

Generellt sett är nog bokmål lättare att förstå för svenskar, medan nynorskan är (åtminstone i mina ögon) lite svårare att förstå med en del udda stavningar och ord. På nynorsk heter Norge exempelvis Noreg (medan det på bokmål förstås heter Norge).

Om du bläddrar runt på Wikipedia kan du ganska snabbt få en känsla av skillnaderna, då det finns en separat Wikipedia för bokmål och för nynorsk:
Nynorsk: https://nn.wikipedia.org/
Bokmål:  https://no.wikipedia.org/
Bokform är bra, förstår inte varför dom ändrade till nynorsk skrivning.