Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vem gör Scooby-Doo bäst?

Startat av Erika, 8 december 2004 kl. 16:01:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Ja, vem tycker ni är bäst som Scooby? :)

Steve Kratz
Stefan Frelander
Gunnar Ernblad
Stellan Skarsgård
Annan (i så fall vem)

Erika

Jag blev lite inspirerad av några gästbokinläggen på sidan. :)

Jag tror de flesta här vet att jag föredrar Steve Kratz. :)

Jag är osäker på vilka andra skådespelare (förutom Kratz och Frelander) som också har spelat Scooby (jag har något svagt minne att Stellan Skarsgård spelade honom i någon gammal dubbning från mitten av 80-talet). Jag la till ett till alternativ för säkerhetens skull.



För att alla ska få en ärlig chans att sätta sig in i de olika rösterna och göra en egen bedömning, har jag gjort i ordning korta ljudklipp i MP3-format med några repliker med respektive skådespelare (cirka 25 sekunder per skådis). Samtliga kommer från The Scooby-Doo Show för rättvisans skull, då det är den enda serie som finns i båda dubbningarna med båda Scooby-rösterna. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att kunna ta samma repliker och samma avsnitt för respektive version, men det bör förhoppningsvis ändå räcka för att avgöra rösterna.

Nu har jag också lagt till klipp på Gunnar Ernblad, som spelade Scooby-Doo på ett antal videofilmer som Kanal 10 (sedermera Pickwick) släppte med avsnitt av The Scooby-Doo Show under sent 1980-tal och tidigt 1990-tal.

Ladda ner filerna här:

Steve Kratz som Scooby-Doo (Mediadubb Int)

Stefan Frelander som Scooby-Doo (Sun Studio A/S)

Gunnar Ernblad som Scooby-Doo (Kanal 10/Pickwicks videofilmer - okänt dubbningsbolag)

Don Messick som originalrösten till Scooby-Doo

Källa: Hanna-Barbera Productions samt Mediadubb International AB respektive Sun Studio A/S (samt oidentifierat bolag)

/Daniel

PAAATE

Det beror på vem det är som spelar Scooby i Bröderna Buu-filmen. Den rösten tycker jag passar som Scooby. Någon som vet vem det är?
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

PAAATE

Ni behöver inte svara på mitt tidigare inlägg, eftersom jag nu röstat!  ;)
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

#3
Scooby i Scooby-Doo möter Bröderna Bu, liksom i alla andra av Sun Studios dubbningar före What's New Scooby-Doo startade, var Stefan Frelander.

Jag behöver väl knappast tillägga att jag tycker att Steve Kratz var avsevärt bättre än Frelander. Stefan Frelander är likväl hyfsad - i Sun Studios äldre dubbningar så var Thomas Engelbrektsson som Shaggy ett betydligt större problem (som var rätt dålig), som gudskelov är borta ur bilden nuförtiden...

GaBBe

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 december 2004 kl. 19:46:55
Scooby i Scooby-Doo möter Bröderna Bu, liksom i alla andra av Sun Studios dubbningar före What's New Scooby-Doo startade, var Stefan Frelander.

Jag behöver väl knappast tillägga att jag tycker att Steve Kratz var avsevärt bättre än Frelander. Stefan Frelander är likväl hyfsad - i Sun Studios äldre dubbningar så var Thomas Engelbrektsson som Shaggy ett betydligt större problem (som var rätt dålig), som gudskelov är borta ur bilden nuförtiden...

Men Daniel... Thomas Egenbrektsson gjorde ju Shaggy jättebra..=P Speciellt i Scooby Doo på Zombie-ön och i Scooby-Doo och häxans spöke. I bröderna Bu tycker jag han gör honom sämre...han låter helt hes där eller nåt sånt.. Dessutom är han jättelik originalrösten Billy West som gjorde Shaggy i Zombie-ön. Tycker föresten Stefan Frelander gör Scooby sämre i Spelfilmen, 1an, har inte sett 2an så vet inte om han kan säga "s" där.. I spelfilmen började han ju säga Raggy istället för Shaggy osv.. Jag vet att originalrösten gör det också men när Stefan aldrig har gjort så tidigare så varför börja nu liksom.. Sen Fred, Mattias Knave låter rätt lik originalrösten och är rätt okej men Peter Sjöqvist.. Han låter ju inte alls som Fred...hans röst passar inte för en "matcho-kille" som går runt i vitt och blått och är med i Mysterie-gänget. Mycket mer stämmer det för Robin i Batman tex... Men sen kan det också bero på att jag inte gillar hans röst särskilt mycket heller... Tycker den skär i öronen och är irriterande och allt..=P ..men faktiskt inte när han gör Robin! Då är det bra! Har Scooby spelet, det där med cyber viruset..och Fred snackar rätt mycket och han låter precis som Stefan..!=)

Daniel Hofverberg

Det är mycket möjligt att Thomas Engelbrektsson är lik Billy West, men det är i så fall en tursam slump - rollbesättningen gjordes ju inför TV-serien The Scooby-Doo Show och är alltså gjord utifrån Casey Kasems röst - och Thomas är sannerligen inte speciellt lik Casey...

CitatTycker föresten Stefan Frelander gör Scooby sämre i Spelfilmen, 1an, har inte sett 2an så vet inte om han kan säga "s" där.. I spelfilmen började han ju säga Raggy istället för Shaggy osv.. Jag vet att originalrösten gör det också men när Stefan aldrig har gjort så tidigare så varför börja nu liksom..
Det kan bero på att långfilmer (särskilt biofilmer) som regel har betydligt högre krav på sig än TV-serier - inte bara från dubbningsbolaget, utan även filmbolagen som ofta övervakar dubbningar och ställer krav. De kan därmed mycket väl ha krav på likhet med originalversionen, och brukar som regel inte bry sig om kontinuitet. Visserligen är ju Disney värst på den fronten, men även andra filmbolag brukar ibland övervaka eller ställa krav på dubbningar - till Pokémon skickade Warner t.o.m. en amerikansk regissör till Stockholm och Eurotroll för att leda hela den svenska dubbningen, så då kan de väl säkerligen göra liknande med andra filmer...

GaBBe

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 december 2004 kl. 02:32:16
Det är mycket möjligt att Thomas Engelbrektsson är lik Billy West, men det är i så fall en tursam slump - rollbesättningen gjordes ju inför TV-serien The Scooby-Doo Show och är alltså gjord utifrån Casey Kasems röst - och Thomas är sannerligen inte speciellt lik Casey...

CitatTycker föresten Stefan Frelander gör Scooby sämre i Spelfilmen, 1an, har inte sett 2an så vet inte om han kan säga "s" där.. I spelfilmen började han ju säga Raggy istället för Shaggy osv.. Jag vet att originalrösten gör det också men när Stefan aldrig har gjort så tidigare så varför börja nu liksom..
Det kan bero på att långfilmer (särskilt biofilmer) som regel har betydligt högre krav på sig än TV-serier - inte bara från dubbningsbolaget, utan även filmbolagen som ofta övervakar dubbningar och ställer krav. De kan därmed mycket väl ha krav på likhet med originalversionen, och brukar som regel inte bry sig om kontinuitet. Visserligen är ju Disney värst på den fronten, men även andra filmbolag brukar ibland övervaka eller ställa krav på dubbningar - till Pokémon skickade Warner t.o.m. en amerikansk regissör till Stockholm och Eurotroll för att leda hela den svenska dubbningen, så då kan de väl säkerligen göra liknande med andra filmer...

Daniel, jag har band på när Stellan gör Scooby. Vill du ha klipp från det eller för att lägga ut? ..och föresten...vilken orättviss klippvisning det blev, tyckte Stefan inte lät som han brukade när han gör Scooby utom i sista ordet, "spöklik"..=P

Daniel Hofverberg

Jag vill gärna ha klipp även från Stellan som Scooby, och eventuella andra Scooby-röster som finns. I vilket videofilmer är det som Stellan spelade Scooby? Från vilken distributör?

Och ja, jag är medveten om att klippen inte blev helt rättvisa - jag hade tyvärr bara tillgång till ett avsnitt vardera av både Steve Kratz, Stefan Frelander och originalversionen (och inte samma avsnitt), men jag tog i alla fall ut i stort sett samtliga Scoobys repliker från de respektive avsnitten (han säger faktiskt mindre än man tror, nu när man börjar kolla upp saken...). Jag ska se om jag kan hitta åt ett bättre avsnitt, så jag kan byta ut Frelander-klippet.

PAAATE

Citat från: GaBBe skrivet  8 december 2004 kl. 22:52:15
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 december 2004 kl. 19:46:55
Scooby i Scooby-Doo möter Bröderna Bu, liksom i alla andra av Sun Studios dubbningar före What's New Scooby-Doo startade, var Stefan Frelander.

Jag behöver väl knappast tillägga att jag tycker att Steve Kratz var avsevärt bättre än Frelander. Stefan Frelander är likväl hyfsad - i Sun Studios äldre dubbningar så var Thomas Engelbrektsson som Shaggy ett betydligt större problem (som var rätt dålig), som gudskelov är borta ur bilden nuförtiden...

Men Daniel... Thomas Egenbrektsson gjorde ju Shaggy jättebra..=P Speciellt i Scooby Doo på Zombie-ön och i Scooby-Doo och häxans spöke. I bröderna Bu tycker jag han gör honom sämre...han låter helt hes där eller nåt sånt.. Dessutom är han jättelik originalrösten Billy West som gjorde Shaggy i Zombie-ön. Tycker föresten Stefan Frelander gör Scooby sämre i Spelfilmen, 1an, har inte sett 2an så vet inte om han kan säga "s" där.. I spelfilmen började han ju säga Raggy istället för Shaggy osv.. Jag vet att originalrösten gör det också men när Stefan aldrig har gjort så tidigare så varför börja nu liksom.. Sen Fred, Mattias Knave låter rätt lik originalrösten och är rätt okej men Peter Sjöqvist.. Han låter ju inte alls som Fred...hans röst passar inte för en "matcho-kille" som går runt i vitt och blått och är med i Mysterie-gänget. Mycket mer stämmer det för Robin i Batman tex... Men sen kan det också bero på att jag inte gillar hans röst särskilt mycket heller... Tycker den skär i öronen och är irriterande och allt..=P ..men faktiskt inte när han gör Robin! Då är det bra! Har Scooby spelet, det där med cyber viruset..och Fred snackar rätt mycket och han låter precis som Stefan..!=)

VA? Är det Billy West som gör Shaggys amerikanska röst!? Hur kommer det sig att jag inte vet det, jag älskar ju Billy... Eller, i alla fall hans röst. Det är en FANTASTISK kille. Visserligen har jag "bara" hört honom i Futurama, men det är inte så bara eftersom han gör ungefär 25-50% av rösterna i serien. Apropå det, nu fick jag en idé till ett nytt ämne!
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Egentligen inte. Såvitt jag kan minnas var det bara i Scooby-Doo på Zombieön som Billy West spelade Shaggy - annars har det nästan alltid varit gamla goda Casey Kasem.

PAAATE

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 december 2004 kl. 18:42:59
Egentligen inte. Såvitt jag kan minnas var det bara i Scooby-Doo på Zombieön som Billy West spelade Shaggy - annars har det nästan alltid varit gamla goda Casey Kasem.


Hm, okej...  :)
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Patrik - jag har kollat upp saken närmare, och jag hade rätt - Billy West är bara med i denna enda film. Fram t.o.m. Scooby-Doo i Arabiska Nätter 1994 görs Shaggy alltid av Casey Kasem. Därefter av Billy West i Scooby-Doo på Zombieön samt av Scott Innes i Scooby-Doo och häxans spöke och Scooby-Doo och cyberjakten. Och slutligen fr.o.m. TV-serien What's New Scooby-Doo och allting därefter spelas Shaggy återigen av Casey Kasem.

GaBBe - nu har jag bytt ut Stefan Frelander-klippet, till förhoppningsvis lite mer rättvisa citat. Jag har också lagt till klipp med Bert-Åke Varg som Scooby, från de många videofilmer som släpptes från Kanal 10 för många år sen...

GaBBe

#12
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 december 2004 kl. 04:48:09
Patrik - jag har kollat upp saken närmare, och jag hade rätt - Billy West är bara med i denna enda film. Fram t.o.m. Scooby-Doo i Arabiska Nätter 1994 görs Shaggy alltid av Casey Kasem. Därefter av Billy West i Scooby-Doo på Zombieön samt av Scott Innes i Scooby-Doo och häxans spöke och Scooby-Doo och cyberjakten. Och slutligen fr.o.m. TV-serien What's New Scooby-Doo och allting därefter spelas Shaggy återigen av Casey Kasem.

GaBBe - nu har jag bytt ut Stefan Frelander-klippet, till förhoppningsvis lite mer rättvisa citat. Jag har också lagt till klipp med Bert-Åke Varg som Scooby, från de många videofilmer som släpptes från Kanal 10 för många år sen...

Aha, så det var Bert-Åke Varg.. Kände igen när han räknade upp pizzorna, har precis den filmen med det avsnittet. Trodde det var Stellan Skarsgård..men men..så det var "herr Varg".. Bra klipp på Stefan föresten..=).. Men har läst i gästboken nånstans att det var Stellan Skarsgård som gjorde Scooby för Kanal 10..men du har rätt..det låter som Bert-Åke. Har föresten ett kasettband på när han är Scooby. Men har tyvärr inte kvar ljudet..tror jag spelade över det eftersom jag inte gillade rösterna..
Åh, Thomas passar juh jättebra som Shaggy, "ett sjöodjur"...klockren..=P

Daniel Hofverberg

På videofilmerna från Kanal 10 står det på omslaget utsatt följande skådespelare (dock inte specificerat):
Bert-Åke Varg
Peter Harrysson
Irene Lindh
Beatrice Järås
Staffan Hallerstam
Gunnar Ernblad

Av dessa alternativ, så kan det liksom inte vara någon som helst tvekan om att Scooby måste göras av Bert-Åke Varg (då alla de andra manliga skådisarna direkt kan uteslutas)...

Erika

Scooby-dubbningen med Stellan Skarsgård i titelrollen gavs ut av Transfer på video ca 1985. "Dubbningsbolaget" var Öga & Öra AB.

Övriga medverkande i denna dubbning:
Staffan Hallerstam (Fred och Scrappy)
Peter Harryson (Shaggy)
Anita Wall (Velma)
Gunilla Norling (Daphne)

Jag hittade denna fakta från en pärm som hade flera faktablad om barn- och ungdomsfilmer som utgavs (antingen som bioaktuella eller som hyr/höpfilm) under 1985.