Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

The Golden Girls

Startat av Scoobydoofan1, 4 mars 2023 kl. 12:02:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 10 oktober 2023 kl. 16:03:02Hur pass välkänd är Bewitched  i sverige ?
I dagens läge skulle jag vilja påstå att Bewitched är helt okänd i Sverige. Jag har förvisso sett serien, men sett till befolkningen som helhet är det nog en försvinnande liten andel. DVD-boxarna med säsong 1 och 2 som släpptes i Sverige 2005 har väl sannolikt heller inte blivit några bästsäljande storsuccéer; och så här minst 15 år efter att boxarna slutade säljas har knappast populariteten ökat... :(
(Såvitt jag vet är det bara säsong 1 och 2 som släppts på DVD i Sverige, så säsong 3 - 8 har förmodligen ingen svensk text någonstans i världen)

Jag har dock inte helt lyckats få klart för mig om Bewitched någonsin sändes i svensk TV på 1960- och 1970-talet eller inte. Om så var fallet lär ju många över en viss ålder känna till serien, men när jag letar i KBs tidningstjänst hittar jag inget som tyder på att serien skulle ha sänts i Sverige (de enda träffar jag får som ser ut att vara tablåsidor verkar röra sig om dansk TV).

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 oktober 2023 kl. 14:04:41I dagens läge skulle jag vilja påstå att Bewitched är helt okänd i Sverige. Jag har förvisso sett serien, men sett till befolkningen som helhet är det nog en försvinnande liten andel. DVD-boxarna med säsong 1 och 2 som släpptes i Sverige 2005 har väl sannolikt heller inte blivit några bästsäljande storsuccéer; och så här minst 15 år efter att boxarna slutade säljas har knappast populariteten ökat... :(
(Såvitt jag vet är det bara säsong 1 och 2 som släppts på DVD i Sverige, så säsong 3 - 8 har förmodligen ingen svensk text någonstans i världen)

Jag har dock inte helt lyckats få klart för mig om Bewitched någonsin sändes i svensk TV på 1960- och 1970-talet eller inte. Om så var fallet lär ju många över en viss ålder känna till serien, men när jag letar i KBs tidningstjänst hittar jag inget som tyder på att serien skulle ha sänts i Sverige (de enda träffar jag får som ser ut att vara tablåsidor verkar röra sig om dansk TV).
Vi får se om reboten kommer till sverige :D ;)

Tror den eventuellt kommer vara animerad ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 oktober 2023 kl. 14:04:41Jag har dock inte helt lyckats få klart för mig om Bewitched någonsin sändes i svensk TV på 1960- och 1970-talet eller inte. Om så var fallet lär ju många över en viss ålder känna till serien, men när jag letar i KBs tidningstjänst hittar jag inget som tyder på att serien skulle ha sänts i Sverige (de enda träffar jag får som ser ut att vara tablåsidor verkar röra sig om dansk TV).
Jodå, den sändes på svensk TV med premiär den 9 februari 1967. Det var en av mina favoritserier när jag var barn. Jag tror dock inte att det sändes speciellt många avsnitt, förmodligen inte mer än en säsong. (Klipp ur Dagens nyheter den 9 och 10 februari 1967.)

Förtrollad-tvtablå-1967-02-09.jpg

Förtrollad-tv-recension-1967-02-10.jpg

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 oktober 2023 kl. 15:42:01Jodå, den sändes på svensk TV med premiär den 9 februari 1967. Det var en av mina favoritserier när jag var barn. Jag tror dock inte att det sändes speciellt många avsnitt, förmodligen inte mer än en säsong. (Klipp ur Dagens nyheter den 9 och 10 februari 1967.)
Tack för informationen. Jag hade bara sökt på originaltiteln, som tydligen inte nämndes i tablåerna, därav att jag inte hittat något...

Det verkar minsann inte alls ha sänts många avsnitt av Förtrollad, efter den 22 mars 1967 hittar jag inget i KBs tidningstjänst som ser ut att komma från tablåer. Svårt att få någon överblick i KBs tidningstjänst, men jag har svårt att tro att SVT ens hann sända hela den första säsongen på den korta tiden.