Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Asterix och vikingarna

Startat av Erika, 16 april 2006 kl. 19:40:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Eftersom det har kommit en ny tecknad Asterix-film (har ännu inte haft någon svensk premiär), finns det någon chans att Bert-Åke Varg kommer att spela Asterix igen?  :)

Peter

Va? En ny? Wow, den måste jag se/ha/äga.

Bert-Åke är ganska gammal numer, och han var inte Asterix i Amerika-filmen som ändå gjordes för ett tag sen, känns tveksamt? Det vore förstås mer än klockrent att ha honom som den lille hjälten tycker jag.
----
Peter

Daniel Hofverberg

Bert-Åke Varg är ju fortfarande med i en del dubbningar, så jag tror inte att han skulle ha något emot det. Men allt hänger nog på vilket dubbningsbolag det blir som dubbar den nya filmen. De tidigare Asterix-filmerna har ju gjorts av flera olika bolag, vilket säkerligen är en del av förklaringen till de många varierande rösterna...

Asterix och vikingarna är ju ett danskt-franskt samarbete, och är samproducerat av filmbolaget A-Film i Danmark. Enligt IMDB så ska den få dansk premiär i början av juni i år, så troligtvis borde den väl komma till Sverige ungefär samtidigt - därför är det väl troligt att den svenska dubbningen görs just nu, eller åtminstone bör påbörjas mycket snart.

Jag har inte hört något om någon svensk distributör, men det verkar väl troligt att den borde släppas av Nordisk Film...?

Christer

Jag tycker Bo Maniette och Jan Koldenius också var bra som Asterix och Obelix. (Eller så är jag bara nostalgisk över alla KM-dubbar från den tiden, speciellt de med Ulf-Peder Johansson.)

GaBBe

Citat från: Christer skrivet 17 april 2006 kl. 13:04:15
Jag tycker Bo Maniette och Jan Koldenius också var bra som Asterix och Obelix. (Eller så är jag bara nostalgisk över alla KM-dubbar från den tiden, speciellt de med Ulf-Peder Johansson.)
Oh, den dubben skulle jag vilja höra! =D

Christer

Det är Asterix och hans tappra Galler tror jag. Den finns iaf med på dubbningshemsidan.

Daniel Hofverberg

Fel, det är Asterix och bautastensmällen. Den släpptes på DVD våren 2004 från Nordisk Film, så den är inte alls svår att få tag i.

Personligen tyckte jag inte alls att de rösterna passade till Asterix och Obelix - jag föredrar absolut Bert-Åke Varg som Asterix.

Christer

Nej, det är inte alls den jag talar om. Det är filmen då Lillfixa och Tragicomix(?) blir kidnappade av Caesar. Asterix och Obelix tar värvning och filmen slutar med en fajt på coloseum.

Daniel Hofverberg

Ursäkta, jag skrev fel i hastigheten. Det ska givetvis vara Asterix - Gallernas hjälte. Det är den enda av de sex Asterix-filmerna som Nordisk Film släppt där Bert-Åke Varg inte spelar huvudrollen. I de andra fem filmerna är Bert-Åke Varg med, fastän Obelix varierar mellan de olika filmerna.

Även Asterix - Gallernas hjälte finns i alla fall släppt på DVD, och är ingen konst att få tag i.

ddubbning

#9
Vem gör Asterix i filmen Asterix i Amerika ? Gjorde en tråd om den filmen här för länge sedan men ingen visste då.Jag har bara sett filmen en gång för länge sedan ,men om jag minns rätt saknades svenska dubbningscredits efter filmen.

Daniel Hofverberg

Bra fråga! Det undrar jag med... Tyvärr är ju Asterix i Amerika den enda filmen i serien som inte släppts på DVD av Nordisk Film, när de andra sex filmerna gjorde det häromåret.

Carl Barks lover

När TV4 sände Asterix i Amerika tror jag att det var dubbat på antingen Franska eller engelska. Eventuellt kanske det inte finns en dubbning

Daniel Hofverberg

Jag är nästan hundra på att den gamla VHS-utgåvan av Asterix i Amerika är dubbad på svenska, så nog finns det definitivt en svensk dubb. Men tyvärr var det ju så länge sen som den videofilmen gavs ut, att den inte är lätt att få tag i nuförtiden...

Peter

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 april 2006 kl. 14:42:46
Jag är nästan hundra på att den gamla VHS-utgåvan av Asterix i Amerika är dubbad på svenska, så nog finns det definitivt en svensk dubb. Men tyvärr var det ju så länge sen som den videofilmen gavs ut, att den inte är lätt att få tag i nuförtiden...


Ja det finns en svensk dubb såklart. Skönast är när indianerna säger "Ge mig fem! Höhö Ge mig tre!" (upprinnelsen till "give me five").
----
Peter

GaBBe

När började Tomas Bolme spela Asterix då om nu Bert varit han så länge?