Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ang Disney franchine (Disney Princess, Frozen mfl)

Startat av moviefan, 23 april 2017 kl. 20:05:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Disney´s prinsessor är idag ett stort varumärke med allt vad prylar heter. Likaså Frozen osv. Vet ej om denna fråga har frågats förut, men i alla fall. I bland ser man Mulan bland Disney Princess franchie. Men Mulan räknas väl inte som prinsessa ?  Det är ju egentligen inte Belle heller. Hon är ju inte dotter till en kung. De prinsess tjejer som verkligen räknas som prinsessa, är Jasmine, Aurora, Snövit Ariel, Eilonwy, Rapunzel och några fler. De som man inte ser bland alla prylar är Eilonwy och prinsessan Ylva. Varför ser man inte dom bland prylarna ?  Och varför har dom inte med prinsessan Anna från Frost, med i Disney Princess pryl grejen ? Brukar ni köpa princess prylar ?  Jag gör det ibland  :D  Likaså Frozen, är också stort bland Francine prylar. Har ni besökt Disney Store i Mall Of Scandinavia ? 

Disneyfantasten

#1
Och glöm inte Nalle Puh, som också är ett väldigt starkt varumärke  :) (vilket förklarar antalet uppföljare och TV-serier).

Det var så att det började med att A A Milnes son Christoffer Robin fick en gosebjörn av sin pappa som hette Edward, som han döpte om till Nalle Puh (eller i det fallet Winnie The Pooh), baserat på en Svartbjörn i London Zoo vid namn Winnibeck och en Svan vid namn Pooh. Milne använde vänskapen mellan Christoffer Robin och Puh som godnatt-sagorna han berättade för sin son. De använde också andra karaktärer från Christoffer Robins rum, däribland den lilla grisen Nasse (Piglet), den dystre åsnan Ior (Eeyore) och den studsande tigern Tiger (Tigger). Och så skrevs det många böcker, som var favoriter till Walt Disneys döttrar. Walt blev så inspirerad att han ville dela med sig till barn världen över, så därför skapade han Nalle Puh på film. Den originella idén var att bygga upp Nalle Puh till en långfilm, men Walt bestämde sig för att dela upp filmen till kortare filmer (som också kallas featuretter, dvs filmer som är ca 20-40 minuter långa). Dessa historier var nämligen inte lika kända för amerikanerna som till britterna och Walt trodde att Nalle Puh skulle bli mycket mer populär om han byggde upp en amerikansk följning. Bröderna Sherman kom ihåg vad Walt hade sagt och Walts önskan blev sann; den första kortfilmen Nalle Puh och Honungsträdet (1966), blev populärt hyllad, den andra kortfilmen Nalle Puh och Den Stormiga Dagen (1968) blev ännu mer populär än den första och vann Oscar, men när den tredje kortfilmen Nalle Puh och Tiger (eller Tigger som han heter på engelska) (1974) hade premiär, så hade Nalle Puh blivit allmänt bekänt. Walts originalidé släpptes tillslut 1977, då Filmen om Nalle Puh (The Many Adventures of Winnie The Pooh) blev Disney's 22 klassiker. Sen bestämde sig Disney för att göra ännu fler filmer och TV-serier med det temat.

Citat från: moviefan skrivet 23 april 2017 kl. 20:05:53
Disney´s prinsessor är idag ett stort varumärke med allt vad prylar heter. Likaså Frozen osv. Vet ej om denna fråga har frågats förut, men i alla fall. I bland ser man Mulan bland Disney Princess franchie. Men Mulan räknas väl inte som prinsessa ?  Det är ju egentligen inte Belle heller. Hon är ju inte dotter till en kung. De prinsess tjejer som verkligen räknas som prinsessa, är Jasmine, Aurora, Snövit Ariel, Eilonwy, Rapunzel och några fler. De som man inte ser bland alla prylar är Eilonwy och prinsessan Ylva. Varför ser man inte dom bland prylarna ?  Och varför har dom inte med prinsessan Anna från Frost, med i Disney Princess pryl grejen ? Brukar ni köpa princess prylar ?  Jag gör det ibland  :D  Likaså Frozen, är också stort bland Francine prylar. Har ni besökt Disney Store i Mall Of Scandinavia ? 

Anledningen till att Eilonwy inte är med bland Disneyprinsessorna är därför att filmen där hon medverkar inte blev särskilt populär och av samma anledning så finns Kida från Atlantis inte heller med i den skaran.

Att Ylva inte är med bland prinsess-skaran är för att hon medverkar i en TV-serie (likaså Sofia, Hanna, Elena och Isabel) och Disney har en regel att bara ta med prinsessor från biovisade långfilmer och det är också därför som Melody inte är med i den skaran.

Jag hoppas verkligen att Vaiana blir en del av skaran  :) .

Att Anna och Elsa inte är med bland prinsessorna är för att Frost blev en stor musikal-hit bland barnen att det fick ett eget varumärke.

Undrar om Zootropolis kommer att bli ett varumärke, trots allt blev det ju en stor hit över hela världen och har antropomorfiska djur i sig, plus att den vann golden globe 2016 och tjänade in massor av pengar. Jag blir mer än glad om Disney gör en uppföljare, en TV-serie, en TV-special och en kortfilm till den.

Sen har även Bilar blivit ett stort varumärke, för att inte nämna Toy Story.

moviefan

#2
Vilka prylar har ni ?  Jag har en del med Frost.  Handduk, kopp, variant av plastglas, klistermärken, strumpor, en ryggsäck  och nån målarbok. Jag hade mer Disney prylar förr. 

moviefan


Eriksson

Citat från: moviefan skrivet 23 april 2017 kl. 20:05:53
Det är ju egentligen inte Belle heller. Hon är ju inte dotter till en kung.
Belle gifter sig med en prins och blir således prinsessa.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TrondM

Citat från: moviefan skrivet  6 maj 2017 kl. 22:05:35
Vilka prylar har ni ?

Utover filmene har jeg veldig lite disneyting. Men, jeg har denne kaffekoppen:


moviefan