Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ung röstskådespelerska från Finland

Startat av Annaaa, 5 september 2016 kl. 15:16:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Annaaa

Hej! Jag heter Anna. Jag är en 17 år gammal flicka från Finland. Jag kommer från en finlandssvensk familj, jag pratar flytande svenska och finska.
Nu är det så att min dröm är att bli röstskådespelerska/dubbare, men hur många firmor jag än kontaktar, så får jag inga roller. Jag har ingen utbildning, men jag har en bra röst för både tal och sång, och jag lär mig nya saker snabbt.
Jag hittade detta forum, och jag tänkte att kanske någon kan hjälpa mig?

Daniel Hofverberg

Välkommen hit, Anna!

Det är i och för sig säkerligen diverse personer från dubbningsbolag och diverse skådespelare som besöker forumet, men än så länge är de flesta av dessa ganska tystlåtna. Så de flesta (inklusive undertecknad), för att inte säga alla, som är aktiva och skriver här regelbundet är bara vanliga "glada amatörer" som inte har direkta kopplingar till dubbningsstudior. Så jag vet inte hur mycket vi kan hjälpa till med... Jag vet dock att det inte är så lätt att ta sig in i dubbningsbranschen och man kan få försöka länge.

Vilka dubbningsbolag/studior har du kontaktat? Och vilka svar får du från dem? Och på vilket sätt har du kontaktat dem?

En nackdel i dagsläget är förstås att dubbningsbranschen i Sverige är väldigt centrerad kring Stockholm, där nästan alla av de nu aktiva företagen i branschen ligger (enda undantaget är KM Studio, som ligger i Karlskoga). Bor du i Finland är det förstås en bra bit att ta sig till Stockholm eller Karlskoga för att dubba, även om du skulle få roller... Och jag skulle tro att de flesta dubbningsbolag i Finland bara dubbar på finska, så att svenskspråkiga dubbningar skulle genomföras i Finland tillhör nog undantagen. Men vill du vara med även i finskspråkiga dubbningar, så ökar ju chanserna då det ju finns ett flertal studior i Finland också. Jag har ärligt talat ingen aning om det är lättare att få dubbningsroller i Sverige eller i Finland, men skulle tro att det borde vara hugget som stucket - möjligen att det kan produceras lite mer dubbningar i Sverige, i och med att Disney-kanalerna oftare har dubbning i Sverige och textning i Finland.

Anders M Olsson

Det förekommer förvisso ibland att personer får dubbningsroller utan utbildning och erfarenhet, men det är inget du kan räkna med. Man får inget gratis här i livet. I din ålder har du ett gyllene tillfälle som jag inte tycker att du ska försitta. Sök in till någon utbildning inom film, teater, musik etc.! Efter genomförd utbildning har du ett helt annat utgångsläge när du ska söka dubbningsroller, eller nästan vilket annat jobb som helst för den delen.

Dessutom ska du inte underskatta det kontaktnät som du kan bygga upp under din utbildning. Det kan finnas lärare, kurskamrater, praktikhandledare m.fl. som du träffar under utbildningens gång som i sin tur kan öppna vägar in till olika jobb.

Daniel Hofverberg

I den åldern skulle jag tro att det inte är så ovanligt att få dubbningsuppdrag utan utbildning, men jag håller dock med Anders att det i hennes ålder vore ett gyllene tillfälle att faktiskt söka till någon utbildning inom skådespeleri och/eller musik. Då lär chanserna att få dubbningsuppdrag öka avsevärt. För dubbning är det av många betraktat som mest värdefullt med musik- och sångutbildning, även om man faktiskt inte kommer att sjunga.

Om man inte har tid eller möjlighet med fleråriga utbildningar, så lär säkerligen även kortare kurser vara till fördel; och likaså kan det också vara värdefullt med lektioner med sångpedagog eller dylikt.

Nu är det ju dock inte alltid man bor så lämpligt till så att det finns utbildningar inom närområdet, men det bör ju åtminstone finnas sångpedagoger i nästan alla städer och kanske även kortare/enklare kurser inom de här områdena.