Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kommande tävlingar på Dubbningshemsidan (Feedback önskas!)

Startat av Daniel Hofverberg, 12 oktober 2017 kl. 01:55:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

En gång i tiden hade ju Dubbningshemsidan ganska många tävlingar där besökarna kunde vinna olika slags priser, men det börjar tyvärr vara länge sedan, och de senaste 2 - 3 åren har alla tävlingar lyst med sin frånvaro...  :(

Men nu är det äntligen på gång igen, och snart kommer nya tävlingar på Dubbningshemsidan. Jag kan inte avslöja vad det handlar om eller vilka vinster det rör sig om än, men jag kan berätta att det är mer än en tävling på gång.

Efter de tidigare tävlingarna på sajten har jag fått både ris och ros, och därför vill jag nu göra något åt den kritik som inkommit till de nya tävlingarna - jag vill inte göra samma misstag flera gånger. Det jag hittills fått höra efter de tidigare tävlingarna är framförallt följande:

1. För svåra frågor, som kräver att man sett filmen ifråga; som man kanske inte har om man faktiskt vill vinna filmen...

2. För svåra utslagsfrågor, som man inte har en rimlig chans att kunna svara på

eller

3. Frågor som kräver motivering, vilket somliga inte orkar eller ids komma på överhuvudtaget; eller att de inte tror sig ha en chans att vinna och därför inte skickar in något tävlingsbidrag alls


Därför vill jag nu höra hur ni ser på saken. Hur vill ni att kommande tävlingar på Dubbningshemsidan ska se ut? Ska det vara kunskapsfrågor med olika svarsalternativ, precis som vid tidigare tävlingar? Eller kanske något helt annat?

Hur ska vinnaren utses? Föredrar ni utslagsfrågor av typen "Närmast rätt svar vinner", eller föredrar ni att skriva en motivering av något slag där bästa motiveringen vinner? Eller något helt annat?

Problemet är nämligen det att enligt svensk lagstiftning får inte slumpen spela någon avgörande roll i vem som vinner en tävling, och därför får man inte lotta fram vinnaren utifrån de som svarat rätt eller något liknande. Då klassas det inte som en tävling utan som ett lotteri, och lotterier är det bara föreningar som får arrangera. Det måste alltså till objektiva kriterier för vem/vilka som ska vinna en tävling, som inte i första hand får hänga på slumpen eller dragningar. Det går bra både med utslagsfrågor, motivering eller någonting annat; men det krävs någon form av prestation och/eller bedömning om vem som ska vinna utan att det avgörs av slumpen.

Nu inser jag visserligen att det förmodligen är fler tävlingar på Internet som bryter mot lagen än som faktiskt följer den, och risken att bli polisanmäld är förmodligen väldigt liten, men det betyder inte att jag vill riskera något genom att inte följa gällande lagstiftning...

Det är just det här med ett avgörande moment för att utse vinnaren som inte är helt enkelt. Utslagsfrågor av typen "närmast rätt svar vinner" måste vara väldigt svåra, så att inte flera personer kan svara exakt rätt svar. Och motiveringar blir förstås alltid en subjektiv bedömning, då det egentligen inte finns något som heter "bäst" motivering. Därför är det inte solklart vad som faktiskt är bäst, och det är där ni kommer in i bilden. Vilket slags upplägg föredrar ni?

Endast fantasin sätter gränserna, och kanske sitter ni inne på smarta idéer som jag inte ens tänkt tanken på. Därför vill jag höra hur ni vill att kommande tävlingar ska vara upplagda, och om ni har nya idéer på originella upplägg, utslagsmoment eller annat.

Förmodligen är det inte alltför långt kvar innan nästa tävling (även om jag inte till 100% kan lova något), och därför vill jag snarast få in alla era tankar, önskemål och synpunkter på tävlingar. Det här är er chans att påverka hur kommande tävlingar ska se ut och fungera, och kanske sitter just du inne på de bästa idéerna! Skriv dina önskemål som svar i den här tråden, eller skicka PM eller e-post till undertecknad.

TBT_STR_QR

Jag föredrar frågor, och utifrån de som svarade rätt kan man slumpa de som får vinsten. Det blir mer objektivt, istället för att ha motivering som är mer subjektivt. Sådana tävlingar föredrar jag, om jag fick välja.

Personligen, tycker jag att det är svårt att ge motivering, eftersom jag inte vet vad man ska motivera för, utan att verka egocenrisk. Ska man motivera sig själv, sin kunskap, sin utbildning eller något annat? Eftersom det endast står "Motivering varför du ska vinna" blir det lite tvetydligt och kan innefatta nästan vad som helst. Men det hör nog hemma mer på min bristande kunskap om motiveringar, än själv strukturen på tävlingen. Problemet med motiveringar är att det inte riktigt är objektivt, utan är subjektivt för hur juryn uppfattar motiveringen.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 12 oktober 2017 kl. 10:39:27
Jag föredrar frågor, och utifrån de som svarade rätt kan man slumpa de som får vinsten. Det blir mer objektivt, istället för att ha motivering som är mer subjektivt. Sådana tävlingar föredrar jag, om jag fick välja.
Tyvärr får man inte slumpa vilka som får vinsten - som jag skrev ovan bryter det mot svensk lag, då slumpen inte får påverka utgången i en tävling i väsentlig grad. Jag hade annars gärna gjort det, men tyvärr är det alltså olagligt i Sverige...

Jag håller dock fullständigt med dig om motiveringar, och det kan ju mycket riktigt inte bli helt objektivt. Jag tycker heller inte själv om att motivera saker, och brukar personligen sällan ställa upp i sådana tävlingar.

Frågan är då alltså vilka alternativ det finns till motivering, som ändå håller sig till svensk lag och alltså inte går ut på slump? Föredrar du utslagsfrågor av typen "närmast rätt svar vinner", eller har du några andra idéer som inte hänger på lottning/slumpning?

Alexander

Om priset är en film från en studio som har gjort flera filmer kan uppgiften vara att motivera vilken av de andra fikmerna studions har gjort som är dens favorit. Eller ha frågor om filmstudions historia, inga allt för svåra där t.ex när grundades det, årtal, huvudrollsinnehavare.
Likadant kan det vara om samma skådespelare är med i flera filmer, ha frågor den och motivera varför man tycker om den skådespelaren.

Man kan också vara kreativ och ha en tävling där man kan t.ex göra en teckning eller ta en bild med ett tema som finns i filmen. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 12 oktober 2017 kl. 11:26:59
Man kan också vara kreativ och ha en tävling där man kan t.ex göra en teckning eller ta en bild med ett tema som finns i filmen. :)
Det är ingen dum idé...! Inte för att jag vet om fler eller färre orkar göra det i jämförelse med motiveringar, men det är faktiskt en kul idé.

TBT_STR_QR

#5
Jag kände inte till att det var olagligt angående slumpen. Undrar bara, men hur är det med tävlingar som säger att de "lottar" ut priserna utifrån de som svarade rätt? Är inte det slumpen? Det är väl det Kalle Anka & Co gör i sina tävlingar ibland?

Jag föredrar hellre utslagsfrågor än motiveringar, om jag fick välja.

Det är ingen dålig idé, men det restrikterar antalet tävlande, eftersom inte alla har kompetensen eller resuserna att rita något som många skulle tycka är vackert.

En sak man kan göra är att be alla som svarade rätt att skriva en recension om filmen. Om det är en prestation, och du är en officiell (tror jag?) recensent av filmer, då antar jag att du är kvalificerad att bedöma kvalitén av recension.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 12 oktober 2017 kl. 17:31:10
Jag kände inte till att det var olagligt angående slumpen. Undrar bara, men hur är det med tävlingar som säger att de "lottar" ut priserna utifrån de som svarade rätt? Är inte det slumpen? Det är väl det Kalle Anka & Co gör i sina tävlingar ibland?
Ja, det är slumpen. Det stämmer att bl.a. Kalle Anka & Co och andra tidningar gör så, och det beror på att lagen har ett undantag som säger att tryckta periodiska tidskrifter, radio och TV får arrangera tävlingar där slumpen avgör under förutsättning att man får delta utan att det kostar pengar och att vinsterna inte överstiger ett visst värde. Men tyvärr finns inget undantag för webbsajter... :(

Ännu ett exempel på lagtexter som inte har hängt med tiden riktigt...

Richardo


Alexander

Man kan också har att det är någon form av gåta eller ord som tävlarna ska få fram.  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Richardo skrivet 12 oktober 2017 kl. 20:25:18
Räknas podcast som "radio" i det fallet?
Nej, det gör det inte. I lagen står det uttryckligen "förmedlas med hjälp av elektromagnetiska vågor", så det innefattar bara traditionellt sänd radio och TV - inga Play-tjänster eller annat heller.

TonyTonka

Nu föredrar jag också utslagsfrågor, men angående motiveringar så hade man väl kunnat låta besökarna rösta fram den/de bästa motiveringarna?

Eller, nu när jag tänker på det så brukar det väl komma in alldeles för mycket svar för att det ska vara möjligt?  :-\
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jo, oftast kommer det in för många svar för att det ska bli realistiskt.

Tack för era synpunkter, och jag tar tacksamt emot fler.

Nu är i alla fall avtalet klart med företaget som skänker vinsterna till tävlingarna, och därigenom kan jag avslöja att det är hela fyra tävlingar som nu är på gång. :)

Förmodligen lär tävlingarna publiceras ungefär samtidigt, eller åtminstone ganska nära varandra tidsmässigt, så därför vore det ju en fördel om de fyra tävlingarna inte har exakt samma upplägg; så att det blir lite variation och de inte upplevs som kopior...

Richardo

För att sammanfatta de förslag som har kommit in hittills:
De svarade rätt kan -
1) Svara på en utslagsfråga
2) Rita en teckning
3) Skriva en recension. (och skicka som en pdf-fil?)

Om det ska handla om en prestation, är det mer lämpligt att ha 2) eller 3). Eftersom inte alla har resuerna när det gäller måleri, så är 3) ett bra alternativ, eftersom alla har något program som de kan skriva på.

Alexander

#13
Eller fotografera, ge tävlarna en utmaning/uppgift som de ska visa i ett fotografi som man gör med tävlingar på Facebook.  :)

Richardo

Problemet med fotografering är att man KAN argumentera för att det går emot upphovsrättslagen, om man fotograferar något som är upphovsrättskyddat.

Fotografering är mycket mer restriktivt än måleri.