Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Vad tycker ni om Fem Myror är fler än fyra elefanter? Själv så älskar jag faktist den serien  ;D speciellt sketchen där Brasse ska köpa skämtsaker för en fest.

http://www.youtube.com/watch?v=jtH8UmBvnHo&list=FLjt91O95rNaHtFMrfnv4hdw&index=2&feature=plpp_video

Där är den sketchen. Annars gillar jag Det finaste granen i stan (bokstaven F).
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Eriksson

Å, jag älskar Fem myror. Har alltid gjort och kommer alltid att göra. Det fina med den är att den fungerar lika bra för vuxna som för barn. Det är utmärkt för barn som skall lära sig, dessutom är det fullt av humor som även vuxna kan uppskatta.

Den sketchen med skämtaffären är rolig, annars är ju Brasses Lattjolajbanlåda en klassiker.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Soscla

Hahahaha Magnus skratt är ju helt obetalbart!! xD Jag har inte sett Fem myror på hur länge som helst, man kanske ska sitta och ta igen lite grann nu med detsamma då!  ;D
It's so fluffy I'm gonna die!

Lilla My

Växt upp med det, lärde mig räkna läsa och skriva tack vare det och kan vartenda scen och vartenda sång utantill. Hur är det som svar? ;)

Elios

Fullkomligt magiskt program. Älskade det när man var liten fortfarande underbart med så fina gamla minnen.  ;D

Daniel Hofverberg

Jag minns att jag tyckte mycket om Fem myror är fler än fyra elefanter som barn, men jag har inte sett någonting av det på minst 15 år så jag har ingen aning vad man skulle tycka i dagens läge...

Lilla My

Det går fortfarande på TV då och då, och DVD'erna säljs fortfarande. O-utdöende program helt enkelt, jag blev faktiskt paff när jag fick reda på att det var från 70-talet första gången  ;D

TonyTonka

Är det förresten någon som vet varför somliga sketcher som fanns med på de tidiga vhs-erna (dom där del 1 hade grön framsida, del 2 hade blå framsida och del 3 hade röd framsida) som te.x P-önskebrunnen, När Magnus blir spådd av Eva (Siffran 3) och När dom ska sova (och brasse antingen vill ligga högst upp eller längst ner) inte finns på dom nyaste utgåvorna där del 1 är blå del 2 är rosa och del 3 är gul ?

Innehöll dom något olämpligt eller?

Hoppas att ni fattade
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Det låter märkligt om sketcher tagits bort. Gäller det även DVD-boxen, eller är det bara VHS där vissa delar saknas?

Ofta när delar av TV-program tas bort för VHS eller DVD, så beror det på rättighetsproblem; oftast musikrättigheter i de fall som scenerna innehåller inköpt populärmusik som är svåra att få tillstånd att använda för VHS/DVD. Men Fem myror är fler än fyra elefanter hade väl såvitt jag kan minnas i stort sett ingen inköpt musik alls (bara egenkomponerade musiksnuttar), så jag har svårt att tro att det kan gälla i det här fallet.

TonyTonka

#9
Sketcherna som försvunnit finns bara på dom riktigt gamla vhs-erna, jag har även en annan uppsättning med vhs-er som är likadana som dvd-erna och som jag fick runt 2000-2002. Dom saknar dom sketcherna jag nämnde samt några till. Det gäller alltså vhs-utgåvorna som har likadant omslag som dvd-erna. Dvd-erna saknar också dom sketcherna.

För övrigt användes 2001: Ett rymdäventys signaturmelodi (Also Space Zarathusta) i en sketch med Magnus och Eva i rymden (siffran 4)
Den rymdsketchen finns med i DVD-Boxen samt vhs-utgåvorna som jag har i min ägo.
Jag har för mig att Rock-A-Bye-Baby var med som instrumental i P-Önskebrunnen.

Sketcherna som är borta (dom jag kommer ihåg) är:
Magnus och Eva spelar Golf
Magnus skojar med Brasse på hans födelsedag
P-önskebrunnen (Bokstaven P)
Magnus blir spådd av Eva (Siffran 3)
Brasse vill sova underst eller överst
Magnus går in i en djurhylla (Siffran 9)
Brasse ska flyga upp och ner
Brasse försöker hitta rätt glass (Bokstaven J)


https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Citat från: Tonytonka skrivet 17 januari 2012 kl. 00:22:46
Är det förresten någon som vet varför somliga sketcher som fanns med på de tidiga vhs-erna (dom där del 1 hade grön framsida, del 2 hade blå framsida och del 3 hade röd framsida) som te.x P-önskebrunnen, När Magnus blir spådd av Eva (Siffran 3) och När dom ska sova (och brasse antingen vill ligga högst upp eller längst ner) inte finns på dom nyaste utgåvorna där del 1 är blå del 2 är rosa och del 3 är gul ?

Innehöll dom något olämpligt eller?

Hoppas att ni fattade

Då är det inte bara jag som märkt det. Köpte samlingsboxen för ungefär ett år sedan och märkte att många scener var borta, och den boxen innerhöll t.o.m. lucköppningarna ur julkalendern.

Eriksson

Oj, det var ju oroväckande att så många sketcher försvunnit. Jag har DVD-boxen men jag har inte sett igenom hela, så jag har inte lagt märke till det. Det var dock trevligt att lucköppningarna ur julkalendern var med.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Ariel

#12
Tror faktiskt att jag har en DVD-box hemma med alla avsnitten, eller så är det VHS.. Minns inte riktigt!
Om det är DVD så skall det definitivt läggas upp några klipp på youtube från min sida.


Uppdatering: Det var antagligen en VHS-box, kan dock inte hitta den.
Knowledge talks, wisdom listens.

E

Citat från: TonyTonka skrivet 17 januari 2012 kl. 14:51:11
Sketcherna som försvunnit finns bara på dom riktigt gamla vhs-erna, jag har även en annan uppsättning med vhs-er som är likadana som dvd-erna och som jag fick runt 2000-2002. Dom saknar dom sketcherna jag nämnde samt några till. Det gäller alltså vhs-utgåvorna som har likadant omslag som dvd-erna. Dvd-erna saknar också dom sketcherna.
För övrigt användes 2001: Ett rymdäventys signaturmelodi (Also Space Zarathusta) i en sketch med Magnus och Eva i rymden (siffran 4)
Den rymdsketchen finns med i DVD-Boxen samt vhs-utgåvorna som jag har i min ägo.
Jag har för mig att Rock-A-Bye-Baby var med som instrumental i P-Önskebrunnen.

Sketcherna som är borta (dom jag kommer ihåg) är:
Magnus och Eva spelar Golf
Magnus skojar med Brasse på hans födelsedag
P-önskebrunnen (Bokstaven P)
Magnus blir spådd av Eva (Siffran 3)
Brasse vill sova underst eller överst
Magnus går in i en djurhylla (Siffran 9)
Brasse ska flyga upp och ner
Brasse försöker hitta rätt glass (Bokstaven J)
Vet att detta är ett gammalt ämne men jag vill bara säga en sak. Förra året fanns hela serien tillgängligt på Barnplay och då fanns alla dom sketcherna med. Jag tror att dom inte var med DVD:erna för att dom inte kunde ha med alla helt enkelt ;)

Svingo

Ja, gammalt ämne, men sådant här bör ju bevaras åt eftervärlden. På barnplay låg 40 avsnitt förra året, verkar det som, jag sparade ner alla, _trodde jag_, men missade visst avsnitt 19 och 20, vilket grämer mig. Men de kanske dyker upp igen.