Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

TonyTonka

Vilken Julkalender genom tiderna tycker ni är bäst? Sunes Jul är min favorit, Andreas Hoffer, Gabriel Odenhammar och Peter Haber är bara så bra där  ;D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Jag är ett julkalender-freak och samlar på dem. Några av mina favoriter är Trolltider, Julens Hjältar, Teskedsgumman, Mysteriet på Greveholm (vilket kommer tillbaka nästa år, blir intressant) och Dieselråttor & Sjömansmöss :)

Sunes Jul är helt ok, men jag är mer för fantasi och liknande än julkalendrar med "vanliga" människor.

Sett årets ännu? Vad tycker ni om den  :)

Elios

Tycker helt klart Mysteriet på Greveholm var bäst. Kanske har missat men kommer det verkligen tillbaks nästa år?
Har inte hunnit se den i år ännu. Hoppas den är mycket bättre i år så att den inte är en sån man vägrar se efter bara några avsnitt som förra årets julkalender.

Lilla My

Jag tyckte förra årets var helt ok. Lite småtråkig ibland men den hade en story, bra karaktärer och bra skådespelare.

Japp, en uppföljare ska komma nästa år :) Av samma regissör eller "författare", så det blir intressant.

Elios

Med samma skådisar också?  8) Vart står det någonstans?

Lilla My

Möjligtvis några skådisar/karaktärer skulle återkomma, men inte alla sade dem. Så vi får helt enkelt se  ;D

Läste det i någon tidning. Sök på Google så dyker det nog upp något :)

TonyTonka

Några andra jag gillar är Kurt Olssons Julkalender, Klasses Julkalender och Mysteriet på Greveholm.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Soscla

Jag tycker årets verkar helt klart lovande! Jag har bara sett typ två avsnitt, men det verkar bra, får ta igen lite...
Annars gillar jag också Sunes Jul, den är så kul! Och Pelle Svanslös jul (hette den så?) och Mysteriet på Greveholm var också äg, fast jag tror att Jul i Kapernaum ligger mig allra varmast om hjärtat, den var bara så... fantastisk!
It's so fluffy I'm gonna die!

TonyTonka

Citat från: Soscla skrivet  5 december 2011 kl. 20:17:02
Jag tycker årets verkar helt klart lovande! Jag har bara sett typ två avsnitt, men det verkar bra, får ta igen lite...
Annars gillar jag också Sunes Jul, den är så kul! Och Pelle Svanslös jul (hette den så?) och Mysteriet på Greveholm var också äg, fast jag tror att Jul i Kapernaum ligger mig allra varmast om hjärtat, den var bara så... fantastisk!
Den hette bara Pelle Svanslös.
En annan bra Julkalender är Dieselråttor och Sjömansmöss
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Dieselråttor och Sjömansmöss är en av mina favoriter. Den ligger så nära mig, både med karaktärerna och hur den berättar historien, och så för den så många minnen med sig. Samma sak med Julens Hjältar som jag tror är min allra favorit (har nog redan sagt det) för exakt samma orsaker. Älskar intressanta karaktärer med olika, starka personligheter.

Årets julkalender är riktigt, riktigt bra. Ser fram emot resten ;D

Traddles

#10
Måste ärligt talat säga att Tjuvarnas Jul är den bästa julkalendern på 10 år. Underbar handling och fin mix med humor och allvar. En ovanligt stark scen när Kurre bryter sig in i Charlies gamla hus och hittar alla de där fotografierna... Det ska mycket till för att få mig att ogilla den här kalendern.  :D Det var typ efter Håkan Bråkan som det började gå riktigt utför med Sveriges julkalendrar, ett ras i kvalité som de har haft mycket svårt att ta igen genom åren. =/

Men nu ska vi inte prata om vilka Julkalendrar som var värst. ^^ Tycker personligen bäst om Mysteriet på Greveholm. Så rolig och fruktansvärt spännande! Härligt mys-läskig om man är 6 år gammal. ;) Sen gillar jag även Jul I Kapernaum starkt, och nästan mer på senare år. Den är så himla speciell, både karaktärerna och handlingen (fick dessutom alldeles nyligen även reda på att de gett ut en uppföljare till den kalendern i form av en bok. Har läst den och den är faktiskt inte så dålig. :))

Ska de verkligen göra en uppföljare til Greveholm!? Det kan antingen bli en superflopp eller något fantastiskt. Ska bli mycket intressant att se! (om detta nu stämmer. ^^) Fast man undrar ju hur storyn ska gå till? ??? Föreställer mig att familjen Olsson måste ha flyttat och att det är en ny familj som ska ta över. Hoppas bara att spöken finna kvar. :)

EDIT: Okej, verkar som att ryktet stämmer.  8) http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article1404600/Favorit-gor-comeback.html
"A weak mind isn't strong enough to hurt itself. Stupidity has saved many a man from going mad."

Lilla My

Ja den scenen ur årets julkalender var riktigt bra, och dagens episod var också riktigt gripande. Jag tycker alla julkalendrar från 2003 tills i år har vart antingen hemska eller bara tråkiga. Förra årets var helt OK men jag har redan glömt en massa saker ifrån den.

Jag hoppas åtminstonde spökerna kommer vara kvar. Själv var man ju löjligt kär i Sven Ahlström minns jag ::) Det är något med hur han skådespelar som är så.. Åh ~
Sitter smått och funderar på hur man skulle kunna göra uppföljaren faktiskt. Man kan göra så mycket, både med de gamla karaktärerna och de nya.

Är lite nyfiken på att dem ska spela in den på våren. Hm, fejksnö och studio är inget direkt jag gillar. Credit åt årets som faktiskt spelades in förra vintern när vi faktiskt hade rejält med snö.

TonyTonka

#12
Jag håller med om att årets Julkalender är riktigt bra. Men jag gillar den som är i radion bättre. Vad tycker ni om den som är i radion?

Har för övrigt lagt till en omröstning om Tvs julkalender
Någon som gillar Kurt Olssons Julkalender, Klasses Julkalender eller När Karusellerna Sover?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Citat från: Tonytonka skrivet 10 december 2011 kl. 21:36:06
Vad tycker ni om den som är i radion?

Faktiskt inte lyssnat på den i radion i år. Lyssnade förra året, och den var helt ok, men har ingen aning om vad årets handlar om.

Citat från: Tonytonka skrivet 10 december 2011 kl. 21:36:06
Någon som gillar Kurt Olssons Julkalender, Klasses Julkalender eller När Karusellerna Sover?

Bara sett När Karusellerna Sover av dessa tre, och den ÄLSKAR jag. Den första kalender jag verkligen såg och minns (precis fyllt fyra när den gick) och har fortfarande kvar spelet från 98 också. Även jag som lagt/håller på att lägga upp hela spelet på Youtube ;D Kalendern är dock värre än jag minns den, men den har fortfarande många delar jag verkligen älskar, som karaktärerna t.ex., och det faktum att den utspelar sig i Göteborg/på Liseberg <3

Traddles

@Tonytonka:Har inte heller hört radions julkalnder. Tror inte att jag lyssnat på någon av dem om jag ska vara ärlig...  ??? Men tvivlar inte ett dugg på att de är lika bra som de som går på tv. ^^

"Karusellerna Sover" var ju en undebrar julkalender!  :D Så himla härlig, glad, och spännande. Och på senare tid så har jag verkligen uppskattat musiken och låtarna de sjöng i den. Att de liksom återupplivat de där gamla visorna till en ny generation. ;)
Sen så fälldes den ju för smygreklam för Liseberg. :( Löjligt tycker jag. Om det blir så här bra julkalendrar av lite reklam får de gärna göra fler tycker jag! Hellre ett fantastiskt bra manus med lite smygreklam än ett kasst manus utan.

@Fantasygold: Haha! Då var jag alltså inte den enda som var förtjust i Sean. XD Sven Ahlström hade ett sånt härligt teatraliskt sätt att skådespela som man bara älskade.  ;D Skulle verkligen vilja se honom tillbaka i rollen!  8)
"A weak mind isn't strong enough to hurt itself. Stupidity has saved many a man from going mad."