Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Luftens hjältar (TaleSpin)

Startat av TonyTonka, 17 december 2010 kl. 17:32:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JRL

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 mars 2014 kl. 21:55:38
Ja, alla 65 avsnitt av Luftens hjältar har dubbats till svenska. Såvitt jag förstår dubbades 63 avsnitt på 1990-talet, medan avsnitten A Jolly Molly Christmas och Your Baloo's in the Mail dubbades 2004 för Disney Channel (då de avsnitten hoppades över vid 1990-talssändningarna).

Det känns faktiskt konstigt att Your Baloo's in the Mail dubbades 2004 med tanke på att Disney slutade visa det avsnittet efter 9/11. Man ansåg att avsnittet väckte associationer till terrorism. På 90-talet var avsnittet "oförargligt" så det är underligt att det inte dubbades då, tillsammans med övriga avsnitt. Och än mer konstigt att Disney lät dubba det till svenska så nära inpå 9/11. Någon som vet mer om hur detta kom sig?

Daniel Hofverberg

Var det verkligen något terroristtema i Your Baloo's In the Mail? Nu var det länge sedan jag såg avsnittet, men jag kommer bara ihåg terrorism i avsnittet Flying Dupes, som Disney på senare år har slutat sända (åtminstone i USA).

Hursomhelst spelas Ville Virvel i Your Baloo's In the Mail av Kalle Lundberg och creditlistan anger Anna Nyman som regissör, vilket bevisar att avsnittet omöjligen kan ha dubbats under 1990-talet. Då dubben gjorts av KM Studio bevisar det också att dubbningen måste ha gjorts antingen 2003 eller 2004, i och med att Disney Channel Scandinavia började sända 2003 och Disney övergick till att anlita Sun Studio som dubbningsbolag sommaren 2004.

Det verkar alltså som att Disney Channel beställde nydubb av både A Jolly Molly Christmas och Your Baloo's In the Mail 2003 eller 2004. Det förstnämnda avsnittet har sänts flera gånger på Disney Channel, men jag är osäker huruvida Your Baloo's In the Mail faktiskt har sänts på kanalen eller inte - jag har i alla fall inte lyckats stöta på det när jag tittat på kanalen. Jag gissar att Disney Channel inte ansåg det lönsamt med ny rollbesättning och nydubb för ett enda avsnitt, så att Your Baloo's In the Mail därför kom med i samma veva.

JRL

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 mars 2014 kl. 21:11:42
Var det verkligen något terroristtema i Your Baloo's In the Mail? Nu var det länge sedan jag såg avsnittet, men jag kommer bara ihåg terrorism i avsnittet Flying Dupes, som Disney på senare år har slutat sända (åtminstone i USA).

My bad, jag blandade ihop de båda avsnitten :/ Sådär går det ofta de ytterst få gångerna jag inte dubbelkollar saker innan jag skriver.

Qnorsten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 mars 2014 kl. 16:19:39
Det låter ju trevligt. Men deras webbplats förefaller väldigt sluten. Man får inte det minsta hum om deras utbud utan att registrera sig för en provperiod. Varför kan de inte visa upp sitt utbud så att man vet om det är lönt att registrera sig?

Har de t.ex. andra kompletta Disney-serier med svenskt tal? Vilka?

Det är få Disneyserier som de har som är kompletta.

De har rätt många avsnitt utav Quack Pack, Goof Troop, och Ducktales men långt ifrån alla. I alla fall utav Quack Pack och Duck tales. Mitt tips är att du registerar dig en gratis provmånad och ser om utbudet passar dig elelr inte.

Daniel Hofverberg

Det är onekligen väldigt irriterande och svagt att Netflix inte upplyser något om deras sortiment utan att registrera sig. Det borde vara en självklarhet att kunna få se en lista på vad som finns även utan att ha registrerat sig.

Utöver det som Qnorsten nämnt vet jag att Netflix i kategorin "halv-Disney" (serier som inte producerats av Disney men som numera ägs av Disney) har alla tre säsonger av den australiensiska serien H20 - Just Add Water. Visserligen inte tecknat, men en riktigt bra serie i vilket fall som helst.

Mer än så vet jag tyvärr inte, och jag skulle också vilja se vad exakt de har även utan att ha registrerat mig. Förr eller senare kommer jag visserligen förmodligen att registrera mig för deras gratismånad, men jag skulle gärna vilja veta vad de har innan dess så att jag kan planera i förväg, och dessutom vill man ju vänta med att registrera sig tills man har så mycket ledig tid som möjligt så man faktiskt hinner nyttja månaden till fullo.

Qnorsten

Här kan man se lite utav utbudet i alla fall. Inte allt men bättre än inget.
https://www.netflix.com/BrowseGenres/New-Arrivals/RA?locale=sv-SE

Anders M Olsson

Nu plötsligt går det att bläddra i Netflix utbud utan att registrera sig!

Av tecknade Disneyserier finns en säsong vardera av Ducktales, Quack Pack, Goof Troop och Talespin. Dock står det inte vilka säsonger...

Lite intressant för mig är även H2O och Violetta.

Så jag ska nog registrera mig för en gratismånad så småningom. Har bara fullt upp just nu, och dåligt med tid att titta på tv.

Synd att Game of Thrones och Disneyserierna inte finns hos samma operatör. Annars hade det varit ett lätt beslut att registrera sig.

Daniel Hofverberg

Jag misstänker att det inte är allt som går att bläddra sig igenom på startsidan, men det är onekligen ändå ett stort kliv i rätt riktning.

Klickar man på respektive omslag så kan man ju se exakt vilka avsnitt som finns. Därigenom kan man jämföra titlarna med avsnittsguider på annat håll för att se exakt vilka avsnitt det är. Av Luftens hjältar finns alla 65 avsnitt, av Goof Troop 65 avsnitt (gissningsvis hela den första säsongen), av Quack Pack finns det 38 avsnitt, men av DuckTales bara 21 avsnitt (utan att ha jämfört gissar jag att det är de avsnitt som har släppts på DVD i Sverige). Tyvärr har Netflix i vissa fall någon helt egen definition av säsongerna, då de exempelvis klassar DuckTales 21 ynka avsnitt som hela säsong 1...

Av H20 finns i alla fall hela serien (för övrigt en väldigt bra serie!), och av Violetta finns de första 40 avsnitten (vilket innebär en eftersläpning på just över två veckor gentemot Disney Channels TV-sändningar). För Violetta finns förvånansvärt nog den spanskspråkiga originalversionen att tillgå på Netflix, som inte alls visas på TV. Istället saknas den engelskspråkiga dubbningen från TV på Netflix. Men trots att den engelska dubbningen inte finns på Netflix så är den svenska, norska, danska och finska textningen uppenbart översatta utifrån den engelska dubben; vilket kan orsaka vissa problem (bl.a. då vissa karaktärsnamn ändrats i den engelskspråkiga dubbningen gentemot originalet).

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 mars 2014 kl. 19:04:30
Klickar man på respektive omslag så kan man ju se exakt vilka avsnitt som finns.

Det lyckas jag inte få att fungera. Jag kommer bara till en sida med allmän information om respektive serie och en knapp för att starta min gratismånad. Har du kanske redan registrerat dig för en provperiod?

Daniel Hofverberg

Nej, jag har inte registrerat mig. Så det låter helskumt om du inte ser samma som jag...

När jag klickar på någon av omslagen kommer jag till en sida med allmän information och en bild, och nedanför kan jag välja säsong från en rullgardinsmeny och sen visas avsnittsnummer och avsnittstitlar (men avsnittsnumren stämmer alltså inte alltid överens med verkligheten...). Till höger om den står medverkande, genre samt tillgängliga ljudspår och textningsspår. Det sistnämnda står dock märkligt nog inte utsatt på ett fåtal filmer och serier, och exempelvis på Luftens hjältar, Quack Pack och DuckTales står det inte ett ord om ljudspår och textningsspår.

Dock kan man förstås inte klicka på något avsnitt på listan, utan där dyker det bara upp en knapp med "Påbörja din gratismånad".

Ser du verkligen inte samma sida som jag? Jag har testat på två olika datorer och med tre olika webbläsare, och ser exakt samma på alla.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 mars 2014 kl. 07:30:53
Ser du verkligen inte samma sida som jag? Jag har testat på två olika datorer och med tre olika webbläsare, och ser exakt samma på alla.

Nu sitter jag på jobbet och testar både med Internet Explorer och Firefox och sidorna ser helt olika ut. I Firefox kan jag nu se vilka avsnitt som finns, men i Internet Explorer kommer jag bara till sidan "påbörja din gratismånad" oavsett vilket omslag jag klickar på. Jag kan inte ens komma till informationssidorna om respektive serie som jag hamnade på igår.

Netflix tycks servera helt olika websidor beroende på var man surfar från, vilken webläsare man använder, vilka cookies som finns i webläsaren m.m.

Daniel Hofverberg

Mycket märkligt. Nu har jag kollat på jobbet, och i Internet Explorer kan jag inte ens se utbudet från jobbets dator - omslagsbilderna går inte alls att komma till, utan jag kommer bara till en grundsida där man kan teckna upp sig för gratismånaden; ingenting annat. Från Firefox på jobbet kan jag dock se utbudet, liksom i båda webbläsarna hemifrån.

Jag förstår verkligen inte vad Netflix håller på med för mystiskt...

Erik Friman

Jag minns 3 avsnitt som Ulf Bergstrand gjorde rösten till Ville Virvel, Mommy for a day, The Idol Rich och Polly wants a treasure. Jag kollade i antal av VHS-utgåvor på SMDB och Boa Video. De två första Den stora luftcirkusen och Luftens hjältar på skattjakt gavs ut runt 1991 och 1992, som distribueras av Egmont innan Buena Vista togs över. Med de båda borde nog enbart Ulf Bergstrand vara medverkade.
I de avsnitt innehöll:

Den stora luftcirkusen
Stormy weather
For a fuel dollars more
Polly wants a treasure (endast första utgåvan)

På skattjakt
Mommy for a day
The Idol Rich
The Bigger They Are the Louder They Oink(tror jag) (endast första utgåvan)

Om någon har avsnitten Stormy weather, For a fuel dollars more och The Bigger They Are the Louder They Oink antigen på VHS eller inspelat på band eller på de första DVD-utgåvorna, kan kanske ta reda på om Ulf Bergstrand gjorde rösten. Jag vet inte om jag minns fel men jag tror att Anna Nylén gjorde Mollys röst i Mommy for a day om någon kan ta reda på det också.

TonyTonka

Citat från: Erik Friman skrivet 17 oktober 2014 kl. 22:24:32
Jag minns 3 avsnitt som Ulf Bergstrand gjorde rösten till Ville Virvel, Mommy for a day, The Idol Rich och Polly wants a treasure. Jag kollade i antal av VHS-utgåvor på SMDB och Boa Video. De två första Den stora luftcirkusen och Luftens hjältar på skattjakt gavs ut runt 1991 och 1992, som distribueras av Egmont innan Buena Vista togs över. Med de båda borde nog enbart Ulf Bergstrand vara medverkade.
I de avsnitt innehöll:

Den stora luftcirkusen
Stormy weather
For a fuel dollars more
Polly wants a treasure (endast första utgåvan)

På skattjakt
Mommy for a day
The Idol Rich
The Bigger They Are the Louder They Oink(tror jag) (endast första utgåvan)

Om någon har avsnitten Stormy weather, For a fuel dollars more och The Bigger They Are the Louder They Oink antigen på VHS eller inspelat på band eller på de första DVD-utgåvorna, kan kanske ta reda på om Ulf Bergstrand gjorde rösten. Jag vet inte om jag minns fel men jag tror att Anna Nylén gjorde Mollys röst i Mommy for a day om någon kan ta reda på det också.

Avsnittet "Mommy for a day" hade jag inspelat från SVT när det gick i programmet Högaffla Hage, och jag vill minnas att det är Mia Kihl som spelade Molly även där. Jag tror dock att Ulf Bergstrand spelade Ville Virvel i det avsnittet och inte Jimmy Björndahl.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erik Friman

Citat från: TonyTonka skrivet 18 oktober 2014 kl. 18:17:45
Avsnittet "Mommy for a day" hade jag inspelat från SVT när det gick i programmet Högaffla Hage, och jag vill minnas att det är Mia Kihl som spelade Molly även där. Jag tror dock att Ulf Bergstrand spelade Ville Virvel i det avsnittet och inte Jimmy Björndahl.

Du har nog kanske rätt där. Fast jag vill minnas för inte så länge sedan som jag såg det avsnittet när den fanns laddat på YouTube och då tyckte jag Mollys röst påminde mycket mer på Anna Nylén än Mia Kihl. Men har man hört fel så är det väl Mia Kihl. Det jag ville helst veta om de avsnitt som Ulf Bergstrand gjorde om de dubbades inför VHS innan de används för TV-kanaler medan Jimmy Björndahl dubbade för de flesta avsnitt.