Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Star Wars

Startat av Nom Anor, 12 januari 2006 kl. 23:38:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Nom Anor

Är på jakt efter namn på röstskådespelare (och annan möjlig personal) som medverkade vid dubbningarna av olika tecknade Star Wars-serier. Serierna är:

Droiderna
Ewokerna
Clone Wars (alt. Klonkrigen)

Det skulle verkligen uppskattas om någon hade information att dela med sig om detta. Om ni inte har några namn på skådespelare så kanske namn på företagen som kan tänkas ha dubbat dessa serier.

Erika

Citat från: Nom Anor skrivet 12 januari 2006 kl. 23:38:01
Droiderna
Vad jag har förstått dubbades denna av Eurotroll och om jag inte missminner mig har jag för mig att bl. a. Annica Smedius, Gunnar Ernblad och Andreas Nilsson var med. Eftersom Droiderna är en ganska gammal animerad tv-serie kan jag tänka mig att det säkert existerar fler dubbningar av samma serie. 
Citat
Ewokerna
Det finns två olika dubbningar, en dubbning gjord av KM Studio (Clash här på forumet har nämnt Ingemar Carlehed och Monica Forsberg som två av skådespelarna i den dubben) och en ytterligare utförd av Eurotroll (med samma skådespelare som i Droiderna).

Jag har tyvärr ingen mer information än så om dessa då jag har aldrig sett någon av dem med svenskt tal (jag har baserat min fakta på hemsidans skådespelarregister och tidigare diskussioner här på forumet).   

CitatClone Wars (alt. Klonkrigen)
Den här serien är dubbad av Sun Studio om jag minns rätt. Det var ett tag sedan som jag såg något avsnitt av den här serien, men jag minns några röster.  :)

Anakin Skywalker - Dick Eriksson
Obi-Wan Kenobi - Dan Bratt
Yoda - Gunnar Ernblad
Count Dooku - Stephan Karlsén

Jag har för mig att Jennie Jahns var med (tror hon spelade någon ondskefull kvinnlig sith), Ole Ornered och Adam Fietz spelade en del biroller.

Det var i stort sett allt jag vet om den här dubbningen, men jag är ganska säker på att du kan få en betydligt bättre creditlista från Sun Studio själva.   


clash

Det är synd att jag inte kan få tag på filmen Ewokerna annars skulle jag lätt kunna indetifiera rösterna. Men tror att KM bara dubbade några avsnitt. Det finns andra dubbar som dom har gjort mer som också är nåra avsnitt bl.a. Lyskompisarna, My little pony, Krambjörnarna
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Erika

Citat från: clash skrivet 14 januari 2006 kl. 02:44:12
Krambjörnarna

KM Studio dubbade för ett par år sedan de senare avsnitten av serien (där Hjärtlös/No Heart är Krambjörnarnas ärkefiende och serien bytte namn till "Care Bears Family"). Hur många avsnitt hann de dubba av de tidigare avsnitten (där professor Kallhjärta, eller vad han nu heter, är skurk)? 

Nom Anor

Ni är ju helt underbara!  :-*

Trodde inte i min vildaste fantasi att ni hade så mycket kunskap. Jag ska kontakta studiorna på en gång och se om jag får ut nått av dem. Men om ni kommer på något mer så är det bara att skrika.

Stort tack!

Daniel Hofverberg

Tyvärr är det inte så lätt att få fram information från de olika dubbningsbolagen numera, då många filmbolag/distributörer på senare tid har börjat ställa krav på att dubbningsbolagen inte får lämna ut någon information (med hänvisning till sekretessavtal, och annat nonsens...). Det börjar bli ett stort problem - särskilt då många distributörer själva inte är speciellt hjälpsamma med att lämna ut credits.

Det här innefattar Sun Studio, så därifrån går det inte tyvärr längre att få information. Dock går det fortfarande bra att få uppgifter från Eurotroll, och där verkar det inte finnas något problem med att lämna ut uppgifter.

Det märkliga är KM Studio, där det förut nästan aldrig gått att få någon info på grund av samma sekretessregler, men som nuförtiden verkar ha börjat lämna ut uppgifter - och har även blivit bättre på att svara på mail...

Christer

Kanske har nåt att göra med att Disney inte anlitar KM längre?

clash

Nej, de e bra. Eller det beor sig på vilka skådisar dom anlitar nu,. Gillar inte rösterna i Kogänget, 3 dåliga och Anneli Berg förstör Brandy & herr Morris. Så det är inte så jättebra med Sun Studio ändå, tycker jag ialla fall.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Men som sagts förut, så kan man vid Disneys filmer och serier inte riktigt gå efter bara dubbningsbolaget. Vid allting från Disney, så övervakar och styr Kirsten Saabye på Disney Character Voices allting med järnhand, och har många egna krav och idéer. Plus att allting dessutom ska godkännas av Disney i USA, som ju ibland fattat en del märkliga beslut... Så då blir ju dubbningsbolagens "makt" klart begränsad. Men ändå tycker jag att man kan se en klar fördel med Sun Studio framför KM Studio, såtillvida att ekonomiska och tidsmässiga begränsningar inte blir fullt lika märkbara - Sun Studio kan helt enkelt handskas med liten budget bättre. Men nu kommer vi ifrån ämnet...

Christer: Kanske det, men det förklarar inte att KM Studio tidigare inte ens har lämnat ut uppgifter till andra produktioner än Disneys...

clash

Vad menar du nu, Daniel? På många filmer står det röster
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Christer

Disney kanske ville ha ett avtal på att de inte skulle lämna ut uppgifter överhuvudtaget, eller så upplevde KM det lättare administrativt att inte ge ut uppgifter alls, i och med att de inte fick lämna ut uppgifter om Disney-produktionerna.

Daniel Hofverberg

#11
Christer: Då känns nog det sistnämnda som mest realistiskt, i så fall. Det är i och för sig ett hållbart resonemang, och förmodligen enklast för att säkerställa att man inte av misstag lämnar ut något man inte får...

Citat från: clash skrivet 18 januari 2006 kl. 08:45:27
Vad menar du nu, Daniel? På många filmer står det röster
Här pratar vi inte om utsättande av röster på själva filmer/serier (sånt styrs som regel av distributörerna, utan att dubbningsbolagen har något att säga till om), utan om utlämnande av uppgifter och creditlistor från dubbningsbolagens sida.

Experten

Citat från: Erika skrivet 13 januari 2006 kl. 06:11:43

Jag har tyvärr ingen mer information än så om dessa då jag har aldrig sett någon av dem med svenskt tal (jag har baserat min fakta på hemsidans skådespelarregister och tidigare diskussioner här på forumet).   
Den här serien är dubbad av Sun Studio om jag minns rätt. Det var ett tag sedan som jag såg något avsnitt av den här serien, men jag minns några röster.  :)

Anakin Skywalker - Dick Eriksson
Obi-Wan Kenobi - Dan Bratt
Yoda - Gunnar Ernblad
Count Dooku - Stephan Karlsén

Jag har för mig att Jennie Jahns var med (tror hon spelade någon ondskefull kvinnlig sith), Ole Ornered och Adam Fietz spelade en del biroller.

Det var i stort sett allt jag vet om den här dubbningen, men jag är ganska säker på att du kan få en betydligt bättre creditlista från Sun Studio själva.   

Jennie Jahns spelade Asajj ventress (osäker stavning) och har enligt mig, en mycket bra dubbning och tre säsonger på DVD.
Blev intresserad av Clone Wars i andra klass.

JRL

Citat från: clash skrivet 14 januari 2006 kl. 02:44:12
Det är synd att jag inte kan få tag på filmen Ewokerna annars skulle jag lätt kunna indetifiera rösterna. Men tror att KM bara dubbade några avsnitt. Det finns andra dubbar som dom har gjort mer som också är nåra avsnitt bl.a. Lyskompisarna, My little pony, Krambjörnarna

Det stämmer inte. KM Studios dubbade alla avsnitt. Jag har själv sett dem alla. De gavs ut som hyrvideo i slutet av 80-talet, distribuerade av SF.

Det var det "vanliga" KM-gänget som dubbade; Monica Forsberg, Jimmy Björndahl, Birgitta Fernström, Ulf Källvik, Roger Storm, Hans Gustafsson, Robert Andersson, Ingemar Carlehed, Bertil Engh m.fl. (det var dock före Anders Öjebos tid, så han var inte med).

JRL

Ber om ursäkt att jag råkade svara på ett inlägg från 2006, men jag missade att inlägget var så pass gammalt  :-\ Dock är ju frågeställningen lika aktuell än idag. Vi är nog flera som efterlyser credits till Ewokerna. Det var en klart underskattad serie som definitivt förtjänar större uppmärksamhet.

Daniel Hofverberg

Citat från: JRL skrivet 26 april 2013 kl. 17:18:40
Det stämmer inte. KM Studios dubbade alla avsnitt. Jag har själv sett dem alla. De gavs ut som hyrvideo i slutet av 80-talet, distribuerade av SF.
Det stämmer inte riktigt. Jag får det till att 24 av de 26 avsnitten av Ewokerna släpptes på VHS; d.v.s. två avsnitt som hoppades över. De släpptes i form av 6 volymer med 4 avsnitt i varje volym.

De crediterade skådisarna var följande:
Monica Forsberg
Ulf Källvik
Roger Storm
Birgitta Fernström
Peter Wanngren
Hans Gustavson
Bo Maniette (endast volym 3)
Karin Glenmark (endast volym 3)
Johanna Ljungberg (endast volym 3)
Anna Lindgren (endast volym 4 och 5)
Maria Lindgren (endast volym 4)
Bertil Engh (endast volym 6)

Det finns även en senare dubbning av Ewokerna från visningarna på FilmNet 1993 - 1994. Den dubbningen gjordes av Eurotroll, och där dubbades alla 26 avsnitt. I TV-dubben medverkade Staffan Hallerstam, Hasse Jonsson, Annica Smedius, Fredrik Dolk, Andreas Nilsson, Peter Sjöquist, Steve Kratz och Malin Berghagen - eventuellt även ytterligare någon som jag missat. Tyvärr fanns inga utsatta credits på FilmNet, men jag tycker att den dubben var bättre än VHS-dubben.

JRL

Satt och grubblade över om det kunde ha varit ett avsnitt som KM Studio aldrig dubbade, men var det verkligen två? Nåja, det är hårklyverier. Undrar varför de hoppade över 1-2 avsnitt, dock.

Dock var påståendet att KM Studio bara dubbade några avsnitt helt fel.

Daniel Hofverberg

Jo, att de bara skulle ha dubbat några avsnitt är definitivt helt fel. Jag ska ha alla volymerna, så jag ska gå igenom dessa vid tillfälle och se om jag lyckas bli klok på exakt vilka avsnitt som finns med.

Clash uttalande om några få avsnitt stämmer dock betydligt bättre in på Droiderna. Där släppte SF endast en VHS-film med 4 avsnitt, dubbad av KM Studio. Även där visades serien senare på FilmNet/K-TV med en annan dubbning, och på TV visades alla 13 avsnitt. TV-dubben gjordes för ovanlighetens skull av TuF Studio; Hasse Jonssons gamla dubbningsstudio som han hade under 1980-talet och början av 1990-talet (innan han började på Eurotroll).

JRL

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 april 2013 kl. 20:06:56
Jo, att de bara skulle ha dubbat några avsnitt är definitivt helt fel. Jag ska ha alla volymerna, så jag ska gå igenom dessa vid tillfälle och se om jag lyckas bli klok på exakt vilka avsnitt som finns med.

Clash uttalande om några få avsnitt stämmer dock betydligt bättre in på Droiderna. Där släppte SF endast en VHS-film med 4 avsnitt, dubbad av KM Studio. Även där visades serien senare på FilmNet/K-TV med en annan dubbning, och på TV visades alla 13 avsnitt. TV-dubben gjordes för ovanlighetens skull av TuF Studio; Hasse Jonssons gamla dubbningsstudio som han hade under 1980-talet och början av 1990-talet (innan han började på Eurotroll).

Det finns faktiskt åtminstone två VHS-filmer med Droiderna. Två avsnitt klipptes ihop och släpptes på en relativt kort volym med titeln Robotmonstret också.

Daniel Hofverberg

Intressant; det var mer än jag visste. Vilka två avsnitt innehåller den?

För övrigt känns det lite märkligt att bara klippa ihop två avsnitt, med tanke på att det oftast är 4 avsnitt i taget som hör ihop av Droiderna...

JRL

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 april 2013 kl. 23:50:28
Intressant; det var mer än jag visste. Vilka två avsnitt innehåller den?

För övrigt känns det lite märkligt att bara klippa ihop två avsnitt, med tanke på att det oftast är 4 avsnitt i taget som hör ihop av Droiderna...

Kollade på http://en.wikipedia.org/wiki/The_Great_Heep. Det var visst inte två avsnitt som klippts ihop utan en 48-minuters tv-special med titeln The Great Heep (alltså Robotmonstret på svenska). Den är en uppföljare till serien och C-3PO dubbades av samma skådespelare som i den andra volymen (minns inte vad den hette). Att det är en tv-special förklarar den anmärkningsvärt korta speltiden, men jag förstår inte varför man inte slängde in något extra avsnitt för att dryga ut speltiden.

Intressant nog är det förresten Ben Burtt och George Lucas som skrivit manuset till den. Ben Burtt är annars mest känd för att ha gjort ljudeffekterna till spelfilmerna och för att ha klippt flera av filmerna. En mångkunnig herre, onekligen.

Daniel Hofverberg

Mycket intressant, för den TV-specialen är jag ganska säker på att FilmNet inte sände.

Experten

Är det jag som inbillar mig, eller har Ashoka Tano bytt röst i säsong 5 av Star Wars: Klonkrigen?

Elios

Hur många serier här vad egentligen dubbats!? 

gstone

Det här är om Star Wars i allmänhet ;)

Tydligen finns Söndagsskolor, änglar och helvetet i en värld utan någon av dom Abrahamitiska religioner  ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag tänker köpa några av Lego Star Wars tv avsnitten på Tradera.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.