Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

söker namn på tecknad tv-serie

Startat av Jocke Kofot, 18 februari 2016 kl. 14:09:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Kofot

En gång för många år sen, jag vill säga 1986, men jag har inga belägg för att det inte kan vara så sent som 1992, var jag på besök hos en kompis på södermalm i Stockholm. På videobutiken som låg på hornsgatan x varvsgatan ELLER folkungagatan x renstiernas gata hyrde vi en videofilm.


Det jag minns är:


Det är tecknat.
Det är dubbat till svenska.
Det är med en robot som göms i ett vattenfall (eller i vattnet under en hamn)
Det handlar om en kille som får reda på att han måste köra roboten ELLER måste var med i laget som kör roboten.
I en scen får killen en vision och nån av de som har hand om roboten (en kvinna, tror jag) säger "förstår du nu att du är en av oss, en av XXX"


Saker jag tror:
Det är nån slags krig mellan människor och aliens.
Hjälten, och de andra huvudpersonerna har Psi-krafter.
Det är anime.
Det är inte Robotech eller Macross-filmen.


Nån som känner igen det här alls?




Jocke Kofot

Jag började tänka på det här igår, så jag har inte lagt supermycket energi på det, men jag lyckades inte hitta tillräckligt mycket grejer om Mazinger Z för att var säker, men än så länge är det en toppkandidat. Tex hittade jag ingen info om en svensk dub, eller avsnittssynopsis att jämföra med mina minnen.

Jocke Kofot

Jag är typ 60-70% säker på att det inte är Mazinger, eller Voltron. Det finns så många Gundam att det är svårt att utesluta.

Soscla

Har tyvärr inget svar, för känner inte igen det du beskriver, men känner mycket väl till kampen att bara komma ihåg brottstycken av något men inte alls veta vad det är och plågas i 15 år. Jag fick hjälp med mitt problem på 4chan av alla ställen.
It's so fluffy I'm gonna die!

Erika


Jocke Kofot

Det inte bara kan vara utan ÄR Balatack!


Jag tycker, efter att ha sett lite på första avsnittet utan ljud på nån vhs rip att det var ungefär som jag beskrev!