Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Sinbad( Burbank Animation Studios) röster

Startat av gstone, 1 april 2024 kl. 15:46:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag undrar vilka dom svenska rösterna är i The Fantastic Voyages of Sinbad (1993) ?


( Snälla undgå att diskutera filmens själva kavitet denna tråd är endast om rösterna/dubbningen)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Jabberjaw

Enligt Svensk mediedatabas så är följande röstskådespelare medverkande i den här dubbningen

CitatJärås Beatrice
Hallerstam Staffan &
Ernblad Gunnar
Av alla filmer jag stött på hittils från Burbank Films Australia så har både DVD och VHS filmerna innehållit en omdubbning, och alltså inte TV1000 dubbningen som jag personligen föredrar. Det verkar också som att vissa av dessa tecknade filmer har 3 dubbningar, hur man nu kommer på tanken att påkosta dessa filmer med hela tre olika.

Omdubbningen för den ena VHS filmen av exempelvis "Black Beauty" har snarlika röstskådespelare som i TV1000 versionen, dvs Staffan Hallerstam, Gunnar Ernblad, Johan Hedenberg, Fredrik Dolk. Men inte samma översättning/text. Sedan finns även utgåvor från andra bolag exempelvis Svensk filmindustri, Atlantic och Egmont Film. DVD utgåvorna gavs ut av Scanbox om jag inte missminner mig.

Så förmodligen finns det alltså två dubbningar utav Sinbad, med snarlika översättningar baserat på informationen på SMDB.



gstone

Citat från: Jabberjaw skrivet  1 april 2024 kl. 16:21:57Enligt Svensk mediedatabas så är följande röstskådespelare medverkande i den här dubbningen
Av alla filmer jag stött på hittils från Burbank Films Australia så har både DVD och VHS filmerna innehållit en omdubbning, och alltså inte TV1000 dubbningen som jag personligen föredrar. Det verkar också som att vissa av dessa tecknade filmer har 3 dubbningar, hur man nu kommer på tanken att påkosta dessa filmer med hela tre olika.

Rolllistan är alltså för omdubbningen ?

Inte TV Dubben ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Jabberjaw skrivet  1 april 2024 kl. 16:21:57Enligt Svensk mediedatabas så är följande röstskådespelare medverkande i den här dubbningen
Av alla filmer jag stött på hittils från Burbank Films Australia så har både DVD och VHS filmerna innehållit en omdubbning, och alltså inte TV1000 dubbningen som jag personligen föredrar. Det verkar också som att vissa av dessa tecknade filmer har 3 dubbningar, hur man nu kommer på tanken att påkosta dessa filmer med hela tre olika.

Omdubbningen för den ena VHS filmen av exempelvis "Black Beauty" har snarlika röstskådespelare som i TV1000 versionen, dvs Staffan Hallerstam, Gunnar Ernblad, Johan Hedenberg, Fredrik Dolk. Men inte samma översättning/text. Sedan finns även utgåvor från andra bolag exempelvis Svensk filmindustri, Atlantic och Egmont Film. DVD utgåvorna gavs ut av Scanbox om jag inte missminner mig.

Så förmodligen finns det alltså två dubbningar utav Sinbad, med snarlika översättningar baserat på informationen på SMDB.
Tack
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Jabberjaw

Citat från: gstone skrivet  1 april 2024 kl. 16:24:45Rolllistan är alltså för omdubbningen ?

Inte TV Dubben ?
Exakt, omdubbningen gavs ut i DVD box i serien "De största äventyrsklassikerna" 2006 - 2007. Och är numera väldigt utgångna och sällsynta. men de enstaka filmerna kan man ibland hitta åt på Tradera om man håller utkik. Dock verkar det som att själva boxarna även gick under titeln "Familjens favoriter", och vad jag kan minnas var den ena boxen grön och den andra röd eller gul & innehöll tre filmer från Burbank Film vardera.

Dock står det att två filmer från samma box är från olika bolag, en från Atlantic Film och en från Svensk filmindustri enligt SMDB. Men på själva DVD fodralen står ingenting om något bolag mer än "Scanbox Entertainment Sweden" och innehåller Danska, Svenska, Norska, Finska ljudspår (exempel Skattkammarön). Och vad jag minns så har DVD utgåvorna antingen nya dubbningar från Svensk filmindustri (VHS), eller Atlantic films VHS dubbningar. Och således inte TV1000 versionerna.

Exempelvis så finns dessa utgåvor av "Black Beauty" i fysisk form:
1. Black Beauty - TV1000 1991 (TV-dubbning)
2. Black Beauty - Atlantic AB (Saga Biblioteket)
3. Svarta Hingsten - Svensk filmindustri AB (Klassiska Äventyr)
4. Svarta Hingsten - Familjens favoriter: box 1 (2006) - samma dubb som SF vhs filmen enligt SMDB, men har inte dvd utgåvan så kan inte säga säkert. Står "Leverantör: SF video"




Jabberjaw

Hm ser nu att denna film är något nyare än de äldre. Det gavs tydligen ut en DVD box innehållande 12-filmer som heter Filmtajm, som går att köpa på länken nedan. Leverantör verkar varit Ozon media och Film Factory. Dessa sändes nog aldrig på TV1000, då kanalen endast sände Burbanks filmer mellan 1990 - 1992. Så på dessa finns nog 1 - 2 dubbningar. Men faktiskt aldrig sett någon utav dom filmer som ingår i boxen, så kan inte säga med säkerhet. Denna listan innehåller de som sändes på TV1000 IMDB burbank movies
 
DVD-box: Filmtajm - 12 barnfilmer på dvd! (12-discs) (INPLASTAD)


gstone

Den DVD utgåva ag har är utguven av Noble Entertainment ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Jabberjaw

Citat från: gstone skrivet  1 april 2024 kl. 17:22:48Den DVD utgåva ag har är utguven av Noble Entertainment ;)
Rösterna är samma som jag skrev ovanför. Men visste inte att Noble hade givit ut en DVD box så sent som 2008. Men den finns också länkad nu.