Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Prinsen av Egypten & Josef drömmarnas konung

Startat av moviefan, 27 december 2012 kl. 20:59:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Jag antar att en digital cretslista fanns bevarad för att filmen fick en högkvalitativ dubbning för bio...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 april 2022 kl. 13:17:46
Är det någon särskild film eller serie du undrar om, så kan jag fråga KM Studio om dessa också. :)

Observera dock att KM Studios dokumentation nästan aldrig innehåller samtliga rollfigurer, utan större rollfigurer plus "Övriga röster" är alltså allt man kan få. Men det är ju en stor hjälp att få veta övriga röster, i de fall som officiella credits saknar "Övriga röster".

Risken finns dock att det bara är slumpen som gjorde att just den här fanns bevarad trots att den är så gammal, för när jag tidigare frågat om creditlistor från 2002 har dessa inte funnits; och den här är ju flera år äldre än så...

Vi kan diskutera vidare här;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14423.new#new

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 april 2022 kl. 13:39:27
Jag antar att en digital cretslista fanns bevarad för att filmen fick en högkvalitativ dubbning för bio...
Det är min gissning också. Filmer som dubbats direkt för VHS och/eller DVD är förmodligen betydligt mindre sannolikt att de skulle finnas bevarat digitalt.

Henrik Karlsson

Vem spelar Gud i Prinsen av Egypten?

Adam

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 25 juni 2022 kl. 00:31:00
Vem spelar Gud i Prinsen av Egypten?
Precis som på originalspråket så är det Moses egna röstskådis som spelar Gud även här (Anders Ekborg), förmodligen också med resten av den svenska versionens röster viskandes med replikerna (som i originalet också), då man samtidigt kan höra en viskande röst ovanpå stämman om man lyssnar noga.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Elios

Såg om denna filmen idag. Den är hyfsat bra fortfarande och håller hyfsat hög klass.
En liten spoiler nu bara:
Däremot undrar man ju lite om man verkligen skulle ha med den scenen där Faraos barn dog i en barnfilm!?  ??? ???