Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Amatördubbning av Transformers-avsnitt

Startat av Peter, 6 mars 2005 kl. 09:46:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Peter

Jag och några Internet-polers (Christer från det här stället bland andra) har satt och ned och gjort, helt på skoj, en egen dubbning av ett amerikanskt Transformers-avsnitt. Det finns inga som helst avsikter att sälja avsnittet eller dylikt och det har vi tydligt märkt i creditsen. Det här avsnittet skulle egentligen ha varit klart för länge länge sen, men det har bara inte blivit så, men det betyder inte att det tagit 1,5 år att göra avsnittet. Avsnittet är från serien Robots In Disguise, som gjordes 2000 i Japan som "Car Robots".

Ladda ned här;
Ladda ned här, du behöver en rätt ny version av DivX-codecen för att titta. Tack till Christer som bistår med nedladdningsmöjligheten.

Jag vill tillägga att kvinnorösterna är, som i den gamla teaterns värld, spelade av män, så ha glimten i ögat när de pratar.  ;) Om ni vill skriva vad ny tyckte om avsnittet, ris och ros, så gör gärna det.

8)

Ändrade till en lite mer beskrivande rubrik, så folk faktiskt fattar vad det handlar om... /Daniel
----
Peter

PAAATE

Kan inte ladda ned just nu, eftersom jag lyssnar på webradio, men när jag har lyssnat klart om 50min. ska jag kolla upp det.

Jag vill också göra egna amatördubbningar. Hur gör man då?  ???
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Peter

Citat från: Patrik skrivet  6 mars 2005 kl. 13:09:39
Jag vill också göra egna amatördubbningar. Hur gör man då?  ???

Man gör som jag!  8)

Vi kanske ska göra ett avsnitt till, bara på kul så där, så hör av dig då om du är intresserad.
----
Peter

PAAATE

Citat från: Taggenagger skrivet  6 mars 2005 kl. 13:20:45
Citat från: Patrik skrivet  6 mars 2005 kl. 13:09:39
Jag vill också göra egna amatördubbningar. Hur gör man då?  ???

Man gör som jag!  8)

Vi kanske ska göra ett avsnitt till, bara på kul så där, så hör av dig då om du är intresserad.

"Man gör som jag"!? Tack för det detaljrika svaret! ::)

Klart att jag är intresserad, men om jag måste åka någonstans för att göra det, så är jag inte intresserad. Det är jag alldeles för lat för. ;)
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Peter

Citat från: Patrik skrivet  6 mars 2005 kl. 14:46:14
Citat från: Taggenagger skrivet  6 mars 2005 kl. 13:20:45
Citat från: Patrik skrivet  6 mars 2005 kl. 13:09:39
Jag vill också göra egna amatördubbningar. Hur gör man då?  ???

Man gör som jag!  8)

Vi kanske ska göra ett avsnitt till, bara på kul så där, så hör av dig då om du är intresserad.

"Man gör som jag"!? Tack för det detaljrika svaret! ::)

Klart att jag är intresserad, men om jag måste åka någonstans för att göra det, så är jag inte intresserad. Det är jag alldeles för lat för. ;)

Har du en *bra* mikrofon behöver du inte åka nånstans för det.  :)
----
Peter

PAAATE

Den enda mikrofon jag har, är den som är inbyggd i skärmen på min Windows 98.  ::)   Duger det?
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Peter

Citat från: Patrik skrivet  6 mars 2005 kl. 16:03:47
Den enda mikrofon jag har, är den som är inbyggd i skärmen på min Windows 98.  ::)   Duger det?

Det är svårt för mig att svara på, en PC-mikrofon kan vara allt från riktigt bra till superkatastrofalt dålig. Kan du leverera repliker relativt högt, kanske skrika, utan att det peakar? Är det bra volymupptagning? Vad är det för färg på den? Annars kan du nog rådfråga någon på www.jam.se om en bättre.. och dyrare mikrofon.
----
Peter

PAAATE

Det är det som är problemet, jag minns inte. Det var riktigt länge sen jag använde den. Och min Win98 är infekterad av Trojanska Hästar (Trojan Horses), just nu.  ::)   Min pappa skulle omformatera den, men det funkade inte.  :-\

Nej, jag tror inte att den duger, men jag ska kolla hur bra den är, när min pappa har omformaterat datorn.
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Peter

Citat från: Patrik skrivet  6 mars 2005 kl. 16:17:49
Det är det som är problemet, jag minns inte. Det var riktigt länge sen jag använde den. Och min Win98 är infekterad av Trojanska Hästar (Trojan Horses), just nu.  ::)   Min pappa skulle omformatera den, men det funkade inte.  :-\

Nej, jag tror inte att den duger, men jag ska kolla hur bra den är, när min pappa har omformaterat datorn.

Annars kan du säkert köpa en billig en på någon närliggande teknik-butik. Har du sett avsnittet förresten?
----
Peter

Christer

Det finns nu två olika varianter att ladda ner, en stor och en lite mindre.


Stor version - 219 MB

Liten version - 134 MB

PAAATE

Citat från: Taggenagger skrivet  6 mars 2005 kl. 19:37:48
Citat från: Patrik skrivet  6 mars 2005 kl. 16:17:49
Det är det som är problemet, jag minns inte. Det var riktigt länge sen jag använde den. Och min Win98 är infekterad av Trojanska Hästar (Trojan Horses), just nu.  ::)   Min pappa skulle omformatera den, men det funkade inte.  :-\

Nej, jag tror inte att den duger, men jag ska kolla hur bra den är, när min pappa har omformaterat datorn.

Annars kan du säkert köpa en billig en på någon närliggande teknik-butik. Har du sett avsnittet förresten?

Nej, jag har inte hunnit se det ännu. Eller rättare sagt, jag skulle se det, men glömde det. ::)
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Peter

Citat från: Daniel
Ändrade till en lite mer beskrivande rubrik, så folk faktiskt fattar vad det handlar om... /Daniel
Man förstår om man läser innehållet?
----
Peter

Daniel Hofverberg

Citat från: Taggenagger skrivet  7 mars 2005 kl. 05:48:50
Man förstår om man läser innehållet?
Ja, men vitsen med ett forum är att folk ska fatta vad det handlar om enbart utifrån rubriken, utan att behöva gå in i ämnena...

velas

Tips om en billig o realtivt bra mik är en som heter TM87 och tillverkas av TSM. Den använder jag när jag spelar in mina prylar i min hemmastudio. Detta är en studio miks kopia, stormembrans tror ja de kallas, och tar upp rätt mkt ljud runt omkring, så man kanske ska överväga o ha miken i ett rum och tex. dator i ett annat. ( Eftersom datorns fläkt ljud kan tas upp av miken).

Men annars kan man ju köpa en vanlig sång mik precis som taggenagger nämde, typ en på teknikmagasinet eller dylikt, som bara tar upp de som pratas rätt in i den och de som är nära omkring.

Men för bästa billiga kvalite tipsar ja om en TM87 som sagt! Den kostar runt 900 kr, o finns i olika musik affärer runt om i landet. De krävs dock en fantom matning till den (48 vol) o de underlättar ju då om man köper en mini-mixer eller mik-preamp eftersom de oftast inte går o köra in en sån mik direkt i ljudkortet... själv kör ja på en 4-kanalig mini mixer från samson. Funkar kanon. ;)

De kanske låter lite grekiska för vissa, men bara ett tips till er som vill ha en billig o bra hemma studio i mini format.

/V

GaBBe

Citat från: velas skrivet  8 mars 2005 kl. 17:18:12
Tips om en billig o realtivt bra mik är en som heter TM87 och tillverkas av TSM. Den använder jag när jag spelar in mina prylar i min hemmastudio. Detta är en studio miks kopia, stormembrans tror ja de kallas, och tar upp rätt mkt ljud runt omkring, så man kanske ska överväga o ha miken i ett rum och tex. dator i ett annat. ( Eftersom datorns fläkt ljud kan tas upp av miken).

Men annars kan man ju köpa en vanlig sång mik precis som taggenagger nämde, typ en på teknikmagasinet eller dylikt, som bara tar upp de som pratas rätt in i den och de som är nära omkring.

Men för bästa billiga kvalite tipsar ja om en TM87 som sagt! Den kostar runt 900 kr, o finns i olika musik affärer runt om i landet. De krävs dock en fantom matning till den (48 vol) o de underlättar ju då om man köper en mini-mixer eller mik-preamp eftersom de oftast inte går o köra in en sån mik direkt i ljudkortet... själv kör ja på en 4-kanalig mini mixer från samson. Funkar kanon. ;)

De kanske låter lite grekiska för vissa, men bara ett tips till er som vill ha en billig o bra hemma studio i mini format.

/V
Om man nu ska ha en mik för ca 900, varför inte då bara köpa en Shure SM57 eller SM58. Dom behöver ju inte 48 volt och borde vara minst lika bra som TM87 eftersom det bara är en rip off av Shure SM 87..

PAAATE

Citat från: velas skrivet  8 mars 2005 kl. 17:18:12
Tips om en billig o realtivt bra mik är en som heter TM87 och tillverkas av TSM. Den använder jag när jag spelar in mina prylar i min hemmastudio. Detta är en studio miks kopia, stormembrans tror ja de kallas, och tar upp rätt mkt ljud runt omkring, så man kanske ska överväga o ha miken i ett rum och tex. dator i ett annat. ( Eftersom datorns fläkt ljud kan tas upp av miken).

Men annars kan man ju köpa en vanlig sång mik precis som taggenagger nämde, typ en på teknikmagasinet eller dylikt, som bara tar upp de som pratas rätt in i den och de som är nära omkring.

Men för bästa billiga kvalite tipsar ja om en TM87 som sagt! Den kostar runt 900 kr, o finns i olika musik affärer runt om i landet. De krävs dock en fantom matning till den (48 vol) o de underlättar ju då om man köper en mini-mixer eller mik-preamp eftersom de oftast inte går o köra in en sån mik direkt i ljudkortet... själv kör ja på en 4-kanalig mini mixer från samson. Funkar kanon. ;)

De kanske låter lite grekiska för vissa, men bara ett tips till er som vill ha en billig o bra hemma studio i mini format.

/V

Vad har du rökt!?  ???

Jag fattar inte ett dugg.  :-\

Är inte särskilt tekniskt lagd, heller. Fråga mina slöjd-lärare. :D
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

velas

För de första används Shure SM57 nästan alltid till att mika upp gitarrstärkare eller trummor etc. och VÄLDIGT sällan till sång och tal..men visst de förekommer kanske nån gång..plus att den kostar 1200 kr ungefär..däremot används ju 58:an till sång och är förmodligen den mest använda sång o tal miken i världen..fast den kostar ju OCKSÅ 1200 kr...

För de andra så håller jag med om att TSM är ett företag som har rippat Shures mikar totalt med tanke på namnen (TM58=SM58) , men de är ändå ett bra budget alternativ...Jag måste rätta mig lite från förra inlägget, en TSM TM87 kostar just nu 795 kr om man köper den ifrån luthman. Och de är som sagt en stormembrans kondensator mik. För dom som inte vet vad de är eller hur de ser ut, tänk er en studio mik så fattar ni lite av galoppen. ;)

Shure SM87 är en kondensator mik (ser ut som en vanlig mikrofon fast lite fyrkantigare) och kostar ca 3000-4000 kr. inte värst nära 900 :P Så de jag menade som sagt var att TSM 87:an var ett bra budget tips. Shure är givetvis mycket bättre mikrofoner. :) Eftersom de är orginalet..

Menade inte o leka expert eller nått, ville bara va schysst o ge ett tips på vad jag använder! :)

O patrik, sorry om du inte förstår, men detta ska iallafall föreställa nått sorts tips till billiga mikrofoner. :P
Jag har inte rökt nått alls idag faktiskt. Kanske ska gå ut o ta mig en smoke..Hmm...John silver är gott. :D haha


PAAATE

Jag är 100% anti-tobak, så om du menar allvar, så: SLUTA RÖK, FÖR H*LVETE!  ;)

(Jag är 99% anti-alkohol, också, vilket är ovanligt i min ålder. Den enda alkohol-haltiga dryck, jag kan dricka är cider, men det har inte med saken att göra...)
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

GaBBe

#18
Citat från: velas skrivet  9 mars 2005 kl. 11:12:59
För de första används Shure SM57 nästan alltid till att mika upp gitarrstärkare eller trummor etc. och VÄLDIGT sällan till sång och tal..men visst de förekommer kanske nån gång..plus att den kostar 1200 kr ungefär..däremot används ju 58:an till sång och är förmodligen den mest använda sång o tal miken i världen..fast den kostar ju OCKSÅ 1200 kr...
Nja..inte sååå sällan...har faktsikt hört om att man valt en Shure Sm 57 framför en Neumann-mik för att just det soundet passar bättre..så den kan ju inte va helt fel iaf... Aha ok, begagnade SM 57, SM 58 finns ju iaf för runt 700 =) Kolla vendolin.se!
Men Luthman säljer ju inte till privatpersoner! ...fast jag kan köpa därifrån ändå moahahaha =P=P

Christer

Ingen som har sett avsnittet och vill kommentera?  :-\

PAAATE

Jag kan inte se det. :(

Bara höra det, och det är inte världens bästa ljud. 2x :(
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Jag har inga problem med att se det, men jag lyckas helt enkelt inte genomlida ett helt Transformers-avsnitt...  ::)

De två minuter jag orkade se verkade dock vara helt okej dubbat.

GaBBe

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 mars 2005 kl. 01:26:17
Jag har inga problem med att se det, men jag lyckas helt enkelt inte genomlida ett helt Transformers-avsnitt...  ::)

De två minuter jag orkade se verkade dock vara helt okej dubbat.

Har aldrig sett transformers, vad handlar det om?

PAAATE

#23
Några robotar som kan byta form (därav namnet), till fordon. Mer vet jag inte, har aldrig sett det. :/
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Erika

Jag har nu fått sett det och det var faktiskt en välgjord dubbning.
Alla gjorde finfina insatser, men Peters (Taggenagger) insats som Koji och Christers insats som Megatron var riktigt speciella.
Allihop lyckades även ganska bra som tjejer.  ;)
Creditlista, yeah! Stort plus i kanten! *Tummen upp* 
Ser fram emot fler dubbade avsnitt.  ;D     

Peter

Det finns ett nytt avsnitt ute nu! Förutom min medverkan gör även Christer (som figurerat en del på detta forum) framträdanden, så kom och ta en titt.

Här finns all info ni behöver.. http://www.ntfa.net/cgi-bin/ikonboard/ikonboard.cgi?act=ST&f=2&t=6243
Eller ladda ned direkt (STOR NEDLADDNING) här: http://www.tfcog.net/ccount/click.php?id=20 eller här:
http://myko.homedns.org/rid/eps/RiD_Swedish_Edition_2_-_Attack_Fran_Yttre_Rymden_-_Small.avi.

Hoppas ni gillar det ni får se.  8)
----
Peter

Elios

Har faktiskt länge funderat på att göra en egen amatördubbning av Transformers avsnitten.
Men har glömt det lite. Har tänkt då lite av dem som visades på Kanal 5 för inte så längesen.
Armada, Energon och Cybertron.

Soscla

Citat från: Elios skrivet 12 februari 2020 kl. 21:44:11
Har faktiskt länge funderat på att göra en egen amatördubbning av Transformers avsnitten.
Men har glömt det lite. Har tänkt då lite av dem som visades på Kanal 5 för inte så längesen.
Armada, Energon och Cybertron.

Du får gå med i deras FB-grupp och vara med på deras dubb! Kanske lättare än att skrapa ihop eget :D
It's so fluffy I'm gonna die!

Peter

----
Peter

Anders

Ja, det finns flera otagna roller där så det är bara att skicka auditions. 🙂
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Elios

Nu använder jag inte direkt Facebook men det kanske kan vara något att spana in. Absolut!  ;D ;D ;D ;D ;D

Peter

----
Peter

Peter

Nytt avsnitt igen!

Denna gång är det "Den Tyngsta Bördan att Bära".

Avsnittet kan ni se här nedan, alternativt i vår Facebook-grupp "Transformers Svensk Dubb".
Min Onedrive:
https://1drv.ms/v/s!AnsLA3xQmXr6kIxCLmKD3bU9dRm59Q?e=5aBRpo
----
Peter