Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Svingelskogen

Startat av Disneyfantasten, 24 april 2020 kl. 17:21:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Någon här som vet lite mer om Svingelskogen?  :)

Enligt Wikipedia har det getts ut följande musiksagor;
- Svingelskogen (1987 återutgiven 2003?)
- Kalle Munter Blir Trollkarl (1989)
- Vem Räddar Skogen (1989)
- Den Förtrollade Kärran (1991)
- Långhoppas Födelsedag (1991)
- Smartur Räv Provar Fiskelyckan (1992)
- Den Hemliga Grottan (1993)
- Den Blå Stenen (1995)
- De Bästa Sångerna (1995)
- Det Stora Kalaset (1996)
- Kantarellpriset (2001)
- Ett Bus För Mycket (2003)

Här är rösterna i musiksagan som kort och gott endast heter Svingelskogen (1987) och inget mer;

>Berättaren = ? (jag kunde tyvärr inte riktigt placera den även fast den lät bekant)

>Pojken Ludvig = Peter Wanngren

>Kirre Kurre Ekorre = Kerstin Andeby

>Nusse Skogsmus = ?*

>Robin Skogsmus = ?*

>Kalle Munter Skogsmus = ?*

>Gnutte Grävling = Bertil Engh

>Vimsiga Julle Mullvad = Lennart Olsson

>Långhoppa Hare = Monica Forsberg

>Smartur Räv = Peter Wanngren

*Jag kunde tyvärr inte placera Bröderna Skogsmus röster även fast de lät bekanta...  :(

Jag upptäckte den på YouTube och dessförinnan på Spotify, men tyvärr hittade jag ingen rollista, så om någon har säkra källor så hör gärna av er!  :)

Rösterna i musiksagan Svingelskogen Kalle Munter Blir Trollkarl, Vimsige Julles Museum & Nötsläden (1989);

>Berättaren = Monica Forsberg

>Kalle Munter Skogsmus = Johanna Ljungberg

>Nusse Skogsmus = Anna Nylén

>Robin Skogsmus = Sara Andersen

>Gnutte Grävling = Bertil Engh

>Kirre Kurre Ekorre = Kerstin Andeby

>Vimsiga Julle Mullvad = Lennart Olsson

>Långhoppa Hare = Monica Forsberg

>Smartur Räv = Peter Wanngren

>Svarta Kråkan = Peter Wanngren*

>Retsamma Skatan = Monica Forsberg

*Även om han inte stod angiven så är jag 100% säker på att det är Wanngren!

Rösterna i musiksagan Svingelskogen Vem Räddar Skogen (1989);

>Berättaren = Hans Gustafsson

>Kirre Kurre Ekorre = Kerstin Andeby

>Kalle Munter Skogsmus = Jimmy Björndahl

>Robin Skogsmus = Jenny Björndahl

>Nusse Skogsmus = Maria Kihl

>Långhoppa Hare = Monica Forsberg

>Gnutte Grävling = Bertil Engh

>Vimsiga Julle Mullvad = Lennart Olsson

>Smartur Räv = Peter Wanngren

>Love Lodjur = Ulf Källvik

>Älgen = Acke Svensson

>Retsamma Skatan = Monica Forsberg

>Skogshuggare Jonte = Acke Svensson

>Skogshuggare Felix = Ulf Källvik

Rösterna i musiksagan Svingelskogen Den Förtrollade Kärran (1991);

>Berättaren = Hans Gustafsson

>Kirre Kurre Ekorre = Kerstin Andeby

>Gnutte Grävling = Bertil Engh

>Vimsiga Julle Mullvad = Lennart Olsson

>Kalle Munter Skogsmus = Mariam Wallentin

>Robin Skogsmus = Ida Nolemo

>Nusse Skogsmus = Maria Kihl

>Smartur Räv = Peter Wanngren

>Långhoppa Hare = Monica Forsberg

>Mårre Mård = Ulf Källvik

Utöver detta har jag en VHS hemma (som jag en gång köpt i en Second Hand affär), nämligen "Hemliga Grottan", där de "synliga" skådespelarna stod på scen och typ var utklädda till karaktärerna, närmare bestämt Monica Forsberg (Långhoppa Hare), Peter Wanngren (Smartur Räv), Bertil Engh (Gnutte Grävling), Lennart Olsson (Vimsiga Julle Mullvad), Kerstin Andeby (Kirre Kurre Ekorre), Ulf Källvik (Mårre Mård) och Hasse Andersson (Isak Isbjörn) + Maria Kihl som Lilla Ugglan i slutet strax innan eftertexterna!

Någon som vet vilka som är rösterna i övriga musiksagor? (inklusive Hemliga Grottan, musiksagan alltså, jag skulle tro att det som vanligt är Monica Forsberg, Bertil Engh, Lennart Olsson, Peter Wanngren, Kerstin Andeby och Ulf Källvik, samt Hasse Andersson, där Isak Isbjörn gjorde sin debut)

Enligt Wikipedia gjordes Älgen av Stefan Berglund och Love Lodjur av Bo Maniette, vet någon var detta gäller? (iallafall INTE i Vem Räddar Skogen vad jag vet!)

Vet någon om Fröken Tjäder, Snorkiga Sorken, Änkan Fladdermus, Ville Mård, Herr Hermelin, m.fl. har repliker i någon av musiksagorna? Och isåfall; vilka spelar dem? (dessa omnämns nämligen i "Vimsiga Julles Museum", men talar aldrig där)

Jag tror att det i "Kantarellpriset" (som jag alldeles nyligen upptäckte på YouTube) är samma som Wikipedia anger i "Nuvarande medlemmar" (vilket alltså innebär Hans-Peter Edh som Smartur Räv, Christina Lindberg som Kirre-Kurre Ekorre och Nils Mauritzson som Vimsiga Julle Mullvad och dessa var i mina öron inte särskilt lyckade i sina roller), skulle tro att samma sak även gäller "Ett Bus För Mycket"!

Jag gissar att Wanngren inte var med under 2000-talet för att han då hade upphört att dubba (troligtvis gäller detta även hans hustru Kerstin Andeby)

Vad gäller Vimsiga Julles röst ljudteknikern Lennart Olsson så vet jag att han utöver detta även spelar Filurkatten i musiksagan Alice i Underlandet från 1980-talet (där han inte alls passade), samt att han står angiven under "övriga röster" i såväl Darkwing Duck som Madagaskar, men tyvärr vet jag inte vilka han spelar i dessa... (om någon vet mer vilka roller han spelar i de två sistnämnda, samt om han gjort fler roller, hör gärna av er till mig i denna tråd)

Om någon vet mycket mer om Svingelskogen så hör gärna av er till undertecknad via detta ämne!  :)

Elios


Varsågod

Sent svar, men lodjuret heter Love Lofot. Jag upptäckte samma fel i Wikipedia-artikeln för en stund sedan.

Lennart Olsson medverkar även i musiksagan Svarta Hingstens återkomst (både som tekniker och röst), som finns upplagd på YouTube.