Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney Prinsessor (Röster och annat)

Startat av Elias Prenbo, 10 december 2015 kl. 20:42:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

moviefan

Synd att inte If You Can Dream dubbades, den finns med på Prinsess sagor filmerna. (I alla fall på en av dem). Volym 3 släpptes aldrig i Sverige. Den sången kanske inte blev så populär i Sverige. Hade varit kul att höra svensk version av den. Engelska texten är jättefin. Har ni sett Prinsess Sagor filmerna ?

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 16 november 2017 kl. 20:48:32
Synd att inte If You Can Dream dubbades, den finns med på Prinsess sagor filmerna. (I alla fall på en av dem). Volym 3 släpptes aldrig i Sverige. Den sången kanske inte blev så populär i Sverige. Hade varit kul att höra svensk version av den. Engelska texten är jättefin. Har ni sett Prinsess Sagor filmerna ?

Jo, jag har sett dem.
Sången finns inte dubbat, utan var kvar på engelska.

carlsson

Apropå att gå utanför ämnet, såg jag att Gillian Anderson twittrade när Disney köpte Fox att numera är hennes karaktär (i Arkiv-X) Special Princess Dana Scully. :)

Jag såg också att kommande uppföljaren om Röjar-Ralf ska ha en lång rad "äkta" Disneyprinsessor med, och att de gjorde en happening av det i somras när alla för första gången samlades på samma scen. Det är väl en tillräckligt prestigefull film för att dubben i alla fall ska ha olika röster för varje roll, även i det fall en skådespelerska tidigare gjort flera olika av rollerna på svenska.

Disneyfantasten

Nu tänker jag ta upp Disneyprinsessornas åldrar:

Snövit: 14 år

Askungen: 19 år

Alice: 12 år

Lena: 12 år

Törnrosa: 16 år

Eilonwy: 12 år

Ariel: 16 år

Belle: 17 år

Jasmine: 15 år (fyller 16 i slutet av filmen)

Pocahontas: 18 år

Esmeralda: 20 år

Megara: 20 år

Mulan: 16 år

Jane: 20 år

Tiana: 19 år

Rapunzel: 18 år

Merida: 16 år

Anna: 18 år

Elsa: 21 år

Vaiana: 16 år

Disneyfantasten

#49
Nu hade jag tänkt att kommentera mina åsikter om Disneyprinsessornas röster (och nämna vilka jag tycker passar bäst till vilken karaktär):

Snövit:

Lizette Pålsson passar bäst för att hon lyckas bäst med att efterlikna originalrösten och förmedla karaktärens andemening. Det verkar dessutom vara hon som är den officiella rösten, så därför hoppas jag att hon får reprisera sin roll i "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2", som ska ha premiär i USA nu i höst, men i Sverige redan i februari.

Även om jag gillar Anna-Lotta Larssons tolkning så går det inte att förneka att hon inte är särskilt lik varesig originalrösten eller karaktärens andemening, utan gjorde mer en egen tolkning. Som sagt tycker jag om hennes insats och den är nostalgisk tack vare att jag är uppvuxen med omdubbningen, men jag tycker att hon passar bättre som bland annat Vixey i Micke och Molle och Nani i Lilo och Stitch.

Tatiana Angelini är den som Walt tyckte var bäst i rollen, jag har visserligen bara hört lite av den, men av det är hon helt okej.

I en EuroDisney teaser (som visades i slutet på 1991-års VHS-utgåva av "Den Lilla Sjöjungfrun") så har jag hört Lena Ericsson (tror det är hon iallafall) i rollen och hon låter någolunda bra i rollen, faktiskt tycker jag att hon är strået vassare än Larsson.

Såhär blir alltså min lista:
1. Lizette Pålsson
2. Lena Ericsson
3. Anna-Lotta Larsson
4. Tatiana Angelini

Askungen:

Jag tycker bäst om Lizette Pålsson, dels är hon den officiella rösten, och dels så lyckas hon bäst att förmedla originalrösten och karaktärens andemening, jag hoppas att hon återkommer i "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2"

Alice Babs tycker jag visserligen gör en bra insats, och den har en nostalgisk charm, men sen så var hon ju 43 år när omdubbningen gjordes (alltså 13 år äldre än Kristina Adolphson, som dubbade karaktärens elaka Styvmor), vilket jag tycker drar ner betyget en aning.

Margareta Sjödin från musiksagan tycker jag också gjorde en mycket bra tolkning och faktiskt tycker jag att hon är strået vassare än Babs, vilket jag troligen är ensam om. Hon låter mycket yngre än den förstnämnda och någorlunda lik Pålsson.

Tatiana Angelini har jag bara hört lite av från en musiksaga på YouTube, men att döma av den tycker jag att hon är okej och låter relativt lik Alice Babs, och låter någorlunda okej, men passar ändå bättre som Snövit.

Såhär blir alltså min lista:
1. Lizette Pålsson
2. Margareta Sjödin
3. Alice Babs
4. Tatiana Angelini

Alice:

Här är det inte lika lätt att bedöma en röst, då alla har bidragit med något särskilt i rollen.

Maj-Britt Nilsson gjorde en relativt bra insats, men tyvärr är hennes sångröst inte mycket att hurra för.

Tatiana Angelini har jag hört i en musiksaga på Spotify, och hon låter relativt lik Maj-Britt Nilsson och insatsen är någorlunda bra.

Sanna Nielsen är den jag är uppväxt med och tycker att hon passar relativt bra, framförallt när hon sjunger, men tyvärr brister hon lite grann i inlevelsen enstaka gånger.

Lizette Pålsson har gjort rollen i Hos Musse, men karaktären har endast två repliker i hela serien, en för varje avsnitt, men rösten passar iallafall relativt bra och förmedlar karaktärens andemening också.

Alexandra Alm Nylén har gjort rösten i Disney On Ice Let's Celebrate från 2013, jag har den rösten i färskt minne och vill minnas att hon passade alldeles utmärkt i den rollen.

Såhär blir alltså min lista:
1. Alexandra Alm Nylén
2. Lizette Pålsson
3. Sanna Nielsen
4. Maj-Britt Nilsson
5. Tatiana Angelini

Lena:

För mig är Myrra Malmberg den bästa rösten, dels av nostalgi och dels för att hon lyckas förmedla karaktärens andemening och efterlikna originalrösten.

Fylgia Zadig har jag inte hört mycket av, men att döma av det jag hört är hon helt okej ändå, mycket mer har jag inte att säga.

Såhär blir alltså min lista:
1. Myrra Malmberg
2. Fylgia Zadig

Törnrosa:

Jag har tyvärr inte hört Liz-Beth Olssons insats i rollen och kan därför inte bedöma den.

Även om jag gillar Birgitta Larssons insats så skulle jag inte kalla henne bäst, insatsen är visserligen relativt bra, men tyvärr brister hon en del i sin inlevelse.

Lizette Pålsson har inte gjort rollen så mycket, endast en replik i "Hos Musse" och ytterligare två i "Sofia Den Första", men jag tycker iallafall att rösten passar relativt bra.

Sandra Caménisch får jag ändå lov att kalla bäst, visserligen var det ett bra tag sedan jag hörde insatsen (det fanns klipp på YouTube, som tyvärr är borta nu), men jag minns att rösten passade riktigt bra, faktiskt både bättre passande och framförallt bättre inlevelse än Birgitta Larsson. Även om jag inte har något emot att höra mer av Lizette Pålsson i den rollen så skulle jag väldigt gärna vilja höra Sandra i den rollen i "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2".

Såhär blir alltså min lista:
1. Sandra Caménisch
2. Lizette Pålsson
3. Birgitta Larsson

Eilonwy:

Josefin Ahlqvist gör visserligen ett bra jobb, men hon låter aningen yngre än vad karaktären ska föreställas att vara.

Therese Reuterswärd passar då betydligt bättre och rösten matchar karaktären mycket bra, både i andemening och sett till utseende.

Såhär blir alltså min lista:
1. Therese Reuterswärd
2. Josefin Ahlqvist

Ariel:

Sissel Kyrkjebø är bäst, främst för att hon är allmänt känd för att ha gjort rollen, hon passar också till karaktärens nyfikenhet, det enda problemet är att hon ibland talar med norsk brytning.

Monica Forsberg som gjorde rollen i en musiksaga är den röst jag anser vara sämst, alldeles för tillgjord och lite för gammal och passar inte särskilt bra i rollen.

Johanna Ljungberg passar mycket bra i rollen och bibehåller karaktärens andemening på ett mycket bra sätt, mer än så finns inte att säga.

Heléne Lundström (som endast varit sångröst) tycker jag gör en helt okej insats, men jag ser henne som en synonym till Pocahontas och kan därför inte placera insatsen så högt upp, men som sagt är hon inte alls dålig och hon sjunger jättebra.

Liza Öhman (som endast varit sångröst) tycker jag också gör en relativt bra insats, men låter aningen mörk, dock sjunger hon mycket bra.

Myrra Malmberg gör också en mycket bra tolkning och passar karaktären alldeles utmärkt, förmedlar karaktärens andemening på ett mycket bra sätt.

Lizette Pålsson har visserligen bara gjort ett antal repliker i "Hos Musse", men att döma av dessa passar rösten relativt bra och bibehåller karaktärens andemening på ett mycket bra sätt, så hon får bli min tvåa.

Jag ser framemot vilken röst hon får i den kommande filmen "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2", om det blir Lizette Pålsson, Myrra Malmberg eller någon annan...

Tillägg: I dataspelet "Disney Princess" görs Ariel av en hittills oidentifierad röst.

Såhär blir alltså min lista:
1. Sissel Kyrkjebø
2. Lizette Pålsson
3. Myrra Malmberg
4. Johanna Ljungberg
5. Heléne Lundström
6. Liza Öhman
7. Monica Forsberg

Belle:

Jag behöver väl knappast påpeka att jag alltid kommer att favorisera Sofia Källgren i den rollen, hon förmedlar karaktärens andemening mycket bra och är dessutom bättre än originalrösten Pangie O Hara, då hon låter yngre. Jag hoppas att hon blir den som får göra rollen igen i "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2."

Lizette Pålsson har gjort rollen i "Hos Musse", samt i en Disney On Ice föreställning från år 2015, insatsen är visserligen okej och och tillsammans med Myrra Malmberg är det den röst som jag förknippar mest med Disneyprinsessor, men just här kommer hon inte riktigt upp i samma klass som Källgren, helt åt skogen är insatsen dock inte.

Tillägg: I dataspelet "Disney Princess" så görs Belle av Marie Serneholt, hon passar bättre än Pålsson, men fortfarande inte i närheten av Källgrens nivå.

Såhär blir alltså min lista:
1. Sofia Källgren
2. Marie Serneholt
3. Lizette Pålsson

Jasmine:

Jag behöver väl knappast påpeka att jag alltid kommer att favorisera Myrra Malmberg i denna roll, hon förmedlar karaktärens andemening på ett mycket bra sätt och så matchar den också karaktärens personlighet, hon låter sträng, men ändå snäll. Jag hoppas att hon får återkomma i "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2"

Maria Rydberg gör en helt okej insats och låter relativt lik Myrra Malmberg, men hon skulle inte vara den första jag tänkte på när jag tänkte på Jasmine, hon har dock gjort massor av bra rollprestationer, min favorit av alla hennes insatser som hon har gjort är som Kiara i Lejonkungen 2 Simbas Skatt. (det vore dock intressant att veta varför Malmberg inte kunde vara med, hon har ju trots allt varit med i ganska många dubbningar genom åren, så jag tvivlar starkt på att hon tackat nej)

Lizette Pålsson är visserligen en av de som jag förknippar mest med Disneyprinsessor, men samtidigt gör hon redan flera andra i den rollen, så jag kan därför inte placera den så högt upp, dock är insatsen som sagt ändå helt okej, om än inte lika bra som Malmberg.

Mikaela Tidermark (som annars brukar göra bra röster) anser jag vara den sämsta, för hon låter alldeles för ung och ljus för att kunna passa karaktären och låter alldeles för mild. Jag förmodar att Mikaela gjorde vad hon kunde för rollen, men tyvärr fungerar det inte här (jag antar att Malmberg hade förhinder när avsnittet skulle spelas in) Jag tycker att hon har gjort många bättre rollprestationer, däribland Silverdagg i Tingeling-filmerna, Eve i WALLE, Abigail i Big Hero 6, alla hennes röster i Zootropolis, Tryffelina i Röjar-Ralf, osv.

Såhär blir alltså min lista:
1. Myrra Malmberg
2. Maria Rydberg
3. Lizette Pålsson
4. Mikaela Tidermark

Pocahontas:

Det finns inte mycket att säga här, men jag tycker att Heléne Lundström passar alldeles utmärkt i den rollen och förmedlar karaktärens andemening på ett mycket bra sätt, precis som med Jasmine så ska denna karaktär föreställas vara sträng, men ändå snäll, jag hoppas att hon får reprisera sin roll i "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2".

Esmeralda:

Det finns inte mycket att säga här heller, men jag tycker att Sharon Dyall passar alldeles utmärkt i rollen och precis som med Jasmine och Pocahontas så lyckas hon förmedla karaktärens andemening mycket bra, att hon är sträng, men ändå snäll.

Megara:

Det finns inte mycket att säga här heller, men Myrra Malmberg passar mycket bra och förmedlar karaktärens andemening på ett mycket bra sätt. Jag vet inte hon det är hon som gör rollen i Hos Musse eller om det är någon annan.

Mulan:

Divina Sarkany tycker jag är bäst i rollen, hon förmedlar karaktärens andemening på ett bra sätt och jag hoppas att hon återkommer i "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2".

Mikaela Tidermark gör en helt okej insats och passar betydligt bättre här än hos Jasmine, även om jag fortfarande föredrar Divina Sarkany, dock är hon helt okej som inhoppare i ovannämnda film.

Såhär blir alltså min lista:
1. Divina Sarkany
2. Mikaela Tidermark

Jane:

Det finns inte mycket att säga här, men jag tycker iallafall att Anna Norberg passar alldeles utmärkt och bibehåller karaktärens andemening på ett mycket bra sätt.

Tiana:

Jag tycker utan tvekan bäst om Pauline Kamusewu i rollen, hon låter precis lagom "sträng men snäll", som karaktären ska föreställas att vara.

Elin Bemark passar inte särskilt bra i rollen, framförallt stör jag mig på hennes tydliga dialekt, som inte passar någon Disney-Prinsessa, dessutom låter hon betydligt mildare än Pauline Kamusewu.

Vi får se vem som får göra rösten i "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2", som gissningsvis lär få en mer generöst tilltagen budget, jag hoppas främst på att Pauline Kamusewu återvänder, men annars tror jag ändå personligen att Vanna Rosenberg också hade gjort en mycket bra tolkning och förmedlat karaktärens andemening på ett mycket bra sätt.

Såhär blir alltså min lista:
1. Pauline Kamusewu
2. Elin Bemark

Rapunzel:

Jag behöver väl knappast påpeka att jag alltid kommer att föredra Molly Sandén, som låter väldigt lik originalrösten Mandy Moore och lyckas förmedla karaktärens andemening på ett mycket bra sätt, jag hoppas att hon får reprisera sin roll i "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2"

Dominique Pålsson Wiklund gör visserligen en helt okej insats, men kommer inte alls i närheten av Mollys nivå.

Såhär blir alltså min lista:
1. Molly Sandén
2. Dominique Pålsson Wiklund

Merida:

Det finns inte mycket att säga här, men jag tycker att Amy Diamond gör en alldeles utmärkt insats och hennes tolkning är rentav bättre än originalrösten, som talar med skotsk brytning (men den är inte dålig alls). Jag hoppas att hon får göra rollen igen i "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2".

Jag tror att hon också gör rösten i "Sofia Den Första", även om jag inte har sett avsnittet än och trots att jag har letat som en galning på YouTube så har jag inte lyckats hitta ett klipp med henne på svenska. Har dock DVD-filmen hemma men äger ingen Bluray-läsare själv, så jag skulle vara mer än tacksam om någon hittade ett klipp med henne på YouTube!

Anna:

Jag behöver väl knappast påpeka att jag alltid kommer att föredra Mimmi Sandén i denna roll, hon låter relativt lik originalrösten Kirsten Bell och lyckas förmedla karaktärens andemening på ett mycket bra sätt. Jag hoppas att hon får göra rollen igen i "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2".

Jag minns inte hur Emelie Clausen lät i rollen och har överlag inte stenkoll på hennes röst (fast jag vet att hon bland annat gjort Adella i Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel och Penny i Bolt), så därför kan jag inte uttala mig huruvida hon var, men jag har svårt att tro att hon kan komma i närheten av Mimmi Sandéns nivå.

Men såhär väljer jag ändå att placera listan:
1. Mimmi Sandén
2. Emelie Clausen (har som sagt inte hört henne, men tycker ändå bäst om Mimmi Sandén)

Elsa:

Jag behöver väl knappast påpeka att jag alltid kommer att föredra Annika Herlitz, som låter relativt lik originalrösten Idna Menzel och förmedlar karaktärens andemening på ett mycket bra sätt. Jag hoppas att hon får göra rollen igen i "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2"

Jessica Folcker gör visserligen en helt okej insats, men låter aningen mörk och kommer inte i närheten av Annikas nivå.

Såhär blir alltså min lista:
1. Annika Herlitz
2. Jessica Folcker

Vaiana:

Det finns inte mycket att säga här, men jag tycker att Wiktoria Johansson gjorde en bra tolkning, lät riktigt lik originalrösten och lyckades förmedla karaktärens andemening på ett mycket bra sätt. Jag hoppas att hon får göra rollen igen i "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2".

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

gstone

Jag håller inte rikigt med dig. Maj-Britt Nilsson är ju helt fantastisk som Alice och Sanna Nielsen är också mycket bra.

Alice Babs som Askungen är ju också svårt att slå. Enlighet mig är hon välidigt bra i rolllen. Jag skulle inre kunnna förställa mig att så många andra skådspelersker skulle kunna göra en bättre instansats. Jag gillar värkligen henne i rollen.



[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

#51
Citat från: gstone skrivet 26 februari 2018 kl. 22:02:02
Jag håller inte rikigt med dig. Maj-Britt Nilsson är ju helt fantastisk som Alice och Sanna Nielsen är också mycket bra.

Alice Babs som Askungen är ju också svårt att slå. Enlighet mig är hon välidigt bra i rolllen. Jag skulle inre kunnna förställa mig att så många andra skådspelersker skulle kunna göra en bättre instansats. Jag gillar värkligen henne i rollen.

Ja, de är inte alls dåliga i dessa roller, men man kan ändå inte komma ifrån att Lizette Pålsson är närmare karaktärens ålder än Alice Babs var (Askungen ska ju som sagt föreställas att vara 19 år), Babs var ju som sagt 43 år när dubbningen gjordes 1967 och framförallt på den punkten är Lizette Pålsson utmärkt!

Jo, till största delen tyckte jag faktiskt att Maj-Britt Nilsson och Sanna Nielsen hade passande röster till Alice, de enda problemen är att Maj-Britt som sagt inte hade en alltför imponerande sångröst och att Sanna då och då brast lite i inlevelsen och framförallt på dessa punkter är Lizette Pålsson och Alexandra Alm Nylén utmärkta!

Här är ett prinsess-spel som jag fann på YouTube i förrgår (jag har köpt det spelet begagnat, men har inte spelat det än, då jag inte har tillgång till det än); www.youtube.com/watch?v=2lhV2iLuXB4

I det spelet har Ariel en helt annan röst än de som hon haft tidigare (detsamma verkar även gälla Jasmine och Belle), så det verkar som Ariel haft åtta röster totalt! Det måste vara rekord bland prinsessorna! Vet någon möjligen vem som gör hennes röst? Vem hon än är så vill jag väldigt gärna höra henne i rollen fler gånger och därför har jag ingenting emot om hon får dubba Ariel i "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2"!

Disneyfantasten

Jag har nu fått info av Alexander att Jasmine som vanligt lät som Myrra Malmberg, jag tycker fortfarande att hon gör rollen jättebra även här, men här tycker jag att hon lät betydligt mildare än mot vad hon brukar låta för karaktären, det kanske var därför jag inte kände igen henne från början, men jag är iallafall glad att det var hon.

Dessutom har jag även fått info av Alexander om att Belle görs av Marie Serneholt (Tingeling), jag tycker att hon är bättre än Lizette Pålsson, men ändå inte i närheten av Sofia Källgrens nivå. Jag passar på att lägga dit henne i mitt inlägg med topplistorna ovan.

Då återstår alltså Ariels röst i det spelet...

Alexander

#53
Ja, Askungen och Snövit görs här av Lizette Pålsson och Jasmine av Myrra Malmberg.

Till Belle sa jag att det kan låta som Marie Serneholt men eftersom jag inte har tillgång till en lista från Disney till det här spelet finns möjligheten att det även kan vara någon annan som låter snarlik. Ville bara förtydliga det lite.  :)

Disneyfantasten

Jag kunde inte kommentera Ariels röst i mitt inlägg eftersom det inte fick plats, så jag gör det här istället; jag tycker att hon är värdig att hamna högt upp på listan, då hon låter strået vassare än både Myrra Malmberg, Lizette Pålsson och Johanna Ljungberg!

moviefan

(Det finns en tråd om röster och dubbningar av Disney prinsessorna, men i denna kan diskuteras även annat)

Vilka prinsessor är era favoriter ?  Mina är  Ariel, Jasmine, Aurora och Snövit.

Jag gillar även Prinsessan Atta, samt Eilonwy och Ylva från Bumbibjörnarna. Ylva Atta och Eilonwy är inte med i Disney Princess franchie grejen. Dessa är inte med bland alla prinsess prylar. Varför syns Mulan med ibland ? Hon är väl inte prinsessa ?

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 18 april 2018 kl. 15:40:30
(Det finns en tråd om röster och dubbningar av Disney prinsessorna, men i denna kan diskuteras även annat)

Vilka prinsessor är era favoriter ?  Mina är  Ariel, Jasmine, Aurora och Snövit.

Jag gillar även Prinsessan Atta, samt Eilonwy och Ylva från Bumbibjörnarna. Ylva Atta och Eilonwy är inte med i Disney Princess franchie grejen. Dessa är inte med bland alla prinsess prylar. Varför syns Mulan med ibland ? Hon är väl inte prinsessa ?

Anledningen till att Mulan räknas till Prinsess-skaran är att hon blir hjälte när hon räddar Kina!

Atta är ju en myra och det är bara människor som får räknas till Prinsess-skaran, insekter är ju inte ens i närheten av släkt med människor!
(tilläggas kan att inga djur överhuvudtaget får räknas till skaran, enligt Disney själva, varför ex vis Nala inte är med)

Det att Ylva inte räknas beror på att det hon var med i en TV-serie, det är bara karaktärer från långfilmer som får räknas till Prinsess-skaran!

Vilka prinsessor som väljs till gruppen beror på hur populära filmerna blev som de medverkade i och det är därför som Eilonwy inte finns med i den gruppen.

Sedan finns det officiella hjältinnor som inte är prinsessor men som jag tycker mycket bra om ändå; Alice, Lena, Esmeralda, Megara och Jane.

Överlag kan jag faktiskt säga att det finns många karaktärer inom Disney jag tycker bra om! Och jag tycker särskilt mycket om Disney Prinsessorna!

Här är iallafall en sammanfattning på de officiella prinsessornas grej som gör dem till prinsessor (Mulan ej räknad, då hon inte har något med kunglighet att göra):

Snövit: Dotter till kunglighet

Askungen: Gifter sig med en prins

Törnrosa: Dotter till kunglighet

Ariel: Dotter till kunglighet

Belle: Gifter sig med en prins

Jasmine: Dotter till kunglighet

Pocahontas: Dotter till hövding

Tiana: Gifter sig med en prins

Rapunzel: Dotter till kunglighet

Merida: Dotter till kunglighet

Anna & Elsa: Dotter till kunglighet

Vaiana: Dotter till hövding

Daniel Hofverberg

Jag sammanfogar den nya tråden med den befintliga under Dubbningar och röster - dessa båda trådar är trots allt så närbesläktade, så det finns ingen anledning att skilja på diskussioner om röster med övriga diskussioner om samma karaktärer...

moviefan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 april 2018 kl. 15:58:35
Jag sammanfogar den nya tråden med den befintliga under Dubbningar och röster - dessa båda trådar är trots allt så närbesläktade, så det finns ingen anledning att skilja på diskussioner om röster med övriga diskussioner om samma karaktärer...

Okej, jag startade ny tråd för att det redan finns en om svenska röster, och inte bara om prinsessorna.

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 april 2018 kl. 15:49:53
Anledningen till att Mulan räknas till Prinsess-skaran är att hon blir hjälte när hon räddar Kina!

Atta är ju en myra och det är bara människor som får räknas till Prinsess-skaran, insekter är ju inte ens i närheten av släkt med människor!
(tilläggas kan att inga djur överhuvudtaget får räknas till skaran, enligt Disney själva, varför ex vis Nala inte är med)

Det att Ylva inte räknas beror på att det hon var med i en TV-serie, det är bara karaktärer från långfilmer som får räknas till Prinsess-skaran!

Vilka prinsessor som väljs till gruppen beror på hur populära filmerna blev som de medverkade i och det är därför som Eilonwy inte finns med i den gruppen.

Sedan finns det officiella hjältinnor som inte är prinsessor men som jag tycker mycket bra om ändå; Alice, Lena, Esmeralda, Megara och Jane.

Överlag kan jag faktiskt säga att det finns många karaktärer inom Disney jag tycker bra om! Och jag tycker särskilt mycket om Disney Prinsessorna!

Här är iallafall en sammanfattning på de officiella prinsessornas grej som gör dem till prinsessor (Mulan ej räknad, då hon inte har något med kunglighet att göra):

Snövit: Dotter till kunglighet

Askungen: Gifter sig med en prins

Törnrosa: Dotter till kunglighet

Ariel: Dotter till kunglighet

Belle: Gifter sig med en prins

Jasmine: Dotter till kunglighet

Pocahontas: Dotter till hövding

Tiana: Gifter sig med en prins

Rapunzel: Dotter till kunglighet

Merida: Dotter till kunglighet

Anna & Elsa: Dotter till kunglighet

Vaiana: Dotter till hövding

Dotter till hövding räknas väl inte som prinsessa ?