Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disney spelfilmer (Live Action)

Startat av moviefan, 10 mars 2017 kl. 16:09:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Elios

Ska se den nya Robin Hood nu. Men den är väl bara en drös med många filmer om honom. Knappast en Disney remake.  :o 8)

Daniel Hofverberg

#166
Citat från: Elios skrivet 22 december 2018 kl. 19:26:51
Jaha kommer den inte alls att komma här i Sverige då??
Ett veck i tiden finns på Viaplay (både streamingtjänsten och i köpbutiken), SF Anytime (hyr/köp) och iTunes (köp), och den sänds även på Viasat Film då och då - det är väl möjligt att den även kan finnas på andra digitala köp- och hyrtjänster. Men det ser tyvärr inte ut som att den kommer att släppas på DVD eller Blu-Ray i Skandinavien. :(

Den har som sagt inte blivit någon storsuccé, men jag tycker faktiskt att filmen var bra; om än inget mästerverk.

Richardo

Citat från: Elios skrivet 22 december 2018 kl. 19:26:51
Jaha kommer den inte alls att komma här i Sverige då??

Om inget annat kan du gå till en piratsida, ladda ner den och bränn den på DVD. (Hade det varit möjligt att ladda ner icke-DRM skyddade videos lagligt, skulle jag rekommender det, men det är det inte tyvärr. )

Elios

Ja jag börjar ju fundera litegrann på om det här kanske är början på framtiden!?
Att allt kommer släppas digitalt och det är där vi kommer vara om några år att varken dvd eller bluray kommer finnas kvar.
Jag praktiserade för några år sedan på Hemmakväll och redan då så var det mest bara godis som var populärt och är det en idag. Knappt folk som varken köper film eller hyr film. Det gör man kanske mer digitalt nuförtiden.  :P

Anders M Olsson

Citat från: Richardo skrivet 22 december 2018 kl. 20:59:23
Om inget annat kan du gå till en piratsida, ladda ner den och bränn den på DVD. (Hade det varit möjligt att ladda ner icke-DRM skyddade videos lagligt, skulle jag rekommender det, men det är det inte tyvärr. )

Det finns utmärkta verktyg till iTunes som tar bort DRM-skyddet utan kvalitetsförlust. Naturligtvis är det lagligt att köpa och ladda ner filmer från iTunes, och man får kringgå DRM-skyddet om det behövs för att titta på de filmer man har köpt.

https://lawline.se/answers/tillatet-att-kringga-en-digital-sparr-for-att-kopiera-verket-for-privat-bruk

Förmodligen står det någonstans i iTunes användarvillkor att man inte får göra så, men det är i sig inte olagligt att bryta mot ett avtal. Det blir olagligt först om ena parten i avtalet drar den andra inför domstol och vinner.

Richardo

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 december 2018 kl. 07:26:07
Förmodligen står det någonstans i iTunes användarvillkor att man inte får göra så, men det är i sig inte olagligt att bryta mot ett avtal. Det blir olagligt först om ena parten i avtalet drar den andra inför domstol och vinner.

Det är lika olagligt som att man inte får ge betyg till elever i årskurs 6 under år 2000 (alltså, en väldigt låg av olagligt och är bara en tidsfråga tills det blir lagligt). Man kan lugnt säga att Skolverket tog ett rejält felsteg där.

Daniel Hofverberg

Det är som sagt lagligt att kringgå kopieringsskydd om det behövs för att kunna se på det, men inte annars. Det är onekligen en svår gråzon och gränsdragning, men oavsett vilket lär ingen agera mot det så länge man faktiskt har det argumentet. Dessutom lär knappast Apple kunna se om någon tar bort DRM-skydd från en fil...

Citat från: Elios skrivet 22 december 2018 kl. 23:35:23
Ja jag börjar ju fundera litegrann på om det här kanske är början på framtiden!?
Att allt kommer släppas digitalt och det är där vi kommer vara om några år att varken dvd eller bluray kommer finnas kvar.
Jag praktiserade för några år sedan på Hemmakväll och redan då så var det mest bara godis som var populärt och är det en idag. Knappt folk som varken köper film eller hyr film. Det gör man kanske mer digitalt nuförtiden.  :P
Ja, det är onekligen oroväckande att försäljningen av DVD och Blu-Ray sjunker stadigt, och det finns onekligen en del som tyder på att fysiska media kanske inte finns kvar hur länge som helst. Jag tycker det är väldigt tråkigt, då jag gärna vill ha fysiska exemplar av filmer jag kan tänka mig att se mer än en gång och gärna vill ha någonting fysiskt att ha i bokhyllan.

Dessutom har ju digital försäljning av filmer flera tydliga nackdelar, så att de åtminstone än så länge inte är ett jämförbart alternativ.

* Först och främst har vi som sagt de irriterande DRM-skydden, som i praktiken gör filmerna nästintill värdelösa om man inte kan ta bort skydden.

* Dessutom är det ju både opraktiskt och riskabelt att börja lagra hur många köpta filmer som helst på hårddiskar - hårddiskutrymme räcker inte för evigt, och förr eller senare går de flesta hårddiskar sönder; och det är inte direkt praktiskt att göra säkerhetskopior av jättemånga stora videofiler...

* Plus då den lilla detaljen att Blu-Ray-filmer oundvikligen har bättre kvalitet och högre bitrate än alla filmer man kan köpa digitalt - alla digitala köptjänster kompromissar med kvaliteten för att få ned filstorleken till rimliga nivåer (då de flesta inte skulle vilja ladda ned en videofil på 25 - 30 GB...).

Den första punkten kring DRM-skydd kan förhoppningsvis komma att förändras tids nog, på samma sätt som musikförlagen på senare år tagit bort DRM-skydd på digital musik. Men de andra två punkterna är inte speciellt troliga att de kan förändras inom överskådlig framtid.


Däremot kan jag förstå och acceptera att uthyrning av DVD/Blu-Ray-filmer säkerligen lär försvinna inom en inte alltför avlägsen framtid. Redan nu är det inte särskilt många som hyr filmer fysiskt, i synnerhet inte bland de yngre generationerna (när vi förra julen föreslog att vi skulle fara och hyra en film höll min lillebror på att skratta ihjäl sig...), och kostnaden och administrationen för hyrfilmer lär inte kompensera för fördelarna. De flesta av nackdelarna med digitala tjänster blir heller inget större problem vid just uthyrning, och inte ens DRM-skydd lär göra så jättemycket om det bara handlar om att se en film en enda gång...

Men jag hoppas fortfarande att trenden kring fysiska köpfilmer kan ändras, för det finns som sagt inga fullvärdiga digitala substitut.

Richardo

Det enda gången jag kan tänka mig att köra digitalt om för 10 SEK jag får ett helt bilbiotek med filmer, men inte annars.

Jag har ett till motargument mot digitala utgåvor.
• Man får inte mycket för pengarna i digtala utgåvor! För 49 SEK får man i en fysisk utgåva omslaget, fodralet och en skiva tillsammans med själva filmen och några övriga språk, plus eventuella bonusmaterial. Men i en digital gåva får man bara själva filmen på bara ett språk. Digitala utgåvor har inget mervärde, vilket ökar risken för att man går till piratsidor eftersom man får exakt samma produkt.
• Man bryter mot lagen om man säljer de i andra hand eller på annat sätt distribuerar digitala utgåvor till en annan person, vilket inte gäller fysiska utgåvor. Det betyder att de aldrig kan återanvändas, vilket inte är bra ur en hållbar synvinkel.
• Digitala utgåvor har inte samma psykologiska effekt som fysiska produkter.
• Inte allt som just nu finns som fysiska produkter kommer att finnas som digitala utgåvor - Digitala utgåvor kommer alltid ha ett mindre utbud!

Ett motargument för fysiska utgåvor är att:
• De kräver mer resurser att producera i jämförelse med digitala utgåvor, och därmed blir digitala utgåvor mer hållbara.

Daniel Hofverberg

Det finns faktiskt tjänster där det digitalt finns mer än ett språk plus undertexter, så det är inte alls alltid det bara är på ett språk. Men förutom det håller jag helt med dig, och bara avsaknaden av bonusmaterial är ju ett starkt argument för fysiska utgåvor.

Åtminstone hittills har också digitala köpfilmer fått ett orimligt högt pris, som oftast kostar ungefär lika mycket som nya Blu-Ray-filmer; vilket förstås är helt hutlöst då det inte alls medför samma utgifter för vare sig filmbolag eller återförsäljare. Det är ofattbart att inte distributörerna insett det, för det är ju alldeles ohållbart att börja begära runt 150 kr för en film som släpps digitalt, som inte kräver någon som helst materialkostnad...

Enda gången jag skulle kunna överväga att köpa filmer digitalt är vid de fall där en film inte släpps på DVD eller Blu-Ray, och heller inte ser ut att komma att släppas. Då har man ju ärligt talat inte så mycket till val, men även då är det motvilligt...

Elios

Ja alltså det är ju galet dyrt att köpa en film digitalt. Alltså 150 kr. När du kan få en för 39 kr i affären. Beror ju på vilken film förstås men såna som kom för ett år sedan och såna är ju bra. Fattar inte att det ska behöva kosta lika mycket som den burgaren på Steakhouse.  :-[

Richardo


Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 23 december 2018 kl. 10:48:59
Ja alltså det är ju galet dyrt att köpa en film digitalt. Alltså 150 kr. När du kan få en för 39 kr i affären. Beror ju på vilken film förstås men såna som kom för ett år sedan och såna är ju bra. Fattar inte att det ska behöva kosta lika mycket som den burgaren på Steakhouse.  :-[
Jo, det är helt klart inte rimligt att digitala köp ska behöva kosta så mycket.

Dessutom verkar digitala köp inte sjunka i pris i takt med att filmerna blir äldre, på samma sätt som DVD och Blu-Ray. Blu-Ray-filmer som är 1 - 2 år gamla kan man ju ofta hitta åt för under hundralappen, i bästa fall bara en femtiolapp, medan två år gamla filmer digitalt oftast kostar precis lika mycket som när filmen släpptes...

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 december 2018 kl. 17:22:05
Ännu bättre hade väl varit om de hade gjort riktigt bra och originella spelfilmer.

Ett veck i tiden är för övrigt även den en remake. Ännu ett bevis på den totala brist på idéer som numera tycks prägla Disneykoncernen.

Tomorrowland är ett gott försök som känns ganska fräsch i början, men som inte håller riktigt hela vägen.

Till att börja med så menade jag inte bokstavligt, utan av två onda ting så anser jag att remake av Disneys tecknade klassiker är värre!

För det andra så åsyftade min kommentar ENDAST remakes av Disneys tecknade klassiker och INTE remakes i allmänhet! Jag trodde det var självklart!

Varken Ett Veck i Tiden, Tomorrowland, Into The Woods eller Nötknäpparen och De Fyra Världarna är remake till Disneys tecknade klassiker, så jag tycker att du bör tänka efter en eller två gånger innan du bara kastar ut dig överreaktioner! (inget illa menat, jag vill inte att du ska ta det på fel sätt, jag vill bara göra mig övertydlig!)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 december 2018 kl. 08:48:02
Det är som sagt lagligt att kringgå kopieringsskydd om det behövs för att kunna se på det, men inte annars. Det är onekligen en svår gråzon och gränsdragning, men oavsett vilket lär ingen agera mot det så länge man faktiskt har det argumentet. Dessutom lär knappast Apple kunna se om någon tar bort DRM-skydd från en fil...
Ja, det är onekligen oroväckande att försäljningen av DVD och Blu-Ray sjunker stadigt, och det finns onekligen en del som tyder på att fysiska media kanske inte finns kvar hur länge som helst. Jag tycker det är väldigt tråkigt, då jag gärna vill ha fysiska exemplar av filmer jag kan tänka mig att se mer än en gång och gärna vill ha någonting fysiskt att ha i bokhyllan.

Dessutom har ju digital försäljning av filmer flera tydliga nackdelar, så att de åtminstone än så länge inte är ett jämförbart alternativ.

* Först och främst har vi som sagt de irriterande DRM-skydden, som i praktiken gör filmerna nästintill värdelösa om man inte kan ta bort skydden.

* Dessutom är det ju både opraktiskt och riskabelt att börja lagra hur många köpta filmer som helst på hårddiskar - hårddiskutrymme räcker inte för evigt, och förr eller senare går de flesta hårddiskar sönder; och det är inte direkt praktiskt att göra säkerhetskopior av jättemånga stora videofiler...

* Plus då den lilla detaljen att Blu-Ray-filmer oundvikligen har bättre kvalitet och högre bitrate än alla filmer man kan köpa digitalt - alla digitala köptjänster kompromissar med kvaliteten för att få ned filstorleken till rimliga nivåer (då de flesta inte skulle vilja ladda ned en videofil på 25 - 30 GB...).

Den första punkten kring DRM-skydd kan förhoppningsvis komma att förändras tids nog, på samma sätt som musikförlagen på senare år tagit bort DRM-skydd på digital musik. Men de andra två punkterna är inte speciellt troliga att de kan förändras inom överskådlig framtid.


Däremot kan jag förstå och acceptera att uthyrning av DVD/Blu-Ray-filmer säkerligen lär försvinna inom en inte alltför avlägsen framtid. Redan nu är det inte särskilt många som hyr filmer fysiskt, i synnerhet inte bland de yngre generationerna (när vi förra julen föreslog att vi skulle fara och hyra en film höll min lillebror på att skratta ihjäl sig...), och kostnaden och administrationen för hyrfilmer lär inte kompensera för fördelarna. De flesta av nackdelarna med digitala tjänster blir heller inget större problem vid just uthyrning, och inte ens DRM-skydd lär göra så jättemycket om det bara handlar om att se en film en enda gång...

Men jag hoppas fortfarande att trenden kring fysiska köpfilmer kan ändras, för det finns som sagt inga fullvärdiga digitala substitut.

Jag hoppas också att trenden ändras, det är avsevärt lättare för mig att köpa saker fysiskt, jag är urusel på att köpa saker på internet, jag får ingen ro!

gstone

Tror ni nya Aladdin, Dumbo och Lejonkungen kommer dubbas eller bra visas textade i Sverige ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.