Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

MeToo rörelsen - sant?

Startat av Richardo, 19 december 2017 kl. 12:44:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Jag har lite svårt att tro att professionella individer skulle hitta på sådant fuffens som beskrivs i artiklar om MeToo rörelsen, på en professionell arbetsplatser. Det 'r ju ett yrke de håller på med och inte privat.

I Sverige är det ett allmänt faktum att kvinnor inte är objektifierade utan har lika mycket rättigheter som männen i flera decennier nu. Varför det försegår sådant fuffens, när det faktiskt finns en existerade lagstifning på sådant, har jag ingen aning om. 

Våldtäkter var redan ett problem även innan MeToo rörelsen och det finns redan en lagstifning, så jag vet inte vad mer man kan göra.   :'(

Jabberjaw

Problemet är att "vissa" kvinnor inte tänker rationellt. Finns alltför många med psykiska men för livet som aldrig fått uppmärksamhet hemma av sina knarkar föräldrar och som tar tillfället i akt att hitta på en massa lögner för att få den uppmärksamhet dom aldrig fick.  ::) ;)

Med det sagt säger jag inte att allting som skrivs i media är påhittat, men mycket borde man nog ta med en nypa salt. Det värsta man kan göra är att hänga ut oskyldiga namn som våldtäktsmän för att sedan inse att anmälan är påhittad. Och med dagens sociala medier så sprider sig rykten väldigt fort vilket gjort hela denna rörelsen möjlig.

Lilla My

Citat från: Richardo skrivet 19 december 2017 kl. 12:44:40
Jag har lite svårt att tro att professionella individer skulle hitta på sådant fuffens som beskrivs i artiklar om MeToo rörelsen, på en professionell arbetsplatser. Det 'r ju ett yrke de håller på med och inte privat.

Bara för att du har svårt att tro det betyder det inte att det inte är sant. Just på grund av din attityd gentemot snubbarna har det varit så tyst så länge, för har en kvinna öppnat munnen om att hennes stora, kända, folkkära kollega tafsar på henne blir hon inte trodd på, snarare skrattat åt, buad åt, och hennes kollega blir mer hyllad och kan vara med i skrattsalvorna åt henne (och sedan gå och förgripa sig på flera kvinnor). Därav att MeToo blivit en sådan lavin, kvinnor som backar kvinnor för de blir inte trodda på annars.

Jag jobbade hos en kvinna i höstas som en gång blivit tafsad på och sexuellt antastad på av en enormt stor svensk manlig skådis, men hon är så pass liten i den stora världen så hon skulle aldrig få för sig att öppna munnen och säga ifrån om det, för det hade inte lett någonstans. Det krävs ett stort namn för att sätta emot ett stort namn, och för kvinnor krävs det 50 stora namn för att sätta dit en stor vit man.

Citat från: Richardo skrivet 19 december 2017 kl. 12:44:40
I Sverige är det ett allmänt faktum att kvinnor inte är objektifierade utan har lika mycket rättigheter som männen i flera decennier nu. Varför det försegår sådant fuffens, när det faktiskt finns en existerade lagstifning på sådant, har jag ingen aning om. 

Våldtäkter var redan ett problem även innan MeToo rörelsen och det finns redan en lagstifning, så jag vet inte vad mer man kan göra.   :'(

Bara för att Sverige är ett otroligt jämställt land i jämförelse med många andra betyder inte det att det inte finns skit mellan raderna. MeToo (och det som kommit efteråt) uppmärksammar detta på ett utmärkt sätt, genom att belysa att vår fina idyll inte är så idyllisk som många vill ha den. Kvinnor och män är inte så jämställda som vi trott.

TonyTonka

Citat från: Lilla My skrivet 22 december 2017 kl. 14:05:54
Bara för att du har svårt att tro det betyder det inte att det inte är sant. Just på grund av din attityd gentemot snubbarna har det varit så tyst så länge, för har en kvinna öppnat munnen om att hennes stora, kända, folkkära kollega tafsar på henne blir hon inte trodd på, snarare skrattat åt, buad åt, och hennes kollega blir mer hyllad och kan vara med i skrattsalvorna åt henne (och sedan gå och förgripa sig på flera kvinnor). Därav att MeToo blivit en sådan lavin, kvinnor som backar kvinnor för de blir inte trodda på annars.

Jag jobbade hos en kvinna i höstas som en gång blivit tafsad på och sexuellt antastad på av en enormt stor svensk manlig skådis, men hon är så pass liten i den stora världen så hon skulle aldrig få för sig att öppna munnen och säga ifrån om det, för det hade inte lett någonstans. Det krävs ett stort namn för att sätta emot ett stort namn, och för kvinnor krävs det 50 stora namn för att sätta dit en stor vit man.

Bara för att Sverige är ett otroligt jämställt land i jämförelse med många andra betyder inte det att det inte finns skit mellan raderna. MeToo (och det som kommit efteråt) uppmärksammar detta på ett utmärkt sätt, genom att belysa att vår fina idyll inte är så idyllisk som många vill ha den. Kvinnor och män är inte så jämställda som vi trott.


Även om många kvinnor självklart har varit med om hemska saker, kan man väl inte utesluta att det även finns falska uppgifter från sådana personer som bara vill ha uppmärksamhet?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet 22 december 2017 kl. 16:07:56
Även om många kvinnor självklart har varit med om hemska saker, kan man väl inte utesluta att det även finns falska uppgifter från sådana personer som bara vill ha uppmärksamhet?

Det är klart det finns lögnare och personer som överdriver, men att lägga fokus på dem är bara nedvärderande emot alla de som faktiskt öppnar upp sig och är ärliga. Åter igen; de blir inte trodda på. Nu när kvinnor väl har fått nog och satt ned foten och skriker för att få höras så räcker det inte med att de bara är lögnare längre, istället får de på sig att de är överdrivet, töntigt, fjantigt och att de skriker för högt, tar för mycket plats och åh nej stackars män.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 22 december 2017 kl. 16:07:56
Även om många kvinnor självklart har varit med om hemska saker, kan man väl inte utesluta att det även finns falska uppgifter från sådana personer som bara vill ha uppmärksamhet?
Självklart förekommer falska anklagelser, liksom i alla andra sammanhang - det vore naivt att tro att alla i världen skulle tala sanning. Men det tillhör säkerligen undantagen, så jag skulle tro att minst 90% av alla uttalanden är sanna - i och med att de allra flesta uttalanden inom #MeToo har skett anonymt, utan att peka ut någon vid namn, så bör man inte ha mycket att vinna på att hitta på anklagelser.

Tvärtom är ju sexuella trakasserier och övergrepp hellre sådant där de flesta inte vill skylta med att man varit utsatt, varför mörkertalet varit (och antagligen fortfarande är) stort. Även om #MeToo har resulterat i att många fler vågat berätta, så är jag tyvärr övertygad om att många varit utsatta utan att ännu berätta om det. Så trots de många vittnesmål som kommit fram i och med MeToo, så kan man nog tyvärr befara att det här ändå bara är toppen av isberget... :(

Richardo

Det jag inte förstår varför man håller tyst om våldtäkter i Sverige. Vi lever inte längre på 1800-talet där det var skamset att var ett offer för våldtäkt. Det finns flera organisationer som hjälper offer för våldtäkter i Sverige som har tystnadsplikt och är sekrettesbelagt.

Problemet med sex-brott och liknande är att det bara blir ord-mot-ord utan någon annan bevisning än just vitnesmål.

Vad är syftet med MeToo om, som Daniel yttrade, att uttalndena sker anonymt?

TBT_STR_QR

#7
Jag tycker är att MeToo rörelsen förstärker könstereotyperna att kvinnor är offer i våldtäkter och att män är våldsamma, vilket inte alltid är sant.

Män marganiliseras i en rörelse där kvinnor är dominanta. Det framhäver en annan viss av ojämlikhet där mannen är i underläge.

Män kan också vara offer för våldtäkter och många män är inte intresserad av erotik. Det ger en skev bild av könen vilkdet inte är bra. :(
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Lilla My

Citat från: Richardo skrivet 22 december 2017 kl. 17:31:53
Det jag inte förstår varför man håller tyst om våldtäkter i Sverige. Vi lever inte längre på 1800-talet där det var skamset att var ett offer för våldtäkt. Det finns flera organisationer som hjälper offer för våldtäkter i Sverige som har tystnadsplikt och är sekrettesbelagt.

Det är fortfaraned EXTREMT skamligt att bli våldtagen i dagens samhälle. Förstår att det är svårt att förstå om man inte själv varit där, men det sista du vill efter att ha blivit våldtagen är att alla ska få reda på det och göra en stor grej av det, eller peka ut den som gjort det mot dig för du är otroligt rädd för denna personen och vill mest av all inte veta av denne mer (finns undantag, som alltid, men ger en väldigt generell bild av det just nu). Du känner dig smutsig, äcklig, och dum som lät det hända. All skam och skuld faller på dig även om det inte var ditt fel någonstans. Det är så människan fungerar.

Lägg sedan på att inte bli trodd av vänner, att inte bli trodd av polis och utredningar som läggs ned på grund av "brist på material" eller annat bullshit så är det inte så konstigt att det fortfarande känns skamligt med våldtäkt. De flesta kvinnor håller tyst om det och lider i hemlighet för det är så mycket enklare för dem än att ta upp den hela stora debatten som kräver så mycket energi från kvinnor där många inte har den energin.

Citat från: Richardo skrivet 22 december 2017 kl. 17:31:53
Vad är syftet med MeToo om, som Daniel yttrade, att uttalndena sker anonymt?

Att belysa problemet? Kvinnor som (jag sade innan) inte har en stark röst nog ska kunna skriva under utan att få strålkastarna på sig. De kvinnor som ÄR starka och som KAN ta konflikten gör det, med alla anonyma röster bakom sig som styrker deras ord. Speciellt med tanke på alla de kvinnor som lever i förhållanden där det rentav är farligt för dem att yttra sig högt nog.

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 22 december 2017 kl. 17:38:15
Jag tycker är att MeToo rörelsen förstärker könstereotyperna att kvinnor är offer i våldtäkter och att man är våldsamma, vilket inte är sant.

Hur? Jag är väldigt nyfiken. Många av insändarna i MeToo berättar om sexuella utnyttjanden som inte varit våldsamma, och hur exakt skulle du beskriva en kvinna som precis blivit våldtagen? En stark kvinna? Ett offer? Kvinnor blir våldtagna dagligen och var femte kvinna i dagens samhälle har varit eller kommer hamna i ett destruktivt förhållande. Det är lite svårt att inte se kvinnor som en utsatt grupp i det här fallet.

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 22 december 2017 kl. 17:38:15
Män kan också vara offer för våldtäkter och många män är inte intresserad av erotik. Det ger en skev bild av könen vilkdet inte är bra. :(

Googla "whataboutism".

MeToo riktar sig för övrigt till män också. Anledningen att det inte tagits upp lika mycket är för att (surprise, surprise) kvinnor är majoriteten av de som faller offer för sexuella utnyttjanden, och för att (surprise, surprise) män är majoriteten av förövarna. Erotik har inget med MeToo att göra, män och kvinnor kollar på porr lika mycket och det har ingenting med det här att göra (om man inte ser på ett vidare plan och börjar räkna med sociala strukturer och machokultur/andra köns-relaterade kulturer men det är en mycket större diskussion).

Lilla My

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 22 december 2017 kl. 17:38:15
Män marganiliseras i en rörelse där kvinnor är dominanta. Det framhäver en annan viss av ojämlikhet där mannen är i underläge.

Till skillnad från resten av tiden där det faktiskt är totalt tvärtom, med kvinnor i underläge. Män är bara inte vana vid att (för en gångs skull) hamna i underläge. Stackars, stackars män  ::)

TecknatÄlskare

Varför finns det inte demonstrationer eller rörelser om män när de blir misshandlade. Nästan varje dag så blir en man misshandlad i Sverige dock oftast av andra män, men ändå.

Jabberjaw

Spyr över sådana här konversationer. Dom tillför aldrig någonting och man får aldrig något annat sagt än att "män" är problemet. Låt rättsystemet ta hand om varje enskilt fall istället. Att en person inte vågat säga ifrån är var och ens problem inte någonting som en sekt skall elda på.

Det är väldigt lätt hänt att kvinnor i "kvinnliga" grupper insyltar nya personer i sin feminism-rörelse. Tro mig jag vet jag har sett både falska anklagelser för våldtäkter både hos bekanta och fått sådant kastat mot mig själv. Man blir ju dock friad och summa summarum av det hela är att säkert 30-40% av alla anmälelser som uppkommit efter den korkade rörelsen som tråden handlar om är ren och skär osanning av personer med HELA ALFABETET och en rad oställda diagnoser och brist på uppmärksamhet i sitt lilla kvinnliga liv. Med så mycket skit som kommer upp varje gång så borde ju någon  ;) ::) ::) ::) ::) ha spelat in dessa händelser med anklagelser mot högt uppsatta tjänstemän och chefer så att det finns någon form utav bevis. Istället läggs det upp en tråd direkt på flashback "misstänkt VD sägs ha våldtagit 50 tjejer" inga bevis framkommer men trots det eldas trådarna på utan någon form utav bevisning.


Lilla My

Citat från: TecknatÄlskare skrivet 22 december 2017 kl. 18:49:37
Varför finns det inte demonstrationer eller rörelser om män när de blir misshandlade. Nästan varje dag så blir en man misshandlad i Sverige dock oftast av andra män, men ändå.

https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

Vill du starta en demonstration emot misshandel mot män? Go for it. Ingen hindrar dig eller någon annan från att göra det. Det är inte där fokuset ligger just nu under MeToo dock, utan om sexuella trakasserier och utnyttjanden (mot både män och kvinnor).

Lilla My

Citat från: Jabberjaw skrivet 22 december 2017 kl. 19:13:30
Det är väldigt lätt hänt att kvinnor i "kvinnliga" grupper insyltar nya personer i sin feminism-rörelse.

Du kan ju dock inte neka till att det finns en anledning till att MeToo blomstrat så enormt mycket som det har gjort. Du kan skrika "LÖGNARE" hur högt du vill men du kommer inte överrösta folket den här gången, tyvärr ;)

Jabberjaw

Citat från: Lilla My skrivet 22 december 2017 kl. 19:45:38
Du kan ju dock inte neka till att det finns en anledning till att MeToo blomstrat så enormt mycket som det har gjort. Du kan skrika "LÖGNARE" hur högt du vill men du kommer inte överrösta folket den här gången, tyvärr ;)

Citat från: Lilla My skrivet 22 december 2017 kl. 19:45:38
Du kan ju dock inte neka till att det finns en anledning till att MeToo blomstrat så enormt mycket som det har gjort. Du kan skrika "LÖGNARE" hur högt du vill men du kommer inte överrösta folket den här gången, tyvärr ;)

Kvinnor är ett helt annat kön och tänker olika från oss män går inte att förneka. Kvinnor har mens,pms och hittar på. Kvinnor är också bäst på att gå ihop med flera andra för dom helt främmande på tex facebook och skapa "privata" tjej-grupper som egentligen är en maskering för feminism rörelse. Och därav är det fler som anmäler, just för att det är så pass lätt att anmäla utan bevis.

Hur många tror du egentligen blir dömda för någonting är då min fråga till dig.  ::) :) Och kom inte med skitsnack. Om man gång på gång blir sexuellt trakasserad så finns det väl endå vett i skallen till att antingen ta upp detta med någon inom ledningen på företaget eller ljudupptagning. Men när sådant här händer då är det inte en jävel som har iphååånes  ;) ;) ;) ;) :D  Då är vi tillbaka i stenåldern där knappt ord finns.

Absolut bra att sådana som faktiskt gjort något brottsligt åker fast. Men när vinden blåser åt alla håll och anmälningarna bara flyger in hos polisen så blir man bara irriterad. Dom har nog att göra som det är och behöver inte små internet feminism grupperingar som triggar och hetsar varandra till att gå och anmäla saker som dom inte ens har belägg för. Fram med bevis och sluta trakassera folk säger jag bara!  ;D