Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Tintin-ljudböckerna

Startat av 50 Spänn, 16 november 2012 kl. 19:01:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jim ström

Är ganska säker efter att ha lyssnat på  banden nu att följande:

Kung Ottokars Spira:

Polis Kommisarien i Zlip är Gunnar Ernblad,
dom båda syldaviska agenterna i Bryssel, är Mathias Henriksson respektive Lars Edström.

De 7 kristallkulorna: En av pojkarna som hittar Kalkyls hatt, är Uffe Larsson, och Marc Charlet är nog troligtvis Hans Ehrnback.

50 Spänn

#16
Gunnar Ernblad anges inte som medverkande i Kung Ottokars spira, så det är nog inte han som gör poliskommissarien, även om jag håller med om att det låter lite likt. Min teori är att det är Mille Schmidt som förställer rösten, men det är långt ifrån säkert.

I annat fall har du nog däremot alldeles rätt. Jag ska lägga till det på listan. :)

Beträffande Ulf Larsson visste jag inte om hur han lät innan du identifierade honom som en av pojkarna i De sju kristallkulorna. (Tidigare har jag bara hört honom som Obelix i filmen "Asterix och britterna", men där förställer han rösten till oigenkännighet.) Nu är jag dock ganska säker på att det också är han som spelar offerprästen i "Solens tempel". Detta ger mig också anledning att tro att det är Sture Ström som spelar vaktchefen i De sju kristallkulorna, eftersom det inte riktigt låter som någon av de andra skådespelarna som medverkar. Kan detta bedömas som möjligt enligt det ljudklipp jag lade upp?

Daniel Hofverberg

Efter en andra lyssning håller jag med att det nog är Sture Ström som spelar vaktchefen.

Marc Charlet har en viss likhet med Hans Ernbachs röst, så det är nog sannolikt att det är han i något förställd form.

jim ström

Har precis lyssnat på Tintin i Amerika, och bidrar med följande.

Tintin: Tomas Bolme
Al Capone: Mathias Henrikson
Chauffören: Gunnar Ernblad
Polis på Motorcykel: Lars Lind
Pietro: Lars Edström
Bobby Smiles: Hans Lindgren
Kommisarien: Jan Nygren
Indian Hövdingen: ?
Oxöga: Hans Lindgren
Ridande Polis: Gunnar Ernblad
Konduktör: Jan Nygren
Äldre Dam på Tåg: Bert-Åke Varg
Hotel Detektiv: ?
Chefen för Kidnapparna: Sture Ström
Tom Hawke: Jan Nygren
Annonsör: Hans Lindgren
Senor Bolivar: Gunnar Ernblad
Övriga Röster: Thomas Hellberg

50 Spänn


jim ström

Okay lyssnade igenom Tintin i Kongo igår, här är det jag kan bidra med.

Tintin: Tomas Bolme
Pappegoja: Bert-Åke Varg
Fartygs Läkare: Staffan Hallerstam
Tom: Lars Lind
Matross: Lars Edström
Coco: Staffan Hallerstam
Bil Uthyrare: Lars Edström
Lokförare: Lars Edström
Kungen av Babaoro'm: Hans Ernback
Muganga: Bernt Callenbo
Kungen av Hatouvon: Lars Edström
Fader Sebastian: Hans Ernback
Jimmy Mcduff: Bert-Åke Varg
Pygme Hövding: Staffan Hallerstam
Gibbons: Bert-Åke Varg
Kommisarie: Bernt Callenbo
Lars Edström: En av Gibbons män
Pilot: Bernt Callenbo

Övriga Röster: Gunnar Ernblad

Har dessutom en rättelse: Chefen för kidnapparna i Tintint i Amerika, görs av Lars Lind inte Sture Ström, men sture är ändå medverkande.

50 Spänn


Varsågod

Fantastisk tråd.

Angående Dawson i Blå Lotus, så lyssnade jag som hastigast på den. Om det är Dawson som hörs svara generalen runt 34:00 in i inspelningen, känner jag mig ganska säker på att det är Åke Lindström som ligger bakom den rösten. Jag vill minnas att han stått för liknande röstförställningar i Starzinger. Där medverkar ju även Bert-Åke Varg (liksom Edström och Bolme), så det skulle ju kunna vara hans röst vi hör, även om jag personligen sätter en slant på Lindström i valet av de två.

50 Spänn

Citat från: Varsågod skrivet  2 juni 2013 kl. 21:47:13
Fantastisk tråd.

Angående Dawson i Blå Lotus, så lyssnade jag som hastigast på den. Om det är Dawson som hörs svara generalen runt 34:00 in i inspelningen, känner jag mig ganska säker på att det är Åke Lindström som ligger bakom den rösten. Jag vill minnas att han stått för liknande röstförställningar i Starzinger. Där medverkar ju även Bert-Åke Varg (liksom Edström och Bolme), så det skulle ju kunna vara hans röst vi hör, även om jag personligen sätter en slant på Lindström i valet av de två.

Du har rätt, rösten vid 34:00 är nästan garanterat Åke Lindström. Det är dock inte Dawson som säger just den repliken. Jag har lagt ut ett ljudklipp på Dawson på sida 1 i tråden om du vill höra hur han låter. :)

JRL

Kan tyvärr inte bidra med någon hjälp, men jag är också stort Tintin-fan och tycker att det är kul att fler än jag är intresserade :)

(Roligt att diskutera annat än Nalle Puh och Pinocchio.)

JRL

Lyssnade förresten lite. Vaktchefen är Sture Ström utan någon som helst tvekan.

Jag tror inte att det är Åke Lindström som är Dawson. Jag tänkte snarare på Rico Rönnbäck, har för mig att han lät ungefär sådär i Varuhuset. Att Åke Lindström skulle kunna låta sådär pass ung känns för mig helt uteslutet. I alla roller där man säkert kan säga att det är han låter han ju ganska gammal. Även om många skådespelare är bra på att föreställa rösten tror jag inte att Lindström kunde föreställa den sådär.

Apropå något annat. Även om det förmodligen inte är sannolikt så kan det hända att namn har fallit bort eller blivit fel i creditslistor, så uteslutningsmetoden är inte nödvändigtvis idiotsäker. Och om en ljudtekniker eller liknande går in och läser en replik (vilket förekommer) så tas det förmodligen inte upp i creditslistorna, eftersom det blir "mer papper att fylla i" för producenten.

TonyTonka

Citat från: JRL skrivet  3 juni 2013 kl. 19:37:59
Apropå något annat. Även om det förmodligen inte är sannolikt så kan det hända att namn har fallit bort eller blivit fel i creditslistor, så uteslutningsmetoden är inte nödvändigtvis idiotsäker. Och om en ljudtekniker eller liknande går in och läser en replik (vilket förekommer) så tas det förmodligen inte upp i creditslistorna, eftersom det blir "mer papper att fylla i" för producenten.

De här rollistorna är väl allihopa gjorda med uteslutningsmetoden, för i alla fall på mina skivor står det ingenting om rösterna (utom på en av mina gamla lp där rösterna står utsatta i grupp), eller har jag fel?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

jimstrom

På vissa av mina gamla kassetter, står det på baksidan av omslaget vilka rösterna är, ibland i grupp, och ibland med dom mer förekommande karaktärerna.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

TonyTonka

#28
Citat från: JRL skrivet  3 juni 2013 kl. 19:14:23
(Roligt att diskutera annat än Nalle Puh och Pinocchio.)

Du är ju inte med och diskuterar om Pinocchio och Nalle Puh, så kan du verkligen säga något? :P
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

JRL

Citat från: TonyTonka skrivet  4 juni 2013 kl. 00:03:21
Du är ju inte med och diskuterar om Pinocchio och Nalle Puh, så kan du verkligen säga något? :P

Ja...?