Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Dubbning i Anders & Måns

Startat av Daniel Hofverberg, 9 november 2004 kl. 08:35:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Jag kan passa på att tipsa er alla att TV-programmet Anders & Måns i SVT2 börjar om för säsongen nu i veckan. Första avsnittet kan man gott skita i, men sen blir det mer intressant... I säsongens andra avsnitt som sänds den 17 november klockan 21:30 handlar det nämligen om dubbning, och då medverkar jag!

Måns Nilsson, tillsammans med seriens producent Petter Bragée, en kameraman och en scripta flög upp hit till Skellefteå i juni och spelade in en lång intervju med mig. Intervjun tog nästan 5 timmar (!), men kommer att kortas ner till cirka 5 - 6 minuter i programmet...

Vi pratade i alla fall mycket om både Dubbningshemsidan, dubbningar i allmänhet, skådespelare, översättningar, dubbningsbolag, utsättande av svenska credits och det stora sattyget omdubbningar. Återstår dock att se vad som verkligen blir kvar efter redigeringen...  ::)

SVT bjöd mig också på en resa till Stockholm i augusti, för att komplettera intervjun med en inspelning på dubbningsbolaget Eurotroll tillsammans med Måns och skådespelaren Claes Månsson.

PAAATE

Jag hade tänkt titta på Anders och Måns ändå, men nu blir det ju 1000000 gånger roligare!  :D
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

PAAATE

Och förresten, skit inte alls i första avsnittet! Serien är extremt rolig!!!  ;)
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Tja, personligen tycker jag att serien alltför ofta varit lite väl slamsig och oseriös. Men jag ska ge det en chans till, och se vad jag tycker nu...

PAAATE

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 november 2004 kl. 21:15:15
Ja, jag håller verkligen med. Serien är alltför rolig. Jag Längtar verkligen till onsdag!


Trevligt att du håller med!  ;D   (Apropå oseriös!)
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg


PAAATE

Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Erika

Jag är inte heller speciellt förtjust i Anders & Måns...
Men det här tänker jag se!  :)

GaBBe

Ow, coolt. Det ska jag se..har alltid undrat hur du ser ut!=P

Anders M Olsson

Jag ska erkänna att jag aldrig hade hört talas om Anders o Måns innan jag läste den här tråden. Så av nyfikenhet gick jag in på SVTs hemsida, och där finns ju en del av deras sketcher att titta på som streaming video. Rätt kul får jag säga, men man kan ju fråga sig om dessa båda herrar är kapabla att göra ett seriöst reportage om dubbning? Vi får väl se vad det kan bli...

För övrigt är (minst) en av sketcherna, "Stor läsk" från avsnitt 10, inspelad på den lunchrestaurang där jag så gott som dagligen äter lunch. Det är SVTs personalmatsal i Malmö. Nej, jag jobbar inte på SVT, men jag har gångavstånd från min arbetsplats till SVT, så jag går ofta dit och äter.  ;)

PAAATE

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 november 2004 kl. 17:11:54
Jag ska erkänna att jag aldrig hade hört talas om Anders o Måns innan jag läste den här tråden. Så av nyfikenhet gick jag in på SVTs hemsida, och där finns ju en del av deras sketcher att titta på som streaming video. Rätt kul får jag säga, men man kan ju fråga sig om dessa båda herrar är kapabla att göra ett seriöst reportage om dubbning? Vi får väl se vad det kan bli...

För övrigt är (minst) en av sketcherna, "Stor läsk" från avsnitt 10, inspelad på den lunchrestaurang där jag så gott som dagligen äter lunch. Det är SVTs personalmatsal i Malmö. Nej, jag jobbar inte på SVT, men jag har gångavstånd från min arbetsplats till SVT, så jag går ofta dit och äter.  ;)


Coolt!  :o   Har du sett "Hipp Hipp!"-killarna, Anders Jansson och Johan Wester, där nå'n gång?  ???
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

GaBBe

#11
Inte så kul..lite konstigt program...bra idéer så det borde vara roligare men dt blir inte så kul..=S ,dom tog ju så himla seriöst på allt sjukt dom har hittat på, som om allt skulle va på allvar fast det var helt knäppt, så uppfattade rätt mkt som oseriöst..hur dt nu går ihop..=S...asså tex på hotellet när gubben bodde i garderoben osv,  skulle ha garvat som fan om inte alla hade inställningen "det här är inget ovanligt, gör så varje dag, låt inte oss störa", sen var alla människorna normala också, som gubben i garderoben tex...han var ju som "vem som helst"..bara hälsade..sen in i "huset" igen
Det roligaste var nog när rapportgubben säjer "vi sätter punkt för rapport" samtidigt som han rullar ur bild..=P

Men..fattar inte hur dom ska ta upp dubbningar i det där programmet..=S... Daniel, fick du sitta fasttejpad i taket och leka normal?..Eller nåt annat sånt..fått prata med en peruk på kanske?..=/
Nån grej måste dom ju ha gjort med dig...=/

PAAATE

Jag förstår inte vad alla har emot programmet! Det är ju skitroligt. Det är i "Anders & Måns" som jag har sett det, enligt mig, bästa "klipp-skämtet" någonsin. Det är när de besöker Stig Eldh och Måns och Stig kollar på några kaniner:

Måns: Ja, de är väldigt söta.
   Här klipper de
Stig:Man skär av huvena, styckar de (o.s.v.)

Stigs replik kommer jag inte riktigt ihåg, men det var något liknande.
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

PAAATE

#13
Citat från: GaBBe skrivet 10 november 2004 kl. 21:53:21
Inte så kul..lite konstigt program...bra idéer så det borde vara roligare men dt blir inte så kul..=S ,dom tog ju så himla seriöst på allt sjukt dom har hittat på, som om allt skulle va på allvar fast det var helt knäppt, så uppfattade rätt mkt som oseriöst..hur dt nu går ihop..=S...asså tex på hotellet när gubben bodde i garderoben osv,  skulle ha garvat som fan om inte alla hade inställningen "det här är inget ovanligt, gör så varje dag, låt inte oss störa", sen var alla människorna normala också, som gubben i garderoben tex...han var ju som "vem som helst"..bara hälsade..sen in i "huset" igen
Det roligaste var nog när rapportgubben säjer "vi sätter punkt för rapport" samtidigt som han rullar ur bild..=P

Men..fattar inte hur dom ska ta upp dubbningar i det där programmet..=S... Daniel, fick du sitta fasttejpad i taket och leka normal?..Eller nåt annat sånt..fått prata med en peruk på kanske?..=/
Nån grej måste dom ju ha gjort med dig...=/

Det, att en gubbe som precis blivit placerad i en garderob beter sig helt normalt, tycker jag är extremt roligt. Sen så är väl delvis idén med programmet att de ska ta upp onödiga, oseriösa grejor på ett seriöst sätt. Den andra idén är att "ta studion till folket" vilket man ser bevis på ofta.
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Citat från: GaBBe skrivet 10 november 2004 kl. 21:53:21
Men..fattar inte hur dom ska ta upp dubbningar i det där programmet..=S... Daniel, fick du sitta fasttejpad i taket och leka normal?..Eller nåt annat sånt..fått prata med en peruk på kanske?..=/
Nån grej måste dom ju ha gjort med dig...=/
Nja, det var faktiskt en relativt seriös intervju - först ett tag framför datorn (och visade hemsidan), och resten av tiden framför TV:n. Inspelat hemma hos mig, bör tilläggas. Seriösa och vettiga frågor, och både Måns och producenten Petter Bragée verkade allvarligt intresserade av dubbning. Det enda jag reagerade över var att Måns vid ett par tillfällen näst intill brast ut i sång, och började nynna på ledmotiven till My Little Pony och Bumbibjörnarna...  ::) Men 95% av intervjun var helt seriös.

Men som sagt, jag har inte sett den färdigredigerade versionen (när jag pratade med dem förra veckan, så var det inte ens klart än), så jag har ingen aning om hur det verkligen kommer att framstå. Jag ställer mig lika frågande som ni alla över hur det här verkligen ska bli. Som vi alla vet, så kan man ju förvränga och misstolka saker och ting hur mycket som helst genom redigeringen...