Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Fråga om inlägg?

Startat av TonyTonka, 9 oktober 2017 kl. 23:40:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Om de postar manuellt tycker man att de borde upptäcka att det är lönlöst att hålla på p.g.a. modereringen.

Då är det kanske troligare att det är någon robot som aktivt söker efter forum på nätet och postar inlägg överallt där den lyckas ta sig förbi captchat.

Anders M Olsson

#31
Jag kollade lite på hur captchat och frågorna egentligen ser ut.

Själva bilden med förvrängda bokstäver och siffror är förmodligen inga större problem för en bot. Sådant knäcker spamrobotar ganska enkelt idag.

Beträffande frågorna har flera av dem svaret inbakat i frågan, t.ex. "Vad heter Gunnar Ernblad i efternamn?" Här finns kanske anledning att se över frågorna och se vad det kan ge för effekt.

På Simple Machines Forums wiki finns följande råd:
"Ensure that the answer is not included in the question because there are bots that will try to use every word within it, so avoid questions like 'what is the color of the red car?'"
"Automated registration bots are usually quite good at mathematics, so avoid using questions like 'what is the result of 2+2?'"

Daniel Hofverberg

Där kan du ha en poäng. Samtidigt vill man ju dock inte ha för svåra frågor, så att det finns risk att "vanliga" människor inte kan svara på dem; så det är en svår balansgång...

Tyvärr tror jag också att många spamrobotar i dagens läge är ganska bra på att tyda bokstäver i en traditionell CAPTCHA... :(

Anders M Olsson

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av SMF, men det går kanske att hitta någon bättre captcha att installera som plugin?

TonyTonka

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 oktober 2018 kl. 06:13:20

Jag misstänker för övrigt att spaminläggen inte i första hand var avsedda att läsas av medlemmarna här på forumet, utan mer för att driva upp rankingen till deras tvivelaktiga sajter i olika sökmotorer.

Vad vinner de på att komma högt i sökmotorerna, får de pengar av Google/Bing/etc?   ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TrondM

Jeg er nesten helt sikker på at de som poster spam her, gjør det manuelt. Da vil ingen captcha-løsninger hjelpe.

Jeg tror enda strengere begrensninger på hva uregistrerte og nye brukere kan poste, kan hjelpe noe.

Jeg vil foreslå automatisk moderering av innlegg fra uregistrerte og nye brukere, om det inneholder linker. "Nye brukere" kan f.eks. defineres som brukere som har skrevet mindre enn 10 innlegg, eller en som har vært registrert i mindre enn en uke. Altså, den første uken blir alle innlegg en ny bruker poster med linker moderert, selv om han skriver 100 innlegg. Hvis den nye brukeren ikke skriver noen innlegg den første uken, så må han skrive 10 innlegg før han kan poste innlegg med linker, uten moderering.

TrondM

Citat från: TonyTonka skrivet 18 oktober 2018 kl. 17:19:15
Vad vinner de på att komma högt i sökmotorerna, får de pengar av Google/Bing/etc?   ???

De vinner mer trafikk, som gir flere annonsevisninger, som gir mer penger.

Daniel Hofverberg

Tyvärr finns det inget inbyggt stöd i SMF för att begränsa huruvida länkar finns i inläggen. Jag ska söka och se om det finns något plugin som har stöd för det.

Citat från: TrondM skrivet 18 oktober 2018 kl. 17:20:57
Jeg er nesten helt sikker på at de som poster spam her, gjør det manuelt. Da vil ingen captcha-løsninger hjelpe.
Du kan ha rätt i att det är manuellt. Men i så fall kan man ju tycka att personerna som postar borde ge upp, när de får meddelande att inlägget måste godkännas av moderator innan det blir synligt...

Det som också talar emot teorin att det skulle vara levande människor som postar manuellt är det faktum att alla spaminlägg som inte är som nya trådar har varit som svar i en enda tråd (Superhjältarna 2) - om det vore manuellt spam kan man väl tycka att det borde ha blivit mer utspritt, så att spaminläggen hamnat i olika trådar; i synnerhet efter att just den där tråden börjat hamna så pass långt bakåt som sida 3 eller liknande...