Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disney Uppföljare

Startat av moviefan, 17 januari 2017 kl. 19:01:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 juni 2017 kl. 22:24:04
Du glömde bara Hitta Doris, sen så är listan komplett  :) .

Ja just det ja, tack för påminnelsen. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 juni 2017 kl. 22:24:04
Du glömde bara Hitta Doris, sen så är listan komplett  :) .

Sen får vi ju inte heller glömma:
Bernard och Bianca i Australien
Fantasia 2000
Tigers film
Nasses STORA film
Puhs film om Heffaklumpen
Nalle Puhs film : Nya äventyr i Sjumilaskogen

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 11 juni 2017 kl. 10:47:58
Sen får vi ju inte heller glömma:
Bernard och Bianca i Australien
Fantasia 2000
Tigers film
Nasses STORA film
Puhs film om Heffaklumpen
Nalle Puhs film : Nya äventyr i Sjumilaskogen

Ja, men sen har ju både Bernard och Bianca i Australien, Fantasia 2000, Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen och alla Pixar-filmerna fått en relativt hög budget, så det är förklaringen.

Kan även tillägga Tingeling-filmerna, samt Flygplan 2 Räddningstjänsten.

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 juni 2017 kl. 23:25:59
Ja, men sen har ju både Bernard och Bianca i Australien, Fantasia 2000, Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen och alla Pixar-filmerna fått en relativt hög budget, så det är förklaringen.

Kan även tillägga Tingeling-filmerna, samt Flygplan 2 Räddningstjänsten.

När gick Bernad och Bianca i Australien på bio ?

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 14 juni 2017 kl. 17:48:19
När gick Bernad och Bianca i Australien på bio ?

Redan 1990 och i Sverige året efter.

moviefan

Lejonkungen 2 tycker jag är en rätt så bra uppföljare. Men jag undrar varför man får se Rafiki hålla upp ungen i början från klippan ? Det får man ju se i slutet av ettan, att Simba och Nala får ett barn. En annan sak, är att Mufasa syns till när Kiara visas upp som nyfödd. I slutet hör man Mufasa säga Bra gjort min son, Vi är en. Jag tycker att det hade räckt med att Simba ser honom på himlen i ettan, och inte även i 2an.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 februari 2017 kl. 16:05:08
Jag tycker om den, jag har hittills bara sett filmen på engelska, men jag har även sett några klipp på YouTube på svenska (som tyvärr nu har tagits bort) och jag tycker att Sandra Camenisch passade jättebra som Törnrosa. Jag tror att jag har köpt filmen i en Second Hand affär och framäver ska jag se hela filmen på svenska.  :D

Jag har undersökt min DVD-samling noga och jag hade den inte som jag trodde  :( . Nåja, jag hittar den nog nån dag i en Second Hand affär.

Disneyfantasten

Jag har läst att i Röjar Ralf 2 så kommer Disneyprinsessorna att medverka och då hoppas jag verkligen att följande återvänder:
Snövit: Lizette Pålsson
Askungen: Lizette Pålsson
Törnrosa: antingen Sandra Camenisch eller Lizette Pålsson
Ariel: antingen Myrra Malmberg eller Lizette Pålsson
Belle: Sofia Källgren
Jasmine: Myrra Malmberg
Pocahontas: Helene Lundström
Mulan: Divina Sarkany (även om det mer sannolikt blir Mikaela Tidermark)
Tiana: Pauline Kamusewu (även om det mer sannolikt blir någon annan, men bara de inte anställer Elin Bemark att göra rollen så blir jag glad)
Rapunzel: Molly Sandén
Merida: Amy Diamond
Anna: Mimmi Sandén
Elsa: Annika Herlitz
Vaiana: Viktoria Johansson

Det ska bli intressant med detta när filmen kommer.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 augusti 2017 kl. 17:12:55
Jag har undersökt min DVD-samling noga och jag hade den inte som jag trodde  :( . Nåja, jag hittar den nog nån dag i en Second Hand affär.

Jag hittade den i en Second Hand affär igår efter lång tids letande och den var inplastad!

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 september 2017 kl. 19:40:46
Jag har läst att i Röjar Ralf 2 så kommer Disneyprinsessorna att medverka och då hoppas jag verkligen att följande återvänder:
Snövit: Lizette Pålsson
Askungen: Lizette Pålsson
Törnrosa: antingen Sandra Camenisch eller Lizette Pålsson
Ariel: antingen Myrra Malmberg eller Lizette Pålsson
Belle: Sofia Källgren
Jasmine: Myrra Malmberg
Pocahontas: Helene Lundström
Mulan: Divina Sarkany (även om det mer sannolikt blir Mikaela Tidermark)
Tiana: Pauline Kamusewu (även om det mer sannolikt blir någon annan, men bara de inte anställer Elin Bemark att göra rollen så blir jag glad)
Rapunzel: Molly Sandén
Merida: Amy Diamond
Anna: Mimmi Sandén
Elsa: Annika Herlitz
Vaiana: Viktoria Johansson

Det ska bli intressant med detta när filmen kommer.

Jag vill ha Birgitta Larsson som Törnrosa och Anna-Lotta Larson  som Snövit.

Det skulle också vara kul att få tillbaka Sissel Kyrkjebø som Ariel. Men det kan så klart vara svårt då hon bor i Norge. Jag tycker i alla fal dom röstskådspelarer som är vid liv borde komma tillbaka då den här dubbning antaligen kommer ha en relativt stor budget. 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

#55
Citat från: gstone skrivet 18 februari 2018 kl. 16:57:43
Jag vill ha Birgitta Larsson som Törnrosa och Anna-Lotta Larson  som Snövit.

Det skulle också vara kul att få tillbaka Sissel Kyrkjebø som Ariel. Men det kan så klart vara svårt då hon bor i Norge. Jag tycker i alla fal dom röstskådspelarer som är vid liv borde komma tillbaka då den här dubbning antaligen kommer ha en relativt stor budget.

Jag tror inte att sannolikheten är särskilt stor att Birgitta och Anna-Lotta skulle återvända, då jag inte är säker på om de längre är godkända av Disney för rollerna, det är ju flera decennier sedan dessutom har de bara gjort rollerna vid ett tillfälle vardera.

Som parentes vill jag också tillägga att Birgitta Larsson inte har gjort någon dubbningsroll efter 1980!

Och hos Snövit tror jag inte att Anna-Lotta Larsson skulle ha en chans att bli godkänd, då hon inte låter tillräckligt lik originalrösten (vilket ju är Disneys huvudsakliga policy)

När omdubbningen av Törnrosa gjordes 1980 så var Birgitta Larsson 22 år.

När omdubbningen av Snövit och De Sju Dvärgarna gjordes 1982 så var Anna-Lotta Larsson 28 år.

Dessutom så tycker jag att Lizette Pålsson är strået vassare som Snövit än vad Larsson är, då hon låter mycket mer lik originalrösten (även om Larsson är nostalgi för mig)

Och hos Törnrosa, även om jag gillar Birgitta Larsson i rollen, så tycker jag ändå att både Lizette Pålsson och Sandra Caménisch är strået vassare, bland annat då deras inlevelse är märkbart bättre.

Dessutom så tror jag att Vanna Rosenberg skulle passa alldeles utmärkt som Tiana! (Pauline har inte varit med i någon annan dubbning än Prinsessan och Grodan)

Även om jag föredrar Divina Sarkany som Mulan (fast hon har inte dubbat sedan 2004), så är ändå Mikaela Tidermark ändå duglig.

Och som du säger med Ariel så är Sissel bosatt i Norge och har också varit med i Den Lilla Sjöjungfrun som enda dubbning.

Av de mer aktiva skådespelarna tror jag att Myrra Malmberg alternativt Lizette Pålsson blir mer sannolika (även om jag inte hade haft något emot att höra Johanna Ljungberg i rollen igen så har hon inte medverkat i dubbningar sedan slutet av 1990-talet).

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 februari 2018 kl. 17:14:43
Jag tror inte att sannolikheten är särskilt stor att Birgitta och Anna-Lotta skulle återvända, då jag inte är säker på om de längre är godkända av Disney för rollerna, det är ju flera decennier sedan dessutom har de bara gjort rollerna vid ett tillfälle vardera.

Som parentes vill jag också tillägga att Birgitta Larsson inte har gjort någon dubbningsroll efter 1980!

Och hos Snövit tror jag inte att Anna-Lotta Larsson skulle ha en chans att bli godkänd, då hon inte låter tillräckligt lik originalrösten (vilket ju är Disneys huvudsakliga policy)

När omdubbningen av Törnrosa gjordes 1980 så var Birgitta Larsson 22 år.

När omdubbningen av Snövit och De Sju Dvärgarna gjordes 1982 så var Anna-Lotta Larsson 28 år.

Dessutom så tycker jag att Lizette Pålsson är strået vassare som Snövit än vad Larsson är, då hon låter mycket mer lik originalrösten (även om Larsson är nostalgi för mig)

Och hos Törnrosa, även om jag gillar Birgitta Larsson i rollen, så tycker jag ändå att både Lizette Pålsson och Sandra Caménisch är strået vassare, bland annat då deras inlevelse är märkbart bättre.

Dessutom så tror jag att Vanna Rosenberg skulle passa alldeles utmärkt som Tiana! (Pauline har inte varit med i någon annan dubbning än Prinsessan och Grodan)

Även om jag föredrar Divina Sarkany som Mulan (fast hon har inte dubbat sedan 2004), så är ändå Mikaela Tidermark ändå duglig.

Och som du säger med Ariel så är Sissel bosatt i Norge och har också varit med i Den Lilla Sjöjungfrun som enda dubbning.

Av de mer aktiva skådespelarna tror jag att Myrra Malmberg alternativt Lizette Pålsson blir mer sannolika (även om jag inte hade haft något emot att höra Johanna Ljungberg i rollen igen så har hon inte medverkat i dubbningar sedan slutet av 1990-talet).


Det var tråkigt att höra. Skulle vara trevligt om Anna-Lotta och Birgitta återvänd då jag tycker mycket bra om dom i rollerna.  Jag kan inte tänka mig att det skulle vara så svårt att få tillbaka dom. Anna-Lotta har ju dubbat en del efter Snövit och jag tivlar på att Brigtta är särkilt upptagen. Jag tycker ändå att det borde finnas något remligt sätt att få tillbaka Sissel (nästan allt är möjligt med pengar). Kan man våga hoppas att
Liz-Beth Olsson som gjord rösten i orginaldubbningen återvänder. Jag skulle gissa att Törnrosa inte har så många repilket.  Om jag fick bästma skulle antingen Olsson eller Brigtta spela rollen. 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 februari 2018 kl. 17:14:43
Jag tror inte att sannolikheten är särskilt stor att Birgitta och Anna-Lotta skulle återvända, då jag inte är säker på om de längre är godkända av Disney för rollerna, det är ju flera decennier sedan dessutom har de bara gjort rollerna vid ett tillfälle vardera.

Som parentes vill jag också tillägga att Birgitta Larsson inte har gjort någon dubbningsroll efter 1980!

Och hos Snövit tror jag inte att Anna-Lotta Larsson skulle ha en chans att bli godkänd, då hon inte låter tillräckligt lik originalrösten (vilket ju är Disneys huvudsakliga policy)

När omdubbningen av Törnrosa gjordes 1980 så var Birgitta Larsson 22 år.

När omdubbningen av Snövit och De Sju Dvärgarna gjordes 1982 så var Anna-Lotta Larsson 28 år.

Dessutom så tycker jag att Lizette Pålsson är strået vassare som Snövit än vad Larsson är, då hon låter mycket mer lik originalrösten (även om Larsson är nostalgi för mig)

Och hos Törnrosa, även om jag gillar Birgitta Larsson i rollen, så tycker jag ändå att både Lizette Pålsson och Sandra Caménisch är strået vassare, bland annat då deras inlevelse är märkbart bättre.

Dessutom så tror jag att Vanna Rosenberg skulle passa alldeles utmärkt som Tiana! (Pauline har inte varit med i någon annan dubbning än Prinsessan och Grodan)

Även om jag föredrar Divina Sarkany som Mulan (fast hon har inte dubbat sedan 2004), så är ändå Mikaela Tidermark ändå duglig.

Och som du säger med Ariel så är Sissel bosatt i Norge och har också varit med i Den Lilla Sjöjungfrun som enda dubbning.

Av de mer aktiva skådespelarna tror jag att Myrra Malmberg alternativt Lizette Pålsson blir mer sannolika (även om jag inte hade haft något emot att höra Johanna Ljungberg i rollen igen så har hon inte medverkat i dubbningar sedan slutet av 1990-talet).

Om dom inte kan få tillbaka Mulan och Tinas orginalröster blir jag besviken då dessa filmer så pass nya att det borde gå och jag antar att den här filmen kommer få en ganska stor budget. Man skulle väl iallafall kunna begära att dom nyare prinsessorna får ha kvar sina orginal röster !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 19 februari 2018 kl. 23:18:38



Det var tråkigt att höra. Skulle vara trevligt om Anna-Lotta och Birgitta återvänd då jag tycker mycket bra om dom i rollerna.  Jag kan inte tänka mig att det skulle vara så svårt att få tillbaka dom. Anna-Lotta har ju dubbat en del efter Snövit och jag tivlar på att Brigtta är särkilt upptagen. Jag tycker ändå att det borde finnas något remligt sätt att få tillbaka Sissel (nästan allt är möjligt med pengar). Kan man våga hoppas att
Liz-Beth Olsson som gjord rösten i orginaldubbningen återvänder. Jag skulle gissa att Törnrosa inte har så många repilket.  Om jag fick bästma skulle antingen Olsson eller Brigtta spela rollen.

Tyvärr tror jag att Liz-Beth Olsson är ännu mindre sannolikt, dels har hon ju inte dubbat efter Törnrosa heller och dels är hon ju född 1943, så idag skulle hon helt enkelt låta för gammal, så hon skulle nog inte ha en chans att bli godkänd och dessutom blir det ju ännu mer konstigt för alla som inte sett originaldubbningen om filmen dubbats om, i synnerhet med en så pass gammal dubbning, som gjordes på den tiden när när Sverige inte hade flerkanalsljud, som de fick först någon gång i mitten på 1960-talet.

Nu har jag ju inte sett originaldubbningen av Törnrosa, så därför kan jag inte säga vad jag tycker om den.

Tänk Alice Babs som var 43 år när Askungen dubbades om 1967, så det var med all säkerhet därför hon byttes ut flertalet år senare (i Hos Musse runt 2001), och hur det än är så gick hon bort 2014 och blev således 90 år gammal, en relativt stabil ålder!

Som parentes kan jag tillägga att Anna-Lotta baktiskt började dubba vid Micke och Molle 1981 (alltså ett år innan Snövit)

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 19 februari 2018 kl. 23:31:10
Om dom inte kan få tillbaka Mulan och Tinas orginalröster blir jag besviken då dessa filmer så pass nya att det borde gå och jag antar att den här filmen kommer få en ganska stor budget. Man skulle väl iallafall kunna begära att dom nyare prinsessorna får ha kvar sina orginal röster !

Där är jag benägen att hålla med, det är nämligen så att hos Disney-filmer som gjorts på 1990-talet och framåt så tycker jag faktiskt att de tidigare rösterna är bäst lång väg!