Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Prop & Berta med svenskt tal

Startat av gstone, 5 januari 2018 kl. 16:23:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Hej jag skulle vilja se filmen Prop & Berta på svenska. Jag vet att det inte finns någon svensk dvd. Men har någon av dom andra nordiska dvdena svensk tal eller finns den att stream eller på vhs  ? Är det någon kan hjälpa mig se den filmen eller går den inte att få ta i med svenskt tal ?

PS säg gärna till om den går på tv ,
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Det är en bra fråga, och Prop & Berta var absolut en riktigt bra film. Filmen sändes vid ett flertal tillfällen på TV1000 runt 2003, och hade då svenskt tal och var dubbad av Eurotroll. Jag känner inte till någon tidigare förekomst av filmen med svenskt tal före sändningarna på TV1000, men samtidigt var det ju ovanligt att TV1000 (som ingick i MTG/Kinnevik-koncernen) anlitade Eurotroll för dubbningar...

Jag ser att filmen också sändes några gånger på SVT1 och Barnkanalen 2007, men vet inte om den då var dubbad eller textad; och om den i så fall hade samma dubbning som på TV1000 eller inte.

På senare tid har filmen sänts ganska regelbundet på Viasat Film, men åtminstone vid de sändningar jag kollat har filmen endast sänts med danskt originaltal och textning på svenska, norska, danska och finska. Tidigare har den också funnits på Viaplay (men har sedermera försvunnit därifrån), och även där hade den tyvärr endast danskt originallljud med textning på de fyra skandinaviska språken.

Vad jag kunnat hitta har Prop & Berta släppts på DVD i hemlandet Danmark (en utgåva som sedan länge är utgången), Norge, Tyskland, Frankrike och Thailand (?!). Jag äger ingen av utgåvorna, men utifrån vad jag kunnat läsa mig till verkar ingen ha svenskt ljudspår. Den danska utgåvan har endast danskt ljudspår (och dansk textning för hörselskadade), uppgifterna om den norska utgåvan är något knapphändig men den verkar bara ha norskt ljudspår, den tyska utgåvan ser ut att ha tyskt och danskt ljudspår medan den franska utgåvan bara ser ut att ha franskt ljudspår. Den thailändska utgåvan verkar ha thailändskt och danskt ljudspår samt thailändsk och engelsk text.

Såvitt jag vet har filmen heller aldrig släppts på VHS i Sverige.

Jag vill minnas att jag spelade in filmen på VHS från TV1000 på den tiden det begav sig, men har tyvärr ännu inte lyckats hitta åt det bandet, så jag vet i dagsläget inte om det bara är jag som minns fel eller...