Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Vem är bäst som Shredder?

Startat av Anders, 15 maj 2016 kl. 15:41:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vem är bäst som Shredder?

Johan Wahlström (Media Dubbs version av TV-serien, säsong 1-2)
Sven-Åke Wahlström (Media Dubbs version av TV-serien, säsong 3)
Kenneth Milldoff (Sun Studios version av TV-serien)
Jan Koldenius (Musiksagorna på kassettband)
Annan

Anders

Denna omröstning avser Shredders röst i 1987 års TV-serie (samt i andra medier som är baserade på den). Johan Hedenberg gjorde exempelvis karaktärens röst i 2003 års TV-serie, men då det är en helt annan Shredder är den inte riktigt jämförbar med den äldre versionen.

Personligen tycker jag att Johan Wahlström är bäst. Hans mörka, sammanbitna röst låter både elak och litet komisk på samma gång. När Sven-Åke Wahlström tog över facklan senare i Media Dubbs version lät karaktären mer nasal, och inte alls lika elak. Kenneth Milldoff låter okej, även om jag anser att hans något hesare röst inte låter lika ondskefull som den förstnämnda. Själva faktumet att han kallas för "Strimlaren" gör dessutom det mindre seriöst i mina öron. Jan Koldenius anser jag inte riktigt passa figuren, men han låter ändå ganska hotfull. Vill även minnas att jag blev litet rädd för den när jag var liten. Bakgrundsmusiken som spelades när han pratade kan ha varit en av orsakerna.

Vad tycker ni? Kommentera gärna samtliga om ni har tid.  ;D
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

paddingtonbear

Jag tror jag faktiskt föredrar säsong 3 av någon anledning av Media Dubb  :o :D

Men sedan så är jag allätare vad gäller Turtles  och har inget problem att se några utav vhs filmerna med Sun Studios nydubbning

Olof Mellgren


jimstrom

#3
Av 1987 år version så är det tveklöst Johan Wahlström som har en röst som är tillräckligt nära James Averys och ger den en lagom hotfull klang.

Jan Koldenius som jag också är uppväxt med i och med musiksagan tvolidramt är också riktigt bra som shredder, även om han låter lite väl lik Baloo emellanåt.

Brorsan Wahlström var en bättre Leonardo men hans Shredder tappade mycket av sin Pondus.

Kenneth Mildoffs Strimlaren har jag en slags hatkärlek till, man kan omöjligt ta honom på allvar och det är det som är charmen.

Vidare ska jag bara säga att Fredrik Hiller är lysande som Shredder i den nya upplagan.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Anders

När ni pratar om Fredrik Hiller antar jag att ni åsyftar 2012 års TV-serie? Är den mer eller mindre baserad på 1987 års TV-serie då?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Lilla My

Citat från: Anders skrivet 16 maj 2016 kl. 22:21:19
Är den mer eller mindre baserad på 1987 års TV-serie då?

Om du menar serien som helhet: 2012-versionen är smått baserad på både -87-serien, -03-serien och orginalserien (tidningarna, alltså). Är själv helt galen i den, känner mig som ett litet Turtles-fan på nytt varje gång jag ser den :-*

Har dock bara sett den på engelska, så vet inte vad jag tycker om den svenska dubben.

Anders

Citat från: Lilla My skrivet 22 maj 2016 kl. 22:10:37
Om du menar serien som helhet: 2012-versionen är smått baserad på både -87-serien, -03-serien och orginalserien (tidningarna, alltså). Är själv helt galen i den, känner mig som ett litet Turtles-fan på nytt varje gång jag ser den :-*

Har dock bara sett den på engelska, så vet inte vad jag tycker om den svenska dubben.
Okej. Tack för infot. Har inte kollat in den serien så mycket. Men om någon föredrar Hiller så är det bara att kryssa i "Annan" bland alternativen.  :)
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Igthorn

Då jag saknade kabeltv på den tiden är Sun Studios dubbning den enda jag egentligen hört och vuxit upp med, därför hamnar Kennet Milldoff på min lista. Sen att dubbningens röstregister är aningen nerbantat i jämförelse kan man ju diskutera i tid å otid.

Jan Koldenius har jag också hört men jag kan bara se honom som Baloo och Bernhard... så det är lite svårt att föreställa mig honom som Shredder...

Strimlaren

Vill bara flika in här i Turtles tråden och påpeka att Shredder i Media Dubbs översättning också kallats "Strimlaren", närmare bestämt i avsnittet "Enter the shredder" S01E02 vid tidpunkten 18:06 när Shredder säger

Citat"Er hårige lille vän känner mig som Oroku Saki, men ni kan kalla mig för Strimlaren!"

Personligen så gillar jag både Media Dubb och Sun Studios dubbningar utav Turtles  :)

Anders

Citat från: Strimlaren skrivet 10 augusti 2016 kl. 15:34:33
Vill bara flika in här i Turtles tråden och påpeka att Shredder i Media Dubbs översättning också kallats "Strimlaren", närmare bestämt i avsnittet "Enter the shredder" S01E02 vid tidpunkten 18:06 när Shredder säger

Personligen så gillar jag både Media Dubb och Sun Studios dubbningar utav Turtles  :)
Intressant! Fanns det ett ljudklipp för detta? Den översättningen kan ha varit nödvändig i det avsnittet eftersom Raphael frågar om han är ett köksredskap efter Shredders replik. Det skämtet hade varit oanvändbart om han presenterade sig som Shredder.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Turtlesfan

Citat från: Anders skrivet 11 augusti 2016 kl. 17:13:54
Intressant! Fanns det ett ljudklipp för detta? Den översättningen kan ha varit nödvändig i det avsnittet eftersom Raphael frågar om han är ett köksredskap efter Shredders replik. Det skämtet hade varit oanvändbart om han presenterade sig som Shredder.

Efter repliken säger Raphael dock "Strimlar du lökpizzor?"  ;)  Vart någonstans kan man isåfall lägga upp ett sådant ljudklipp.
Så vad menar du med att den översättningen utav Shredder kan ha varit nödvändig?

Anders

Citat från: Turtlesfan skrivet 11 augusti 2016 kl. 18:16:49
Efter repliken säger Raphael dock "Strimlar du lökpizzor?"  ;)  Vart någonstans kan man isåfall lägga upp ett sådant ljudklipp.
Så vad menar du med att den översättningen utav Shredder kan ha varit nödvändig?
Det är möjligt att bifoga MP3-filer i sina inlägg. Men det kan hända att man måste ha ett registrerat konto (medlemskap) då.

Jag syftade som sagt på att skämtet om köksredskap inte hade varit lika effektivt om Shredder hade presenterat sig med sitt engelska namn. Men med din angivna replik kunde man lika gärna ha använt det engelska namnet.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Turtlesfan

Citat från: Anders skrivet 11 augusti 2016 kl. 18:32:03
Det är möjligt att bifoga MP3-filer i sina inlägg. Men det kan hända att man måste ha ett registrerat konto (medlemskap) då.

Jag syftade som sagt på att skämtet om köksredskap inte hade varit lika effektivt om Shredder hade presenterat sig med sitt engelska namn. Men med din angivna replik kunde man lika gärna ha använt det engelska namnet.

Kan göra ett försök med Audacity och se om jag kan bifoga en .wav i nästa inlägg. Jag kan hålla utkik på om jag hittar fler avsnitt varav Shredder översatts som "Strimlaren" i Media Dubbs dubbning utav Turtles, men vad jag minns utifrån den tidsperioden så var det nog bara detta avsnitt.  :-[

Anders

Citat från: Turtlesfan skrivet 11 augusti 2016 kl. 18:35:37
Kan göra ett försök med Audacity och se om jag kan bifoga en .wav i nästa inlägg. Jag kan hålla utkik på om jag hittar fler avsnitt varav Shredder översatts som "Strimlaren" i Media Dubbs dubbning utav Turtles, men vad jag minns utifrån den tidsperioden så var det nog bara detta avsnitt.  :-[
Hittade du avsnittet någonstans på webben eller har du det inspelat på band?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Elios

Aldrig intresserat mig så mycket för Ninja Turtles men av dem klippen jag har sett så tyckte jag ändå Kenneth Milldoff lät bra.