Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

skurkröster i Superman och Justice League

Startat av jim ström, 26 mars 2013 kl. 23:39:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jim ström

Hej, håller på att göra en tabell för rösterna i diverse serier, och har nu kommit fram till Superman TAS och Justice League, som är väldigt sparsamt dokumenterade.

det är framför allt rösterna till flera av dom större skurkarna som jag saknar.

jag vet följande:

Mikael Roupé              - Lex Luthor
Thomas Engelbrektson - Jokern
Metallo                       - Johan Hedenberg

det är dock dessa jag behöver info om

Brainiac
Darkseid
Mr. Mxyzptlk
Lobo
Deadshot
Etrigan
Felix Faust
Giganta
Gorilla Grodd
Parasite
The Shade
Sinestro
Solomon Grundy
Star Sapphire
Vandal Savage

Misstänker att samma röster medverkade i båda serierna.

Tack på förhand

Erika

"Superman the Animated Series" dubbades av Sun Studio (säsong ett) och Eurotroll (säsong två), så några skurkar som hade fler än en röst. Jag vill minnas att Metallos röst i Sun Studios dubbning gjordes av Stefan Frelander. Darkseids röst gjordes av Kenneth Milldoff i Sun Studios dubbning och Stephan Karlsén i Eurotrolls dubbning. Mr. Mxyzptlks röst gjordes av Hasse Jonsson. Jag kommer inte ihåg vilka som gjorde Lobos och Brainiacs röster i Sun Studios dubbning, men i Eurotrolls dubbning har jag för mig att deras röster gjordes av Hasse Jonsson (Lobo) och Gunnar Ernblad (Brainiac).

Den svenska "Justice League"-dubben tyckte jag aldrig om och gav upp den efter några avsnitt, så där har jag ingen koll.


Anders

Dessa minns jag från Stålmannen:
Parasiten - Stefan Frelander / Hasse Jonsson
Brainiac - Kenneth Mildoff / Gunnar Ernblad
Toyman - Mikael Roupé / ?
Bruno Mannheim - Håkan Mohede / Per Sandborgh
Lobo - Thomas Engelbrektson / Hasse Jonsson
Jag trot att Lex Luthor dubbades av Roupé genom hela serien.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders

#3
Jag minns ett fåtal av de du önskar från Justice League:

Lobo - Kenneth Milldoff
Gorilla Grodd - Thomas Engelbrektson
Parasite - Mikael Roupé

Jag vill dock minnas att Metallo dubbades av Mikael Roupé i den serien, och inte av Hedenberg.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Jim Ström

Det stämmer nog nu när jag tänker efter, tack för alla fina svar, ryser vid tanken på att en så ond och mäktig skurk som Darkseid dubbats av Kenneth "Strimmlaren" Mildoff :P

när jag ändå håller på är det någon som minns vem som dubbade Orion och Steel i stålmannen, och Drottning Hippolyta och Dr. Fate i JLA.

Anders

Den enda jag kommer ihåg av dem var att Gunnar Ernblad gjorde Steel. Jag vet inte ens om jag har sett något svenskdubbat avsnitt med de andra tyvärr.  :-\
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Erika

Och jag minnas att Johan Hedenberg gjorde Orions röst i "Stålmannen".

jimstrom

"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Hans Tolvaly

Nu blev jag förvirrad här. Thomas Engelbrektson, som Lobo?
Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men vad jag minns så var det mer en röst i stil med Kenneth Milldoff, som gjorde Lobo.

Eller är Engelbrektson verkligen så bra på att ändra sin röst? O.o

Anders

#9
Citat från: Elden-rucidor skrivet  3 april 2013 kl. 14:09:06
Nu blev jag förvirrad här. Thomas Engelbrektson, som Lobo?
Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men vad jag minns så var det mer en röst i stil med Kenneth Milldoff, som gjorde Lobo.

Eller är Engelbrektson verkligen så bra på att ändra sin röst? O.o

Menar du i Stålmannen eller Justice League? Jag har ett starkt minne av att Engelbrektson gjorde Lobos röst i båda serierna i alla fall.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Hans Tolvaly

#10
Jag syftar på ett avsnitt ur Justice league.
Specifikt avsnittet då Superman trors dö, och "ersätts" av Lobo för tillfället.

Och jag har själv ett starkt minne av den här rösten på Lobo.

http://www.youtube.com/watch?v=a0XZfaIrU7A (kul klipp för övrigt)
Och det är ju klart Kenneth.

Vad jag minns gjordes bara rösten lite mörkare.
Men jag kan klart ha fel. Var ett tag sen jag såg avsnittet nu. Eller så är bara Engelbrektson bättre på att förställa sin röst än vad jag trodde.

Anders

Du har nog rätt nu när jag tänker efter. Jag måste ha tänkt på Engelbrektsons Loboröst från Stålmannen av misstag då jag tänkte på Justice League. Jag ändrar det nu i min tidigare kommentar.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

jimstrom

Återupplivar denna tråd igen, då jag håller på att se Superman TAS just nu på engelska, eftersom jag inte kan hitta någon svensk utgivning förutom Kryptons siste son.


Är det någon som vet vem/Vilka som gjorde rösten till Lex Luthors tuffa kvinnliga chaufför Mercy Graves? antar att eftersom jag bara hört två kvinnoröster i Sun Studios dubbning, att det kan vara Gizela Rasch eller Lena Ericsson.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

jimstrom

#13
Återigen dags att återuppliva denna tråd igen, behöver veta uppgifter på vilka som dubbar:


Apokolips gänget:


Granny Goodness
Kanto
Stompa
Lashina
Mad Harriet
Bernadeth
Virman Vundabar
Desaad
Steppenwolf
Kalibak


Jag är också fortfarande ute efter uppgifter på följande:


Mercy Graves
Jax-Ur
Mala
Weather Wizard
Luminus
Kurt Bowman
Karkull
Volcana
Corey Mills
De'Cine
Roxy Rocket




Tack på förhand
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Erika

Jag har inte sett "Stålmannen" på mycket länge, men jag har för mig att Andreas Nilsson gjorde rösten till Jax-Ur och Charlotte Ardai Jennefors gjorde rösterna till Mala och Mercy Graves. Utöver detta vill jag minnas att Johan Hedenberg gjorde rösten till Steppenwolf, Hasse Jonsson gjorde Granny Goodness röst, Peter Sjöquist gjorde Desaads röst medan Mattias Knave gjorde rösten till Kalibak. Jag har även ett mycket svagt minne av att Annelie Berg spelade både Stompa och Mad Harriet.

Dessa (osäkra) uppgifter gäller alltså för Eurotrolls dubbning av "Stålmannen".