Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

1994 års VHS-utgåva av Bambi

Startat av Pigge, 11 oktober 2007 kl. 17:08:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Förra veckan kollade jag igenom det fjärde exemplaret jag har (av de fem) och kommit fram till att alla dessa har originaldubbningen, nu återstår alltså bara ett, så när jag väl kollar igenom det så ska vi se om alla de fem exemplaren har originaldubbningen eller om det återstående har omdubbningen...

Annars har jag också ett sjätte exemplar sedan länge (eller rättare sagt ett första) som har omdubbningen om jag minns rätt!  :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 oktober 2007 kl. 23:32:46
Av historiska skäl är det ju tacksamt, men Mari-Anne Barrefelt och Doréen Denning var inte fullt lika glada över misstaget som vi andra...  ::) Båda nämnde för mig en gång i tiden att de hade begärt att Disney skulle dra tillbaka exemplaren och byta ut dem mot rätt dubbning på en gång, men Disney i USA hade vägrat, då de inte ansåg att det var ekonomiskt försvarbart. Lite lustigt när man betänker hur Disney agerade med DVD-releasen av Oliver & gänget 2000...

Gammalt svar, men det var 2002 som Oliver och Gänget släpptes på DVD med originaldubbningen av misstag och inte 2000!  ;)

Dessutom så är skillnaden att Oliver och Gänget dubbades om 1997 av principskäl (då en av skådespelarna från originaldubbningen krävde mer betalt än Disney orkade lägga), vilket troligen är anledningen till att Disney fick bråttom att byta ut det svenska ljudspåret till omdubbningen... (där kan man ju trots allt välja flera språk)

Vid VHS-utgåvan av Bambi så är det bara ett enda språk som hörs, så där är det lite skillnad tror jag...

Bambi dubbades om i och med Disneys policy på stereo/surround, så då kan man undra hur misstaget gick till, misstänker att exemplaren med originaldubbningen måste ha haft monoljud...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 mars 2020 kl. 18:25:52

Bambi dubbades om i och med Disneys policy på stereo/surround, så då kan man undra hur misstaget gick till, misstänker att exemplaren med originaldubbningen måste ha haft monoljud...
Mycket riktigt har 1994 VHS utgåva av Bambi originaldubben i mono.

Disneyfantasten

Förresten; trailern till 1994-års VHS-utgåva av Bambi har autentiskt ljud från originaldubbningen, jag gissar att det kan ha varit orsaken till misstaget...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 mars 2020 kl. 18:25:52
Bambi dubbades om i och med Disneys policy på stereo/surround, så då kan man undra hur misstaget gick till, misstänker att exemplaren med originaldubbningen måste ha haft monoljud...
VHS-utgåvan hade mycket riktigt monoljud, men i HiFi Stereo (d.v.s HiFi-ljud med samma ljud i vänster och höger kanal).