Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bamse

Startat av Soscla, 26 augusti 2009 kl. 14:29:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Soscla

Vi har väl alla sett de gamla nostalgiska Bamsefilmerna gjorda av Rune själv, med Olof Thunberg i alla röster. Jag hittade den här länken, som publicerades i oktober 2006 om en ny animerad Bamsefilm, som skulle komma på bio "nån gång 2008". Det har jag inte hört något alls om.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article445016.ab  

Det diskuteras vem som ska göra Bamses röst, vilket givetvis är den viktigaste frågan, de ger några förslag, tydligen ligger Peter Harrysson högt upp på listan, vilket jag själv tycker skulle vara ett fatalt snedsteg :(
It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Jag hittar inget omnämnande om den filmen på webben efter 2007, så frågan är vad som händer med det där projektet. Det finns i alla fall inte med något på IMDb och ingenting finns med bland kommande biofilmer, så uppenbarligen måste det ha blivit rejält försenat. Frågan är om filmen fortfarande kommer att bli av överhuvudtaget - det vore ju inte första gången som filmprojekt ställs in efter att ha påbörjats...

Vad gäller Bamses röst, så är väl Olof Thunberg fortfarande i livet, så därför ser jag ingen anledning till att han inte skulle kunna göra rösten även den här gången. Visserligen var det ju då samma röst för alla karaktärer medan det nu enligt artikeln ska bli olika röster, men att låta Olof Thunberg göra åtminstone någon av de centrala karaktärerna vore ju ett enkelt sätt att återkoppla till de äldre filmerna. Därför tycker jag det är egendomligt att Aftonbladet inte lagt till honom bland alternativen man kunde välja på i omröstningen. Jag håller med att Peter Harryson inte låter som ett särskilt lyckat drag för den rollfiguren.

Soscla

Jag läste på Wikipedia att Ola Andréasson (Runes son) hade sagt att filmen kanske skulle komma ut 2012 och ha en budget på typ 25 milj SEK eller vad det var. Jag är delad om vad jag tror, antingen kommer det bli alldeles fenomenalt fantastiskt eller total katastrof.
Väldigt väldigt spännande att se vilka röster som kommer väljas, då det ska vara en komplett rollista, men som du säger Daniel, det vore ju trevligt med Olof Thunberg i åtminstone en roll.

Vilka vill vi höra ge nytt liv åt Bamse, Lille Skutt, Skalman och alla våra vänner på kullarna? =D
It's so fluffy I'm gonna die!

Lilla My

Jag river upp denna gamla tråd enbart för att säga hur glad jag är över att ha hittat detta igen :D Kom ihåg jag läste om det när artikeln var ny, det var ju ett tag sedan ^^'


Citat från: Soscla skrivet  4 juli 2010 kl. 12:21:41
Jag är delad om vad jag tror, antingen kommer det bli alldeles fenomenalt fantastiskt eller total katastrof.

Jag hoppas den blir bra i alla fall, då jag först kände att den troligtvis skulle bli mycket dålig. Men det är nog för att jag mest kommer gämföra den med de gamla klassikerna. Det tar alltid lång tid för mig innan jag kan se förbi nostalgin och se en ny version av något gammalt för vad det är ^^'

Lilla My

Bump

Något nytt om denna filmen över huvudtaget? Enligt Bamsesamlarna har filmen gjorts om helt och hållet då dem inte var nöjda, och filmen kommer således ha premiär 2012, och den artikeln skrevs 2010. Har något nytt inträffat eller är det helt enkelt så att vi får vänta ett år på någon mer information?

Erik Friman


Erik Friman

Det är inget prat i den utan en smakprov på uppvisningen.
Se och njut.

Lilla My

Citat från: Erik Friman skrivet 17 oktober 2011 kl. 23:11:43
Trailern till Bamse långfilmen är här.

http://www.trevanner.se/se/

Jesus... Jag vet inte vad jag ska säga om den allvarligt talat. Men jag kan inte förvänta mig så mycket utifrån det jag såg, utan jag uttalar mig först när jag sett filmen eller i alla fall en trailer med tal.

Fast... Animationen verkar så fel på något sätt? Men jag kan nog gissa mig till att det beror på att de gamla filmerna samt serien var så tvådimensionell på något vis, och utifrån den lilla förhandtitten verkar filmen ha många annorlunda(?) kameravinklar. Eller är det bara jag som tycker det? Dock ger det en liten känsla av att man tagit steget in i serien vid vissa punkter så det kanske inte helt och hållet är en dålig sak.

Ja, det blev lite text ändå ::) Men kul att det äntligen kommer en film i alla fall.

Eriksson

Intressant...

Animationen är annorlunda mot de gamla filmerna, men det är nog bara naturligt när filmen är modernare och mera påkostad. De gamla har ju visserligen sin charm men att göra en ny film i exakt samma stil hade nog känts onaturligt och konstlat.

Kul att filmen blir av. Ska bli mycket intressant. Särskilt att höra vilka röster det blir. Jag hade helst velat höra Olof Thunberg i alla röster, som det brukar vara, men jag hoppas att han åtminstone gör berättarrösten.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Soscla

Åhå minsann! Först vågade jag inte kolla på trailern, men jag tog mod till mig ooocch jag tycker det var helt okej. Rätt coolt i vissa stunder.
Citat från: Fantasygold skrivet 18 oktober 2011 kl. 00:30:31
utifrån den lilla förhandtitten verkar filmen ha många annorlunda(?) kameravinklar. Eller är det bara jag som tycker det?

Jo, annorlunda kan jag hålla med om, men jag tyckte inte de var dåliga kameravinklar, jag tyckte de var riktigt inspirerande! :D
"Ser lite billigt ut" säger min sambo som såg den med mig. Jao kanske... men jag tycker den var över förväntan och riktigt fräck. Och jättekul att Reinard är med, så att de är förnyade när det gäller skurkar (så att det inte är Vargen som vanligt som åker dit).
Ibland tyckte jag dock att ansiktsuttrycken kunde varit lite mer livfulla, men vi får se.
It's so fluffy I'm gonna die!

Traddles

Wow...! Hade fullkomligt glömt bort att de planerade att göra en ny Bamse-film. Trodde faktiskt att de hade lagt ner hela projektet.  :P
Har sett trailern och håller nog med Sosclas sambo om att den ser lite billig ut. Som ett billigt dataspel ungefär. Men det beror ju förstås på vad man jämför med. Vi snackar ju inte Disney-standard direkt, men jämför man med de tidigare filmerna så är det ju väldigt snyggt gjort.  8)
Jag hoppas också på att Thunberg är med i den här filmen, även om jag tycker att det räcker med att han gör EN roll.  Ska bli verkligen roligt att se vad de väljer för röster! Undrar om kanske Ola Forsmed skulle passa som Lille Skutt?  :D
"A weak mind isn't strong enough to hurt itself. Stupidity has saved many a man from going mad."

Alex

Såg otroligt mycket bättre ut än vad jag hade förväntat mig. Inte Disney-klass på animationen, men helt okej.

Daniel Hofverberg

Åtminstone utifrån den här trailern så måste jag medge att jag har lite svårt för animationen. Det känns som en slags märklig blandning där vissa aspekter var i 3D och vissa aspekter i 2D, och det skär sig lite mot varann. Svårt att förklara, men det känns inte riktigt som en harmonisk helhet.

Dock är det ju inte alls säkert att den här trailern representerar färdigrenderad animation, så det är väl för tidigt att dra några säkra slutsatser så här flera år innan premiären. På Tre Vänners webbsida står det ju beräknad premiär sommaren/hösten 2013, så det är ju ett bra tag kvar och mycket lär kunna förändras än...

Cadpig

Värsta Alice in Wonderland-vibbarna (Burton) på kartan!

Erik Friman

Idag har det kommit massa nyheter om långfilmen. Premiären av den står spikat för julen 2013. Det kommer framför allt att ritas i ren animering och inte samma som senaste videoklippet.

http://www.svd.se/kultur/bamse-blir-animerad-langfilm_7198274.svd