Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tecknad Baron von Münchhausen

Startat av gstone, 18 augusti 2016 kl. 17:55:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Finns det två tecknad filmer om Baron von Münchhausen ? En film från 1979 och en uppföljare där han åker till månen stämmer det ? Regisserades båda filmerna dubbningar av Lasse Swärd eller bara den första ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

Det stämmer, det kan förstås finnas andra animerade långfilmer, men Jean Images två filmer är nog utan tvekan de mest kända...

Jag tror Lasse Swärd låg enbart den svenska dubbningen av den första filmen. Uppföljaren har släppts i Sverige, men jag vet inte om den har någonsin dubbats till svenska eller enbart släppts i textad originalversion.

Elios

Är det enkelt eller svårt att få tag i dessa filmerna?

Daniel Hofverberg

#3
Citat från: Elios skrivet  9 februari 2022 kl. 10:08:07
Är det enkelt eller svårt att få tag i dessa filmerna?
Nja, enkelt skulle jag nog inte direkt vilja kalla det för - åtminstone i den bemärkelsen att filmerna aldrig har släppts på DVD eller Blu-Ray i Sverige; och aldrig funnits på någon streamingtjänst eller släppts som digital hyr- eller köpfilm. :(

Münchhausens fantastiska äventyr gick på bio 1979 (distribuerad av Minerva Film). Filmen släpptes först på VHS under tidigt 1980-tal av Frekvensia GeTe i textad originalversion, och senare på VHS 1986 i svenskdubbad form utgiven av det ganska okända förlaget MDC Video.

Münchhausens äventyr på månen gick på bio 1984 distribuerad av Corona Film, och släpptes åtminstone på VHS 1996 av Wendros. Det borde väl ha funnits någon tidigare VHS-utgåva också än 1996, men jag hittar inget definitivt som tyder på det.


Jag har för övrigt länge tänkt att synka svenskt ljud på dessa två filmer till fransk DVD-bild (i Frankrike finns det fina DVD-utgåvor av båda filmerna), men på grund av tidsbrist och bristande kvalitet på ena filmen har det inte blivit av än. Men när det blir av gör jag gärna kopior till dig. :)

Men nu fanns faktiskt VHS-utgåvan av Münchhausens äventyr på månen på Tradera, så jag har köpt den för att få bättre kvalitet - min nuvarande kopia är en andra generationens VHS-band, d.v.s. en VHS-till-VHS-kopia av en hyrfilm, så det är inte direkt någon suverän kvalitet. När den här kommer så hoppas jag att ljudkvaliteten ska vara bra, så kan jag utgå ifrån den vid synkningen.


Citat från: Erika skrivet 18 augusti 2016 kl. 18:27:27
Jag tror Lasse Swärd låg enbart den svenska dubbningen av den första filmen. Uppföljaren har släppts i Sverige, men jag vet inte om den har någonsin dubbats till svenska eller enbart släppts i textad originalversion.
Det här är ju en oerhört gammal tråd, men bara för fullständighetens skull för de som hittar åt tråden kan tilläggas att även Münchhausens äventyr på månen har dubbats till svenska. Oklart dock vilken dubbningsstudio som gjorde den och vem som regisserade, för både på bio och VHS fanns tyvärr inga som helst dubbcredits utsatta. :(