Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Krambjörnarna på TV3

Startat av Beck, 22 oktober 2007 kl. 12:32:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Anders

Citat från: Beck skrivet 26 november 2007 kl. 20:08:04
Hej!

Ja, det är KM Studio AB som ligger bakom dubben på DVD:n och avsnittet "Det svarta orosmolnet" (The Cloud Of Uncaring).

Svenska röster:
Frida Nilsson
Johan Wilhelmsson
Niclas Ekholm
Sofia Caiman
Jenny Wåhlander
Anders Öjebo
Anton Nyman
Claes Ljungmark
Christian Jernbro
Cecilia Lundh

Översättare:
Lasse Torefeldt

Svensk version producerad
av KM Studio AB
Detta bör alltså vara Nelvana-serien. Det enda jag minns klart var att Claes Ljungmark spelade Hjärtlös (No-Heart) och att Anders Öjebo spelade Klantis (Beastly).
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Alexander

#46
Citat från: Anders skrivet 19 augusti 2017 kl. 08:17:13
Detta bör alltså vara Nelvana-serien. Det enda jag minns klart var att Claes Ljungmark spelade Hjärtlös (No-Heart) och att Anders Öjebo spelade Klantis (Beastly).

Ja, har själv DVDerna (alla förutom volym 3)

Fler röster är bl.a
Anders Öjebo: Hjärte Nalle, Butter Nalle, Klantis
Niclas Ekholm spelade Lejonklo
Frida Nilsson spelade Glad Nalle, Snabb fot
Sofia Caiman spelade Kalas Nalle, Lycko Nalle (hon spelade honom i allafall ett avsnitt, figurerns röst skiftar mellan avsnitten)
Cecilia Lundh spelade Gammel Nalle, Kompis Nalle
Claes Ljungmark spelade Hjärtlös
Alla barnen spelades av bl.a Anton Nyman och Jenny Wåhlander
;D

Till filmen Alice i Underlandet dyker också Mia Kihl upp bland rollerna och spelar t.ex Alice.



Gäst

Eftersom jag älskar krambjörnarna från djupet av mitt hjärta och gärna vill visa mina barn alla versioner och filmer som finns, så undrar jag om någon sitter på hela avsnitt utav denna versionen.  :-[

Ett kortare klipp från en kanal på youtube. Är det någon som har mer man kan se på? Sändes den verkligen så tidigt som 1988  :-\ Låter helt sjukt om det stämmer eftersom jag kollade på dom 2003. Och hur får man en VHS film att bli så bra bild efter att man har överfört det till en dator.


https://www.youtube.com/watch?v=BMmg7gD7_3M


Anders

Minns någon vem som dubbade Professor Kallhjärta i DiC-versionen? Då menar jag MediaDubb Internationals(?) dubb, som enligt mig hade en bättre översättning, och inte KM Studios version. I den sistnämnda är det i alla fall Ingmar Carlehed som gör rösten till karaktären, som i den dubbningen heter "Professor Hjärtlös". Ugh!
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Jabberjaw

Krambjörnarna(The Care Bears Family) av Media Dubb/Lasse Svensson. Nelvana versionen sändes bara på TV3 Scandinavia mellan 1988-1989. Som många andra serier som blivit producerade av Media Dubb på slutet av 80-talet, början 1990 så är även denna väldigt svårhittad. Och inte särskilt många som behållit VHS banden intakta utan att spela över dom med tiden. Men här är iallafall beviset på att den faktiskt finns


https://www.youtube.com/watch?v=iP7N5vt6T64



Jag letar fortfarande med hopp för att finna något tecken på att den första filmen The Care Bears Movie(1986) finns dubbad på svenska.


Jabberjaw

Har nu äntligen tagit mig tid till att kollat några avsnitt av Nelvana The Care Bears Family (1986-1988), för att anteckna röstcredits från orginaldubbningen. Dom använder sällan översatta svenska namn på karaktärerna men där finns några stycken trots allt. Om någon har avsnitt inspelade från TV3 1988 - 1989 så får ni jätte gärna höra av er då jag helst vill samla in så många avsnitt som möjligt med den här dubbningen. Serien gavs ut på köpfilm av Filmförlaget Atlantic AB, 1996 men med en helt ny dubbning.




  The Care Bears Family (Krambjörnarna)
      Credits för svenska orginalversionen


------ MEDIA DUBBS DUBBNING TV3: ----------

Svenska röster:

Kramnalle (Tenderheart Bear)          -         Staffan Hallerstam
Birthday Bear                                   -         Gunnar Ernblad
Grumpy Bear                                    -        Hasse Johnsson
Gentle Heart Lamb                           -         Mia Benson
Hjärtlös (No Heart)                          -         Gunnar Ernblad
Brave Heart (Lion)                           -         Hasse Johnsson
Beastly                                            -         Steve Kratz
Share Bear                                      -          Maria Weisby
Sure Sam (Sour Sam)                      -          Gunnar Ernblad
Kjellefanten                                     -           Gunnar Ernblad
Gammelnalle (Grams Bear)              -          Maria Weisby
Baby Tugs Bear                               -          Mia Benson
Baby Hugs Bear                              -          Maria Weisby
Playful Heart Monkey                      -           Mia Benson
Dr. Fright                                         -            Steve Kratz

Övriga röster:            Steve Kratz       
                                   Staffan Hallerstam
                                   Gunnar Ernblad
                                   m.fl.

Titelsång:   
Nils Landgren

Översättning och sångtexter:
Gunnar Ernblad

Regi och producent:
Lasse Svensson

Svensk version producerad av:
Media Dubb AB


Insamlingsstatus: Media Dubb/Lasse Svensson Orginaldubb från tv3
Säsong 1    -    7 av 13

1     12   "Care-a-lot's Birthday"
2     13   "Grumpy's Three Wishes"
3     14   "The Great Race"

7     18   "The Camp Out / I, Robot Heart"
8     19   "Bravest of the Brave"

10   21   "Birthday Bear's Blues"
11   22   "Grams Bear's Thanksgiving Surprise"

Elios

Vad betyder Nelvana som står bredvid på hemsidan?^^

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 23 februari 2019 kl. 00:02:35
Vad betyder Nelvana som står bredvid på hemsidan?^^
Nelvana är ett filmbolag/produktionsbolag med säte i Toronto, Kanada (plus filialer i Frankrike, Japan och Irland). Det är alltså det företaget som producerat den här serien med Krambjörnarna, The Care Bears Family.

Före det fanns en fransk-amerikansk serie som bara hette Care Bears, och som producerades av DiC i samarbete med American Greetings; där de sistnämnda skapade figurerna för gratulationskort några år innan TV-serierna var påtänkta.

Tyvärr har båda TV-serierna i Sverige fått exakt samma titel (Krambjörnarna), som gör att många blandar ihop dessa båda serier.

Jabberjaw

Har försökt att kolla gamla arkiven och hittar några artiklar som jag undrar om någon tror tyder på att den första filmen dubbats till svenska. Det hade varit riktigt roligt om så vore fallet. Och varför kommer man ens på tanken att dubba alla Care Bears filmer och serier förutom isåfall den första långfilmen?

1991-04-02  TV 1000 12.30-14:00   Familjen Björn Care bears Tecknat Kanada '85
1992-03-09  Filmnet 9.25 KRAMBJÖRNARNA (The Care Bears Movie)


Långfilmer med Krambjörnarna (Nelvana)                          Förekomster / TV-sändningar / Utgivningar
The Care Bears Movie (1985)                                                  TV1000 & TV3 ? dubbades den eller inte. okänt,  DVD SF/MGM - 2003-04-30 i sv.textad version                                       
Care Bears Movie II: A New Generation (1986)                       Krambjörnarna på nya äventyr  TV3 - 1995-12-25,   Kanal1 - 1993-06-28
The Care Bears Adventure in Wonderland (1987)                   Care Bears i Underlandet Kövideo - Atlantic (Videobolaget), DVD - KE Media (KM Studio). - 2004-12-15
Care Bears Nutcracker Suite (1988)                                        The care bear's family, Del 1 - 3 , Filmnet 1992-02-23 - Filmnet Plus 1993-12-23   
Care Bears: Journey to Joke-a-lot (2004)                                Krambjörnarna - Resan till Skratta-Gott DVD Universal Pictures (Eurotroll) - 2005-08-10
The Care Bears' Big Wish Movie (2005)

Vad gäller TV-serierna så söker jag fortfarande sex avsnitt av orginaldubben från tv3. Och om någon har TV-inspelningar utav säsong 3 från Kanal5.


gstone

Citat från: Jabberjaw skrivet  9 juli 2020 kl. 16:47:32


1991-04-02  TV 1000 12.30-14:00   Familjen Björn Care bears Tecknat Kanada '85
1992-03-09  Filmnet 9.25 KRAMBJÖRNARNA (The Care Bears Movie)


Långfilmer med Krambjörnarna (Nelvana)                          Förekomster / TV-sändningar / Utgivningar
The Care Bears Movie (1985)                                                  TV1000 & TV3 ? dubbades den eller inte. okänt,  DVD SF/MGM - 2003-04-30 i sv.textad version                                       
Care Bears Movie II: A New Generation (1986)                       Krambjörnarna på nya äventyr  TV3 - 1995-12-25,   Kanal1 - 1993-06-28
The Care Bears Adventure in Wonderland (1987)                   Care Bears i Underlandet Kövideo - Atlantic (Videobolaget), DVD - KE Media (KM Studio). - 2004-12-15
Care Bears Nutcracker Suite (1988)                                        The care bear's family, Del 1 - 3 , Filmnet 1992-02-23 - Filmnet Plus 1993-12-23   
Care Bears: Journey to Joke-a-lot (2004)                                Krambjörnarna - Resan till Skratta-Gott DVD Universal Pictures (Eurotroll) - 2005-08-10
The Care Bears' Big Wish Movie (2005)




Vilka av dom har dubbats till svenska ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Jabberjaw

Alla utom eventuellt The Care Bears Movie (1985)   :-[

gstone

Det verkar som det finns en hel del serier och Dubbningar av sädda serier som går under namnet Krambjörnarna bland annat en serier av Nervan och en annan av DIC och dubbningar utförda av Lasse Svensson(troligen för GSP Film) , KM Studio och KM's föregångare till Mediahuset, jag undrar vikten dubbning har Fox Kids dvd:erna ? och från vilken serier är avsnitten ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

Fox-Kids-dvd-utgåvan (tror det släpptes två volymer) innehåller ett par avsnitt ur Dics tv-serie samt de två specialavsnitten som gjordes av Atkinson Film-Arts. Den dubb som används här är den dubbning som gjordes 2000 (?) för TV3. 

gstone

Media huset dubbade några avsnitt med Ingemar Carlehed i några roller  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Erika skrivet 28 juli 2020 kl. 18:53:17
Fox-Kids-dvd-utgåvan (tror det släpptes två volymer) innehåller ett par avsnitt ur Dics tv-serie samt de två specialavsnitten som gjordes av Atkinson Film-Arts. Den dubb som används här är den dubbning som gjordes 2000 (?) för TV3.

Vilka röster med ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.