Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nötknäpparen och Muskungen

Startat av Lisa, 26 november 2011 kl. 20:13:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lisa


Finns det nån möjlighet att få reda på svenska rösterna i den här filmen? Såg den idag och kände igen flera, men fanns inte credits.. Den släpptes på DVD nu i veckan...

Daniel Hofverberg

Jag kände faktiskt inte ens till filmen förrän jag läste inlägget. Men jag såg nu att den släppts av Universal, så jag ska undersöka om det går att få tag i en creditlista från distributören. Universal brukar oftast anlita antingen Eurotroll eller SDI Media för sina dubbningar, så det är väl troligt att det är någon av de två.

Svagt att det inte stod utsatt credits - annars har Universal varit ganska bra på att sätta ut det på senare år.

Lisa

Tack för hjälpen! Ja jag tycker också det är dåligt.. när man precis sett en hel film med svenska röster är man ju nyfiken på vilka det var..

Lisa


Daniel Hofverberg

Nej, tyvärr inte. Jag ska prova maila igen - jag behöver ändå kontakta Universal angående recensionsex, så jag passar på att fråga då.

Lisa

perfekt! Hörde dock idag av en vän att Benjamin Wahlgren har en röst (kände inte igen hans röst) till en av huvudkaraktärerna, och borde den inte då blivit dubbad av Eurotroll, för så vitt jag vet gör väl inte Benjamin så mycket dubbningar hos SDI media? Det finns såklart säkert undantag och detta är bara en gissning från mig.. men tänkte att man kanske får svar snabbare genom att kontakta dubbningsbolaget direkt istället för Universal?

Daniel Hofverberg

Benjamin Wahlgren är med i många dubbningar nuförtiden, så precis som med de flesta skådisar säger det inte så mycket om dubbningsbolaget. Utifrån en snabbtitt verkar han visserligen ha medverkat i fler dubbningar av Eurotroll än av något annat bolag, men han har varit med även i ett flertal dubbningar av Sun Studio/SDI Media.

Men jag kan prova att höra med Eurotroll om det råkar vara de som gjort Nötknäpparen. Det som talar emot den teorin är dock att det oftare verkar stå utsatt dubbcredits när Universal anlitat Eurotroll än när Universal anlitat andra bolag. Men ingen regel utan undantag, förstås...

JRL

Är det samma film som Nötknäpparen och råttkungen? Mycket bra film, som visats på tv flera gånger.

Minns bestämt att det var Steve Kratz som gjorde rösten åt råttkungen, för han lät ungefär som Gargamel.

Daniel Hofverberg

Nej, det här är en helt annan film; även om den bygger på samma förlaga. Det här är en spelfilm (live-action) från 2010 med bl.a. Elle Fanning, som i Sverige släpptes direkt på DVD för några veckor sedan. Den har inte visats på TV. Originaltiteln är The Nutcracker.

JRL

Där ser man! Låter som en film som jag borde kolla upp. (Provade att googla på titeln, men fick bara träff på Nötknäpparen och råttkungen, det var därför jag antog att det var samma film.)

Lisa

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2011 kl. 23:25:24
Benjamin Wahlgren är med i många dubbningar nuförtiden, så precis som med de flesta skådisar säger det inte så mycket om dubbningsbolaget. Utifrån en snabbtitt verkar han visserligen ha medverkat i fler dubbningar av Eurotroll än av något annat bolag, men han har varit med även i ett flertal dubbningar av Sun Studio/SDI Media.

Men jag kan prova att höra med Eurotroll om det råkar vara de som gjort Nötknäpparen. Det som talar emot den teorin är dock att det oftare verkar stå utsatt dubbcredits när Universal anlitat Eurotroll än när Universal anlitat andra bolag. Men ingen regel utan undantag, förstås...


Ja det är sant, bara en tanke jag hade, men kan såklart vara vilket dubbolag som helst.. Hoppas du får svar fort, och kul att det blir recension också (förhoppningsvis)

Lisa

Hört nåt med om denna filmen?? Såg delar av den igen här om dagen och kom att tänka på att du ev skulle recensera den också?

Daniel Hofverberg

Jag har fått recensionsexemplaret, men tyvärr inga creditlistor än. Jag ska kontakta Universal på nytt och höra.

Lisa


TonyTonka

Jag snabbkollade just på Nötknäpparen och Muskungen på YouTube (originaltitel: The Nutcracker Prince), och enligt Wikipedia samt creditslistan som finns på youtube så medverkar bla Robert Sjöblom (Nötknäpparprinsen), Maria Lyckow (Clara), Steve Kratz (Råttkungen), m.fl

Men i flera kommentarer på klippet nämns det att det ska finnas en annan dubbning, där bland annat Fredrik Dolk medverkar som Muskungen. Vet någon om det stämmer, och i så fall vilka fler som medverkade i den dubbningen?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D