Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Lejonvakten (The Lion Guard)

Startat av moviefan, 16 februari 2016 kl. 19:33:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ned

Skulle ändå vilja ha en förklaring till varför inte Frank eller Kayo gör rösterna till Simba och Nala denna säsong. Jag har kollat de engelska avsnitten och det är faktiskt inte så jättemånga avsnitt där Simba och Nala är med (tyvärr!! Hoppas på mer de kommande avsnitten) - så jag tror definitivt inte att det borde vara en enorm tidsåtgång för varken Frank eller Kayo om de skulle vara med på tåget. Kayo är väl dessutom bosatt i Stockholm där jag förmodar att inspelningarna görs. Jag bor i Umeå och vet att Frank bor i Örnsköldsvik 11 mil härifrån, tanken har slagit mig att böna och be att han ska ta kontakt med Disney för att återgå till rösten som Simba, haha!


Jag tyckte nämligen inte alls om rösten som gör Simba nu, på tok för mörk. Frank Ådahl har en mycket lenare röst och kan dessutom sjunga!! Och ja.. Kayos röst till Nala är ju bara helt klockren så jag hoppas verkligen de tänker om på Disney!

Daniel Hofverberg

Du kan mycket väl ha slagit huvudet på spiken där. Om Simba och Nala inte är med i alltför många avsnitt, så kan det mycket väl vara opraktiskt och oekonomiskt att anlita dessa - man betalar ju trots allt skådespelare per påbörjad timme, så är det så pass få repliker att man inte kommer upp i en timmes inspelningstid måste man ju betala för tid som faktiskt inte används; och det låter fullt rimligt om Disney inte är beredd att göra det. Om Frank Ådahl dessutom bor så långt ifrån Stockholm är det ju knappast realistiskt att kunna anlita honom för relativt kort studiotid (jag förutsätter att han inte vill kosta på resor till Stockholm själv, och det blir knappast lönsamt för kunden att betala resa till Stockholm bara för att han ska vara där i 1 - 2 timmar).

Jag kan dock ta och fråga Nick Atkinson (som regisserar dubbningen) om han vet något varför den ursprungliga ensemblen inte medverkar.

Men jag tycker att Joakim Jennefors är en värdig ersättare som Simba - inte lika bra som Frank förstås, men en fullt godtagbar ersättare. Då hade jag som tidigare nämnts svårare för Pumbaas nya röst; visserligen en duktig skådespelare men han känns inte rätt för den här rollen.

Elias Prenbo

Jag såg något enstaka avsnitt i helgen, som sagt tycker jag att den är avsevärt bättre än de allra flesta Disney Junior/Playhouse Disney-serierna och även många gånger bättre än serier som Hannah Montana, Violetta, Austin och Ally, Doug, Rasten, En Jycke i Klassen, Brandi och Herr Morris, Phineas och Ferb, Ersättarna, Kim Possible, 7D, Gravity Falls, med flera serier som alla dessa tycker jag är riktigt urusla och förstör Disneykänskan helt och hållet.


Men serien kommer fortfarande inte upp i närheten av Sofia Den Första, Mina Vänner Tiger och Nalle Puh, Musses Klubbhus, Boken om Puh eller Palace Pets.


Föratt sammanfatta serien, den duger, men inte mycket mer än så.


Det är iallafall tråkigt om Frank Ådahl eller Kayo Shekoni inte kan fortsätta som Simba respektive Nala, för mig kommer de alltid att vara de enda rätta rösterna till de karaktärerna. Även Svante Thuresson är oslagbar som Rafiki, hos en ett antal Disneykaraktärer tycker jag att bara en enda röst duger och detta är några exempel. Sen finns det också karaktärer där jag accepterar flera olika röster (om än inte vilka som helst). Men det kan ju inte alltid hjälpas om vissa röster inte kan fortsätta, det kan nog bero på olika orsaker, att de inte längre är godkända, att de har förhinder, att de inte vill fortsätta, att de gått bort, att de är sjuka, ekonomi, otillgänglighet eller något. Det allramest förståeliga är naturligtvis barnrösterna, då de alltid kommer in i målbrottet efter några år, men vissa barnkaraktärer spelas av vuxna som förställt sina röster och då kan de behållas längre.

Ned

Fast å andra sidan kostar en biljet T/R från Umeå/Övik typ 1000 kr, en så liten budget att en flygbiljett inte skulle kunna betalas tror jag knappast är situationen. Jag tänker snarare att det ÄR en anledning att verkligen försöka få tillbaka just så viktiga röster som Frank och Kayo - man kommer definitivt upp i några timmar, även om det inte rör sig om flera dagars dubbningsarbete. Men just de rösterna till de karaktärerna skulle få väldigt många som följt Lejonkungen sen -94 att följa den här serien. Det skulle ju Disney verkligen tjäna på, även om de får betala en flygbiljett per säsong. I mina ögon är det verkligen väl spenderade pengar! The Lion Guard verkar dessutom gå väldigt bra i resten av världen och det visade sig i någon undersökning att nästan 50% av barnen i USA (tror jag det var) såg serien med en vuxen = denna serie väcker intresse även hos äldre målgrupper. Detta tror jag kommer resultera i att Simba, Nala, Kiara och andra karaktärer från grundfilmerna kommer få mer skärmtid i senare säsonger. Detta skulle ju då leda till fler timmar, även om det är i framtiden.

Du får jättegärna fråga Nick Atkinson! Kan du fråga om de jobbar på att försöka få tillbaka dem till säsong 2? Tror definitivt många i Sverige skulle få upp ögonen för serien då.

Som det ser ut för mig kommer jag att följa serien på engelska så länge Simba och Nalas röster är som de är nu. Hela min nostalgitripp förstörs lite av den mörka rösten Simba har.. :/

Alexander

Även om jag tycker om Joakim Jennefors insats som Simba så håller jag med er att han gör sin röst lite väl mörk för Simba, det hade låtit bättre om han hade gjort sin Quasimodo röst till Simba istället.  :)

moviefan

Varför är Kiara en lejonunge i denna serie ? Utspelar inte denna serie efter långfilmerna ?

Alexander

Trodde jag också först den skulle göra, men serien utspela sig emellan den första och andra filmen.

Om jag personligen hade gjort serien skulle jag låtit den utspela sig efter den andra filmen för att undvika kontinuerliga misstag. För nu kommer alla bara att undra var Kion var under Lejonkungen 2.

moviefan

Om den utspelar sig emellan 1an och 2an, var är då Zira, Nuka , Vitani osv ? Inte ens Kovu syns till.  Dessutom så borde man ha fått sett, då Rafiki visar Kion för alla djuren i början. (som det är med både Kiara och Simba, när dom är små) 

Epiphany

Det har bekräftats att Kovu, Vitani och Nuka kommer gästspela, frågan är bara när.

Samlaren

#39
Kunde de inte göra en serie som utspelade sig innan film 1 när Simba och Nalla vara små vad jag vet så finns det ingen Lejonkungen serie

Namnet kunde vara

Lejon kungen så började allt


sedan så kunde dem göra den här serien efter den serien och då skulle den här serien utspela sig efter andra filmen. För att lägga till karaktärersom inte är med i Lejon Kungen 2 och serien utspelar sig mellan 1:an och 2:an det är bara så fel.

Och sedan är animeringen på Hyenorna dålig den håller inte samma klass som den gör i filmerna.

Hoppas att den nya Duck Tales serien blir bra iaf eller vad ska man vänta sig av Disney Channel efter den här serien?

TonyTonka

Jag har inte sett något av serien ännu, men med tanke på hur fäst jag är vid Svante Thuresson så lär det bli svårt för mig att vänja mig vid en ny röst till Rafiki.  :-\
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Jag såg nyss delar av pilotavsnittet, och jag måste säga att Rafikis nya röst passar ganska bra. Han är naturligtvis inte lika bra som Svante Thuresson, men han duger i alla fall.

Jag har även slängt ihop några korta klipp på figurernas nya röster, skulle vara roligt om någon visste vem dem var. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Mufasas röst bär en viss likhet med Christian Fex röst.

Lilla My

Zazu lät fantastisk. De andra gav mig dåliga rysningar längst ryggraden.

moviefan

Vilken gillar ni mest ?  Lejonvakten eller Sofia den förste ?