Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Grinchen - Julen är stulen

Startat av Fredrik Skoglund, 24 september 2011 kl. 12:05:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Skoglund

När jag var liten såg jag ofta på "Grinchen", inspelad från tv och dubbad på svenska. Den finns inte kvar hemma och jag tycks inte kunna hitta den någonstans på nätet.

Finns det någon som har koll på var man kan få tag på denna dubbade klassiker?  :D

Erika

#1
För ett år sedan fanns den svenskdubbade versionen på Youtube, men togs senare bort.
Men användaren finns kvar och h*n kan kanske ordna en kopia åt dig.

Daniel Hofverberg

Jag förmodar att du syftar på filmen Dr. Seuss' How the Grinch Stole Christmas (d.v.s. inte riktigt den titeln du skrev i rubriken)? Den filmen fick i Sverige titeln Grinchen - Julen är stulen på bio och VHS, men på senare VHS- och DVD-utgåvor kortades titeln till bara Grinchen (men förtexterna angav fortfarande den ursprungliga titeln).

Grinchen - Julen är stulen har av någon outgrundlig anledning bara släppts på DVD i Sverige i textad originalversion, men släpptes på VHS under 1990-talet med svenskt tal vid ett par olika tillfällen. Den brukar dyka upp då och då på Tradera och liknande ställen, bara man väntar lite.

Annars har jag ett VHS-exemplar (f.d. hyrfilm) som jag förmodligen kan göra kopia på, men jag är osäker på i vilket skick den är.

Fredrik Skoglund

Tack för svaren!  :D

Och du har rätt Daniel, jag har råkat skriva fel titel. Men jag tror inte att man kan förväxla den med så många andra filmer  :P
Jag vore väldigt tacksam om jag kunde köpa en kopia av dig, sen vilket skick den är i..  det är trots allt VHS, man bör inte förvänta sig så mycket.


Jag har skickat ett meddelande till youtube killen/tjejen också, som ett alternativ.

Skutt


Daniel Hofverberg

Självklart får du det. Skicka bara e-post eller PM, så löser vi det.

Det gäller självklart Fredrik Skoglund också, som jag för övrigt inte hört av efter att han postade det här.

Skutt

#6

är min e-post adress. ;)
ska jag betala? :-\

Daniel Hofverberg

Jag skickar e-post till dig när jag hinner, så får vi prata vidare.

Jag är inte ute efter att tjäna pengar, men givetvis måste du ersätta mig för kostnaden för tom skiva och porto.

Jag har i alla fall digitaliserat och bränt ut min kopia av Grinchen - Julen är stulen, och även om det inte är någon toppenkvalitet så är det i alla fall fullt sevärt.

Jennifer

Jag söker med ljus och lykta efter en svenskdubbad version av Grinchen - Julen är stulen. Jag skulle göra nästan vad som helst för att få tag på den till min son!!

om någon vet något får ni gärna maila mig! antingen som torrent, som dvdskiva eller vhs, det spelar ingen roll, jag bara måste ha den!

Jennifer

Min mail är

Daniel Hofverberg

Jennifer: Jag gör gärna en DVD-kopia åt dig också. Kvaliteten är som sagt ingen höjdare, men fullt sevärt. Maila mig gärna så löser vi allt.

Fredrik Skoglund

Jaadu Daniel, jag har tyvärr råkat glömma bort det lite. Det har varit hektiskt ett tag. Men jag är fortfarande minst lika intresserad av att få tag på en kopia. Har du tid och lust får du mer än gärna ordna det.  ;D

Nu hittade jag ingen mail till dig, så du får min här nedanför. 

Skutt

Ja, just det jag har nu fått ett videoband med Grinchen på svensk tal så jag behöver ingen kopia längre. :)

Patte

Jag spelade av det svenska ljudet in i datorn - putsade till det en aning digitalt och synkade ihop med DVD bild. Blev kanon faktiskt. Ljudet blev bättre än väntat och synken klockren.

/Patte

mojkis

Patte; det där lät väldigt trevligt, det är inte så att kan hade kunnat få tag i din fina skapelse på något sätt? MVH Anders