Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Svenska bildversioner på DVD-utgåvor

Startat av Anders M Olsson, 3 juni 2006 kl. 11:50:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexander

#75
Ja, knepigt att säga hur det ligger till med bildversionerna.

Istället för att restaurera dem gamla kanske det varit mer kostsamt om Disney gjorde nya bildversioner helt och hållet som såg identiska ut till de gamla. Att de skapa en ny svensk bildversion utifrån den senaste restaureringen av filmerna.

moviefan

#76
Många av Disney Klassikerna och Pixar filmerna har svensk bildversion. Hur ligger det till med Dreamworks animerade filmer, likaså andra animerade filmer, som inte är från Disney ?  Jag vet att Pojken med det tickande hjärtat har engelsk, filmens titel i början är på engelska, men en röst säger filmens titel. Barbie filmerna har engelsk bildversion, i alla fall de jag har sett.

Daniel Hofverberg

#77
Citat från: moviefan skrivet  8 maj 2018 kl. 10:14:21
Är det bara Disney klassikerna, som har svensk bildversion på vissa dvd utgåvor ? Har Pixar filmerna det också ?  Min utgåva av Ett Småkryps Liv har engelsk. Minns inte hur det är med Modig osv...
En del Pixar-filmer från senare år har haft svensk bildversion på DVD, i de fall som filmerna haft en hyfsat genomarbetad bildversion på bio. Det gäller bland annat Toy Story 3, de senaste utgåvorna av Toy Story 1 och 2 (men dock inte de första utgåvorna av de filmerna), Upp, Modig, m.fl.

Om det rör sig om Pixar och/eller Walt Disney Pictures spelar nog ingen roll i sammanhanget, då de har gemensam distribution.

Dock verkar ju Disney ha tappat stinget vad gäller bildversioner de senaste åren, då varken Hitta Doris eller Insidan ut fick behålla de väldigt välgjorda svenska bildversionerna från bio. Så återstår att se om det varit en tillfällig svacka, eller om Disney beslutat att inte längre använda sig av svenska bildversioner på DVD och Blu-Ray. Vore tråkigt i så fall...

Citat från: moviefan skrivet  8 maj 2018 kl. 10:14:21
Hur ligger det till med Dreamworks animerade filmer, likaså andra animerade filmer, som inte är från Disney ?  Jag vet att Pojken med det tickande hjärtat har engelsk, filmens titel i början är på engelska, men en röst säger filmens titel. Barbie filmerna har engelsk bildversion, i alla fall de jag har sett.
Jag kan på rak arm inte minnas att jag sett en enda film från vare sig Dreamworks, Universal eller Sony Pictures som haft svensk bildversion på DVD eller Blu-Ray. Jag har sett en enda film från Warner Bros. som haft det, och det var länge sedan; närmare bestämt Polarexpressen.

moviefan

#78
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 maj 2018 kl. 10:39:21
En del Pixar-filmer från senare år har haft svensk bildversion på DVD, i de fall som filmerna haft en hyfsat genomarbetad bildversion på bio. Det gäller bland annat Toy Story 3, de senaste utgåvorna av Toy Story 1 och 2 (men dock inte de första utgåvorna av de filmerna), Upp, Modig, m.fl.

Om det rör sig om Pixar och/eller Walt Disney Pictures spelar nog ingen roll i sammanhanget, då de har gemensam distribution.

Dock verkar ju Disney ha tappat stinget vad gäller bildversioner de senaste åren, då varken Hitta Doris eller Insidan ut fick behålla de väldigt välgjorda svenska bildversionerna från bio. Så återstår att se om det varit en tillfällig svacka, eller om Disney beslutat att inte längre använda sig av svenska bildversioner på DVD och Blu-Ray. Vore tråkigt i så fall...

Varför är det ingen svensk text på Barbie filmerna ? Det är heller ingen svensk text på Ett Småkryps Liv eller Den Lilla Sjöjungfrun 2. När det gäller  versioner på olika spelfilmer, så har en del svenska titlar på omslagen. Tex  Min Bäste Väns Bröllop, En Prinsessas Dagbok, Den Gröna Milen m.fl. På vhs omslaget till GM, så står filmens titel två gånger. Dels på engelska och svenska under den engelska. Hade dessa titlar svensk bildversion på vhs ?

moviefan

Citat från: moviefan skrivet  8 maj 2018 kl. 10:42:33
Varför är det ingen svensk text på Barbie filmerna ? Det är heller ingen svensk text på Ett Småkryps Liv eller Den Lilla Sjöjungfrun 2. När det gäller  versioner på olika spelfilmer, så har en del svenska titlar på omslagen. Tex  Min Bäste Väns Bröllop, En Prinsessas Dagbok, Den Gröna Milen m.fl. På vhs omslaget till GM, så står filmens titel två gånger. Dels på engelska och svenska under den engelska. Hade dessa titlar svensk bildversion på vhs ?

Någon som vet ?  (har för mig att det är svensk bildversion på Rädda Willy, på vhs versionen) 

Johan Gustavsson

 Skulle någon kunna ge en komplett lista på alla Disney filmer som har svensk bildversion på Blu-ray och DVD skulle vara väldigt tacksam om någon skulle göra det

Johan Gustavsson

Skulle någon kunna ge en komplett lista på alla Disney filmer som har svensk bildversion på Blu-ray och DVD skulle vara väldigt tacksam om någon skulle göra det

Daniel Hofverberg

Citat från: Johan Gustavsson skrivet 14 mars 2019 kl. 11:11:30
Skulle någon kunna ge en komplett lista på alla Disney filmer som har svensk bildversion på Blu-ray och DVD skulle vara väldigt tacksam om någon skulle göra det
Om du väntar lite ska jag försöka sammanställa en lista. :)

Johan Gustavsson

Jag upprepar min fråga skulle någon kunna ge en komplett lista på alla Disney filmer som har svensk bildversion på Blu-ray och DVD skulle vara väldigt tacksam om någon skulle göra det

Daniel Hofverberg

Med reservation för att jag kan ha glömt någon, men det här är de Disney/Pixar-filmer jag kommer ihåg som har svensk bildversion på DVD och Blu-Ray:

Snövit och de sju dvärgarna (1937) (Endast första DVD-utgåvan från 2001)
Toy Story (1995) (INTE den första DVD-utgåvan)
Toy Story 2 (1999) (INTE den första DVD-utgåvan)
Lilla kycklingen (2005)
Bilar (2006)
Råttatouille (2007)
Familjen Robinson (2007)
Bolt (2008)
WALL-E (2008)
Upp (2009) (plus tillhörande kortfilmen Delvis molnigt)
Prinsessan och grodan (2009)
Toy Story 3 (2010) (plus tillhörande kortfilmen Dag & natt)
Trassel (2010) (alla utgåvor utom Blu-Ray 3D, som endast har engelsk bildversion)
Bilar 2 (2011)
Modig (2012)
Röjar-Ralf (2012)
Den gode dinosaurien (2015) (plus tillhörande kortfilmen Sanjay's Super Team)

Plus endast eftertexterna av Insidan ut (2015) (d.v.s. inte förtexter eller resten av filmen; till skillnad från på bio).

Jag kan säkert ha glömt någon i hastigheten, då jag inte har tid och ork att leta upp alla filmer och spela upp varenda utgåva, för att bekräfta med säkerhet huruvida de har svensk bildversion (det skulle ta ganska många timmar...). Ett frågetecken är också Bilar 3, som jag tyvärr saknar i min samling och således inte kan kolla upp om den har svensk bildversion.

Observera också att det skiljer sig mellan olika filmer om det är exakt samma bildversion som på bio, eller om eftertexterna saknar svensk bildversion och istället kompletteras med svenska dubbcredits efter alla sluttexter. Det kan också förekomma andra mindre avvikelser gentemot bio; exempelvis har vissa filmer dubbcredits efter Disney-jingeln i slutet istället för före (som på bio). Jag kan heller inte garantera att alla utgåvor av listade filmer har svensk bildversion - det kan tänkas skilja mellan olika nyutgåvor/nypressningar av samma film, även om jag inte känner till fler fall än de som jag skrivit inom parentes.

Johan Gustavsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 mars 2019 kl. 21:37:16
Med reservation för att jag kan ha glömt någon, men det här är de Disney/Pixar-filmer jag kommer ihåg som har svensk bildversion på DVD och Blu-Ray:

Snövit och de sju dvärgarna (1937) (Endast första DVD-utgåvan från 2001)
Toy Story (1995) (INTE den första DVD-utgåvan)
Toy Story 2 (1999) (INTE den första DVD-utgåvan)
Lilla kycklingen (2005)
Bilar (2006)
Råttatouille (2007)
Familjen Robinson (2007)
Bolt (2008)
WALL-E (2008)
Upp (2009) (plus tillhörande kortfilmen Delvis molnigt)
Prinsessan och grodan (2009)
Toy Story 3 (2010) (plus tillhörande kortfilmen Dag & natt)
Trassel (2010) (alla utgåvor utom Blu-Ray 3D, som endast har engelsk bildversion)
Bilar 2 (2011)
Modig (2012)
Röjar-Ralf (2012)
Den gode dinosaurien (2015) (plus tillhörande kortfilmen Sanjay's Super Team)

Plus endast eftertexterna av Insidan ut (2015) (d.v.s. inte förtexter eller resten av filmen; till skillnad från på bio).

Jag kan säkert ha glömt någon i hastigheten, då jag inte har tid och ork att leta upp alla filmer och spela upp varenda utgåva, för att bekräfta med säkerhet huruvida de har svensk bildversion (det skulle ta ganska många timmar...). Ett frågetecken är också Bilar 3, som jag tyvärr saknar i min samling och således inte kan kolla upp om den har svensk bildversion.

Observera också att det skiljer sig mellan olika filmer om det är exakt samma bildversion som på bio, eller om eftertexterna saknar svensk bildversion och istället kompletteras med svenska dubbcredits efter alla sluttexter. Det kan också förekomma andra mindre avvikelser gentemot bio; exempelvis har vissa filmer dubbcredits efter Disney-jingeln i slutet istället för före (som på bio). Jag kan heller inte garantera att alla utgåvor av listade filmer har svensk bildversion - det kan tänkas skilja mellan olika nyutgåvor/nypressningar av samma film, även om jag inte känner till fler fall än de som jag skrivit inom parentes.

Tack!

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 mars 2019 kl. 21:37:16
Plus endast eftertexterna av Insidan ut (2015) (d.v.s. inte förtexter eller resten av filmen; till skillnad från på bio).

Jag kan säkert ha glömt någon i hastigheten, då jag inte har tid och ork att leta upp alla filmer och spela upp varenda utgåva, för att bekräfta med säkerhet huruvida de har svensk bildversion (det skulle ta ganska många timmar...). Ett frågetecken är också Bilar 3, som jag tyvärr saknar i min samling och således inte kan kolla upp om den har svensk bildversion.

Bilar 3 har endast svenska eftertexter, dvs listan på svenska röster är helt integrerad i eftertexterna. Övriga svenska credits (regissör, översättare m.m.) ligger separat efter själva filmens slut, men innan Disneyslottet.

Förtexterna är helt på engelska, och det finns inte heller några svenska skyltar inne i filmen. Sådant översätts bara i undertexterna där så behövs.

Det intressanta är att filmen är uppbyggd av ett antal mindre m2ts-filer med vissa gap i numreringen, vilket skulle kunna tyda på att man har förberett filmen för olika internationella bildversioner. Så det kanske finns andra utgåvor internationellt där bildversionerna skiljer.

(Jag har bara kollat på den vanliga Blu-ray-utgåvan i 2D, inte på 3D eller DVD.)

Daniel Hofverberg

Okej, då är det med andra ord precis som med Insidan ut; att filmen använder den rätta svenska bildversionen från bio för eftertexterna, men inget annat. Jag minns inte hur det låg till med textskyltar inne i själva filmen, men jag är i alla fall 100% säker på att titeln stod på svenska på bio, och jag tror även övriga förtexter.

Tråkigt att Disney börjat göra det så enkelt för sig, och hoppa över att återanvända samma bildversion som på bio... :(

Gustavsson

 Hur är det med Monster Inc och Monster university

moviefan

Hur ligger det till med formatet bluray 4k, Är det svensk bildversion där med ?