Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lille Virgil och Gusten Grodslukaren

Startat av Beck, 25 juli 2007 kl. 19:46:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Finns det någon komplett rollista över svenska dubben till danska långfilmen "Lille Virgil och Gusten Grodslukaren" (1980)?

Detta är vad jag vet:

Svenskt tal
Regi: Doreen Denning

Svenska röster:
Kristian Almgren
Anna Wennerholm
Liv Alsterlund
Eddie Axberg
m.fl.

Prod.:
Metronome

I en trailer för filmen tycker jag att jag även hör röster som Jan Nygren, Åke Lagergren(?) och Jan Sjödin.


Daniel Hofverberg

Det är inte lätt att få fram credits till så pass gamla filmer. Om Doréen Denning hade varit i livet, så hade jag kontaktat henne och bett henne att ordna fram en rollista. Men nu när så inte är fallet, så blir det genast svårare...

Vet du något om vilket dubbningsbolag som dubbat den? De flesta av Doréen Dennings dubbningar under 1980-talet gjordes av Barrefelt Produktion, och om det gäller även denna, så finns det en chans att kunna få fram credits via dem - de verkar ha hyfsat god koll även på äldre dubbningar. Men jag vill ogärna kontakta Barrefelt innan jag vet om det verkligen är de som gjort den.

Vet du om det står utsatt svenska credits på själva filmen, när den gick på bio eller VHS? Såvitt jag jan läsa mig till, så släpptes den på bio i Sverige 1980 och på VHS 1982 (distribuerades av Esselte Video).

Beck

Hej Daniel!

Nej, tyvärr vet jag inte vilket dubbningsbolag det var.


Anna Wennerholm

Hej!

Jag medverkade i filmen och har ett antal VHS hemma+manus och annat, ta kontakt med mig så ska jag hjälpa dig.

MVH

Anna Wennerholm

gstone

Jag skulle vilja se den här filmen. Vet någon hur jag ska gå till väga ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 21 februari 2018 kl. 13:26:07
Jag skulle vilja se den här filmen. Vet någon hur jag ska gå till väga ?
Tyvärr har Lille Virgil och Gusten Grodslukaren aldrig släppts på DVD i Sverige. Filmen har släppts på DVD i hemlandet Danmark, men den utgåvan har bara danskt ljudspår och varken svenskt tal eller svensk text.

Filmen visades på bio i Sverige 1980, och släpptes såvitt jag vet på VHS vid två tillfällen - första gången 1982 av Esselte Video och andra gången 1986 av SF/Media Transfer.

Jag har ett risigt VHS-exemplar, men kvaliteten är inte mycket att hurra för, så jag hade verkligen velat få tag i en bättre VHS-kopia av filmen. Det verkar dock lättare sagt än gjort, och filmen är inte direkt lättillgänglig...

Det här är ju en väldigt gammal tråd, så därför bör tilläggas att Dubbningshemsidan haft utsatt creditlista för filmen i minst ett par års tid. Tyvärr står det dock bara utsatt röster i grupp på bio och VHS, så jag vet inte vem som spelar respektive rollfigur. Filmen dubbades av Svensk Filmindustri, d.v.s. den dubbningsavdelning som SF hade en gång i tiden där bl.a. Mari-Anne Barrefelt jobbade och som lades ner runt mitten av 1980-talet.

Beck

Hej, gammalt ämne, men är det någon som har filmen digitalt, och som kan/vill lägga ut den på Archive.org?

Daniel Hofverberg

Citat från: Beck skrivet 26 december 2023 kl. 13:00:07Hej, gammalt ämne, men är det någon som har filmen digitalt, och som kan/vill lägga ut den på Archive.org?
Jag vet att jag ska ha digitaliserat min gamla slitna VHS-utgåva till DVD, men tyvärr verkar den inte finnas kvar på hårddisken och än så länge har jag inte lyckats hitta åt min utbrända DVD-skiva...  :(

Jag ska försöka leta vidare efter den försvunna skivan efter julhelgen, och förr eller senare lär den väl dyka upp.

Kvaliteten är dock inte jättebra, så har någon en mindre sliten VHS-kopia vore det uppskattat om de kunde digitalisera och lägga upp.  :)

Sanna Elfving

Jag har letat efter den här filmen aslänge. Om någon har den får de gärna skicka en länk.