Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Teenage Mutant Hero Turtles - DVD/VHS

Startat av Beck, 12 december 2005 kl. 16:24:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

säsonger

Nästan alltid då en säsong börjar och/eller flyttas Teknodromen. Säsong 1 (1987 i USA) slutar med att Donatello skickar Teknodromen genom porten till Dimension X, där den står under säsong 2 (1988 i USA). Säsong 2 avslutas med att Krang snor energi från Niagarafallens hydroelektriska kraftstation för att ladda Teknodromen och skicka den till Jorden. Detta avsnitt kallas "Return of the Technodrome" (finns även på VHS/DVD-n "Turtlarna på toppen" som "Världens undergång"). Då Krang skall starta jordävning i USA mixtrar Donatello med utrustningen så att Teknodromen borras ner mot Jordens medelpunkt. Sköldpaddorna och Splinter måste springa ut. Säsong 3 (1989 i USA), som är väldigt lång, slutar med trilogin "The Big". I "The Big Rip Off" snor Bebop och Rocksteady energi från "Malix missilanläggning", ett stenkast från militärbasen "Fort Charles" där Shredder datahackar sig in och styr robotarna att låsa in April i ett lufttätt valv direkt i TV inför ögonen på sköldpaddorna. Shredder lurar sköldpaddorna med att han vill åt "trilitiumkristallen" i "Fort Charles". Krang och Shredder lyckas. I "The Big Break-In" rullar Teknodromen igen. Krang använder sin "minimizer", en pryl som förminskar folk och fä (och byggnader). Sköldpaddorna lyckas dock komma åt minimizern och krympa Teknodromen. Sedan åker sköldpaddorna iväg i Aprils bil och snackar om hur de såg "Teknodromen" krympa, liksom Shredder och Krang som är inuti den. Krang tillverkade minimizern, men kan även ändra dess strålning så att det förkrympta blir normalt igen. I "The Big Blow Out" försöker Krang ta energi, öppna en port och transportera Jorden så att den byter galax, från Vintergatan till Dimension X. Sköldpaddorna lånar en pansarvagn med missil från USA.s armé och skjuter den mot Teknodromen, så att Teknodromen far och flyger mot porten och in i Dimension X. Säsong 3 är nu slut, detta var sista avsnitten på TV3. Under säsong 4, som gick på TV 1000 i Sverige något år tidigare (fram till våren 1992) står Teknodromen på en asteroid i Dimension X där det finns bland annat palmer. TV 1000 visade även säsong 5, där Krang i avsnittet "My Brother, the Bad Guy" (där Shredders brorsa Kazou Saki, som är polis i Tokyo, är med) skickar Teknodromen till Jorden igen. New York är målet, men Donatello mixtrar med en maskin så den landar i Arktis (en isbjörn blir rädd och springer).









PAAATE

Mänskan som skrev här ovanför har min djupaste respekt...  :o
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Arthedain

Lätt...

Kom nyss på att det även fanns en säsong där Turtles var i Europa..
Minnen..  ;D

mari

Citat från: Patrik skrivet 13 december 2005 kl. 16:11:54
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2005 kl. 14:53:09
Ingen aning, men den gick ganska oavbrutet i några år, så det torde väl ha varit åtminstone de första 3 - 4 säsongerna...


Okej, tack, det finns tio säsonger, och det enda jag vet är att de inte visade alla tio.
hej hur leget. :-*

1982 Johan

(Det var jag som skrev allt det där om Teknodromen och olika säsonger, fast jag glömde logga in)

De 12 "Euorpaepisoderna" visades i Europa 1992, men inte förrän 1993 i USA.

Här är i alla fall lite om Europa-avsnitten. De är 12 stycken, och dubbades till svenska av Media Dubb AB och gick på TV 1000 i olika omgångar mellan ca. november 1992 och juni 1993. Avsnitten behöll sina engelskspråkiga namn.

*Tower of Power (Sköldpaddorna vinner en Europaresa. Åker med en liten båt och blir sjösjuka. I Paris tittar de på tavlorna på Louvern, målade av renässanskonstnärerna som gav sköldpaddornas namn. Krang försöker använda en elektromagnet för att dra loss Teknodromen från Dimension X, men istället blir det fel och Eiffeltornet dras mot dimensionsporten. Donatello fixar till slut det hela).
*Rust Never Sleeps (Shredder använder en maskin för att sno kraft i Paris till Teknodromen. Det misslyckas, men han kommer då på att maskinen är effektiv till att rosta metaller, och då försöker han rosta ned Paris. Donatello får återställa det hela.)
*A Real Snow Job. (Utspelar sig i Alperna i Österrike. Krang och Shredder försöker använda en "pryl" för att skapa översvämning, så att folket kapitulerar till dem.)
*Venice on the Half-Shell  (Krang försöker översvämma Venedig)
*Artless  (I Italien försöker några utomjordingar sno renässanskonstnärernas verk (Bland annat "Den sista nattvarden").  Då dessa utomjordingar får reda på sköldpaddornas namn tror de att sköldpaddorna är renässanskonstnärerna).
*Ring of Fire  (Krang och Shredder använder en lins för att fokusera Solens strålar på Lissabon i Portugal, och "grilla" orten. Shredder binder fast April och Irma på en parabolantenn som han placerar på en katedral i skymningen, så de skall bli grillade några timmar senare då solen går upp. Men de använder något, har för mig det var ur Aprils väska, för att skära sig loss i tid. Minns dock inte om de klarade det själva eller om det var då sköldpaddorna förstörde linsen.)
*The Irish Jig is Up  (Utspelar sig i Irländska republiken. Krang använder en stråle till att förstora fåren, så det blir trubbel för sköldpaddorna. Vissa varelser blir dock förminskade, som Bebop och Rocksteady då råkar bli träffade. Michelangelo råkar bli träffad, Shredder hoppas han blir förminskad men han blir förstorad).
*Shredder's New Sword  (Shredder snor kung Arthurs svärd)
*The Lost Queen of Atlantis (April hittar en gammal medaljong, och tror hon är Atlantis drottning. Hon hyllas av medlemmar i en lokal "kult". Ön Atlantis stiger ur havet i denna episod, så .)
*Turtles on the Orient Express (Shredder försöker installera en maskin på Orientexpressen så tåget kraschar ut i oljefälten)
*April Gets in Dutch  (Två tjuvar i Amsterdam i Nederländerna försöker sno drottningdiamanterna. Shredder försöker också sno drottningdiamanterna, så Krang kan använda dem som lins för sin "laserdimensionssåg" för att skjuta Teknodromen till jorden.
*Northern Lights Out (utspelar sig i Norge. Ett gäng "wannabe-vikingar" försöker slå ut Oslos nya energiförsörjning och skapa översvämningar genom att smälta polarisen)
*Elementary, My Dear Turtle  (Ett atomur i London år 1990 transporterar sköldpaddorna tillbaka till London av år 1890, där de stöter på Sherlock Holmes)

Carl Barks lover

Det var väldigt mycket omväxlingar på "bad guys" ::) alltid Krang eller Shredder. (Bortsett från utomjordingarna.)

Christer

Ungefär lika mycket omväxling som på "the good guys" ;)

1982 Johan

Av de 12 Europaepisoderna är Krang, Shredder, Bebop och Rocksteady med i alla utom "Artless", "Northern Lights Out" och "Elementary, My Dear Turtle". Det stämmer att det ofta är samma skurkar i den gamla serien, förmodligen för att de var så populära. Ibland förekommer dock något annat "gäng", som ibland är knutet till Shredder, ibland inte. Under säsong 4-6 (1990-1992 i USA) förekom ett experiment där man försökte med att vartannat avsnitt handlade om att en av sköldpaddorna hade ett soloäventyr, och ensam eller tillsammans med någon ny kumpan kämpade mot antingen några gangsters eller rånargäng eller mot en galen vetenskapsman som försökte förstöra miljön eller utomjordingar som försökte förinta jorden. Krang, Shredder, Bebop och Rocksteady var inte med i dessa avsnitt. I de övriga avsnitten kämpade alla fyra sköldpaddorna tillsammans mot "Shredder & co". Har läst någonstans (inte på TMNT-sidan) att detta var då det i USA visades två avsnitt varje lördag under åren då seriens popularitet kulminerade. Från säsong 8 (1995) var utomjordingen Dregg, ganska okänd i Sverige, huvudskurken. I den nya serien är Shredder med mycket mindre. Visst finns det flera saker som TMNT kan handla om än att ge Shredder på nöten varje dag i 20 år.

Gå in på den officiella "TMNT-sidan". Där finns bland annat en episodguide för den gamla serien (1987-1996), och man kan läsa om alla episoder (på engelska).

PAAATE

Inte för att det riktigt har med ämnet att göra, men på den sidan finns ju också sammanfattningen av originalserietidningarna. Betydligt intressantare. ;)

Och så kan man läsa hela första numret. :o

Inte för att första numret är ett av de bättre, men... Ändå. :P
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Erika

Citat från: Patrik skrivet 20 april 2006 kl. 17:30:03
Inte för att det riktigt har med ämnet att göra, men på den sidan finns ju också sammanfattningen av originalserietidningarna. Betydligt intressantare. ;)

Och så kan man läsa hela första numret. :o

Inte för att första numret är ett av de bättre, men... Ändå. :P

Tyckte faktiskt att första numret var ganska bra (det hände ju en del grejor) om man jämför t.ex. första numret av andra serietidningar som t.ex. The Pulse (en Marveltidning) där nästan inget hände.  :P

PAAATE

Citat från: Erika skrivet 20 april 2006 kl. 17:35:10
Citat från: Patrik skrivet 20 april 2006 kl. 17:30:03
Inte för att det riktigt har med ämnet att göra, men på den sidan finns ju också sammanfattningen av originalserietidningarna. Betydligt intressantare. ;)

Och så kan man läsa hela första numret. :o

Inte för att första numret är ett av de bättre, men... Ändå. :P

Tyckte faktiskt att första numret var ganska bra (det hände ju en del grejor) om man jämför t.ex. första numret av andra serietidningar som t.ex. The Pulse (en Marveltidning) där nästan inget hände.  :P

Mjoo, men senare nummer är betydligt bättre. T.ex. nr. 10 ("Silent Partner") och story-arcet i 19-21 (Back To New York"). För att inte tala om underbara 50-62 ("City At War"), som jag tror att kommande filmen ska baseras på.

(Ordentlig nörd-varning.  ::))
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Erika

Jag har länge haft ett sug efter få tag på originalserietidningarna och jag vet att de har getts ut i samlingsalbum, men säljs dessa fortfarande eller har de utgått?


PAAATE

Jag har hittat de flesta av mina tidningar på Tradera. Några från PirateBay.

Men det finns att beställa från TMNTs hemsida, om du klickar på BUY STUFF i menyraden till vänster på startsidan www.ninjaturtles.com.
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Nicce Lemonsson

Citat från: Paaaatrik skrivet 13 december 2005 kl. 16:11:54
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2005 kl. 14:53:09
Ingen aning, men den gick ganska oavbrutet i några år, så det torde väl ha varit åtminstone de första 3 - 4 säsongerna...


Okej, tack, det finns tio säsonger, och det enda jag vet är att de inte visade alla tio.

Men den sista säsongen sändes väl aldrig ens i USA? Vad jag vet är att 4 avsnitt från säsong 10 finns representerade på första DVDn under den första amerikanska DVD-utgivningen.

Nicce Lemonsson

Är det någon som vet vilka avsnitt som finns representerade på DVD resp. VHS-versionerna? Jag har ett par st. och vad jag vet är att det finns 7 DVDs och >3 VHSs. Vore trevligt med en episodlista då jag inte tycks hitta en sådan.