Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tintin - Esselte Video

Startat av Pigge, 7 februari 2014 kl. 23:42:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pigge

Hej!

Nu var det oherrans längesedan jag skrev något här men nu tänker jag ta upp ett intressant ämne igen. Jag håller nämligen i samarbete med Tintinöversättaren Björn Wahlberg på att försöka reda ut vilka som gör vilka röster i Esselteutgåvorna av de gamla Belvisionfilmerna.

Vad vi kommit fram till hittills:

Tintin - Jonas Bergström
Haddock - Olof Thunberg och Acke Düberg, olika i olika äventyr
Kalkyl - Jan Nygren

De är vi säkra på att det är rätt men nu kommer frågetecknet:

Dupondtarna? Borde rimligtvis vara Bo Bergstrand eftersom han omnämns som röst i denna dubb men det är svårt när man har oerhört begränsat material att jämföra med. Jag har hittat några klipp av ett barnprogram från 70-talet som heter "Ballongen spricker" där Bo är en av skådespelarna men där talar han med sin "normala" röst och det är svårt att jämföra. Det kan ju vara Acke också men då skulle han få oerhört mycket att göra i de äventyr där han är Haddock också så det verkar orimligt.

Birollerna har jag utelämnat nu i detta inlägg men jag har lyckats lyssna ut ett flertal i alla fall som jag kan skriva i nåt senare inlägg.

Vore kul att få igång en tråd med lite funderingar över denna dubb!

/Pierre



Pigge

En sak till!

Jag har själv dessa äventyr i Esselteutgåva:

Månen tur & retur, Krabban med guldklorna, Det hemliga vapnet, Tintin i Hajsjön och Solens tempel.

Är det någon här som råkar ha Den mystiska stjärnan/Den svarta ön och Enhörningen/Rackham med den svenska Esseltedubben? Jag söker med ljus och lykta efter de nu för att kunna färdigställa vårt lilla projekt!

Varsågod

#2

Pigge

Tack för ditt svar men tyvärr så är det fel dubbning. Eller borde jag säga tvärtom att det där är den rätta! :-)

Hur som helst så gjordes en annan dubbning när Esselte släppte dessa filmer på VHS och det är den dubbningen som Björn och jag håller på analysera till en artikel i Generations T:s årsbok.

SVT-dubben (den som hörs på länkarna ovan) har vi redan bra koll på.

Det är ett svårt projekt, jag vet. Det finns inte mycket information att tillgå. Björn ska göra en intervju med Jonas Bergström för att se om han kommer ihåg nåt från dubbningstillfällena.



Elios

Spelades inte Dupontarna av Dan Bratt? 

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  1 januari 2023 kl. 21:05:02Spelades inte Dupontarna av Dan Bratt?
Nej utan av Håkan Mohede men det är fel dubb tråden handlar inte om den.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 januari 2023 kl. 21:11:26Nej utan av Håkan Mohede men det är fel dubb tråden handlar inte om den.
Och i Esselte Videos dubbning, som tråden handlar om, så var det väl Jonas Bergström som spelade Dupont och Dupond; om inte mitt minne sviker mig.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 januari 2023 kl. 21:16:52Och i Esselte Videos dubbning, som tråden handlar om, så var det väl Jonas Bergström som spelade Dupont och Dupond; om inte mitt minne sviker mig.

Är det ofta samma person som spelar Dupontarna eller har det nånsin spelats av två olika i samma film? 

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  2 januari 2023 kl. 01:40:31Är det ofta samma person som spelar Dupontarna eller har det nånsin spelats av två olika i samma film?
I SVT:s dubbningar av Belevision serien spelas de ju av Bert-Åke Varg respektive Fredrik Ohlsson. I filmen Enhörningens hemlighet från 2011 spelas de av Christian Fex respektive Magnus Roosmann.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 januari 2023 kl. 01:55:26I SVT:s dubbningar av Belevision serien spelas de ju av Bert-Åke Varg respektive Fredrik Ohlsson. I filmen Enhörningens hemlighet från 2011 spelas de av Christian Fex respektive Magnus Roosmann.
Vad tycker du är bäst? Att två olika spelar dem eller en och samma!? ^^