Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Likheter

Startat av moviefan, 8 februari 2017 kl. 20:06:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

moviefan

Det finns en del filmer, som tagit efter andra filmer. Tex, dansen mellan Skönheten och odjuret, är samma som mellan prinsen och Törnrosa. I Robin Hood så är danserna i Låtsas kung av England tagna från Aristocats, Djungelboken, mfl. Vet ni fler likheter ? (Behöver inte bara vara Disney)

Disneyfantasten

Jag tycker att Alice i Alice i Underlandet och Lena i Peter Pan är väldigt lika varandra om man ser på rörelser och ansikten, sen gjordes också båda av Kathryn Beaumont i originalversionen.

Sen tycker jag också att Baloo och Lille John är lika varandra, båda är björnar och sen har de även samma röster på både engelska och svenska (Phil Harris och Beppe Wolgers).

Ja, jag kommer med flera senare...  :)

moviefan

Det finns en sak som är likt i både Törnrosa och Snövit. Båda väcks av prinsen med en kyss. Tycker att tuppen i Vaiana har en del likheter med Sven i Frost.

Disneyfantasten

Jag tycker att Glädje i Insidan Ut och Judy Hopps i Zootropolis har en hel del likheter med varandra, båda är glada, spralliga, hoppiga och kvicka, annars tycker jag att Judy även delar likheter med Basil Mus, med tanke på att hon hittar ledtrådar och beter sig som en detektiv.

Sen tycker jag att Nick Wilde liknar Robin Hood, båda är rävar som går på två ben och har kläder.

Tycker även att Scar och Shere Khan är riktigt lika varandra, likaså Kaa och Sir Väs.  :)

Sen är Vita Kaninen och Herr Smee lika varandra också, båda har vitt hår och glasögon och de har samma röster också (Bill Thompson på engelska och Hans Lindgren på svenska). Och Bävern i Lady och Lufsen liknar Sorken i Nalle Puh, som även dessa gjordes av Hans Lindgren i Sverige. Ett annat exempel är Napoleon, Sheriffen av Nottingham och Tjifen (alla görs av Pat Buttram på engelska och John Harryson på svenska, utom då Napoleon som istället görs av Arne Källerud).

Fler exempel kommer senare...  :)

moviefan

Är det med flit att dom tar efter andra filmer ? Tex dansen i Robin Hood och danserna i Skönheten och Odjuret respektive Törnrosa.

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 14 april 2017 kl. 18:48:53
Är det med flit att dom tar efter andra filmer ? Tex dansen i Robin Hood och danserna i Skönheten och Odjuret respektive Törnrosa.

Ja.  :)

moviefan


Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 23 april 2017 kl. 17:15:30
Varför har dom valt att ta efter ?

Jag vet inte hur jag ska förklara det, men jag kan iallafall försöka:

Jag tror att anledningen till att Disney valt att göra Robin Hood till en stor lånefilm (många scener har efterliknat några scener i Snövit och De Sju Dvärgarna, Djungelboken och AristoCats) är för att spara pengar och jag tror också att det är av samma anledning som klassikerna från 1961-1988 använder sig av samma animationssekvenser flera gånger i filmerna, men jag kan ha fel.

Överlag tycker jag faktiskt att Disneyfilmer har använt sig av samma animationssekvenser både flera gånger i filmerna och i flera filmer/serier, hur mycket man stör sig på det varierar väl från person till person, men för mig är det absolut inget problem (lika lite som att höra skådespelare ha flera roller i samma film/serie).

Disneyfantasten

Jag tycker att hjortarna i TV-serien "Sofia Den Första" (avsnittet "Holiday in Enchancia") är väldigt lika hjortarna i Bambi  :) (vignette.3.wikia.nocookie.net/disney/images/a/a0/Forest_Deer.png/revision/latest?cb=20150429020616).

Lilla My

Citat från: moviefan skrivet 23 april 2017 kl. 17:15:30
Varför har dom valt att ta efter ?

Det gjordes inte bara för att spara pengar, utan för att Disney inte hade något annat val. Har för mig att under tiden de gjorde Djungelboken hade företaget inte överdrivet mycket pengar så de fick göra nödlösningar med animationen. Inte blev det bättre av att Walt Disney himself gick bort under produktion av filmen och företaget stod i obalans om de skulle vara trogna Walt och satsa på den mer gulliga, trallvänliga versionen (som sedan blev) eller om de skulle och göra filmen mörk, farlig och mycket mer lik boken som från början skrevs.

Elios

#10
Nu släpper jag bomben: Jag tycker att Pocahontas och Mulan liknar varandra.  ;D Dem skulle kunna vara tvillingar.  :D

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 18 maj 2019 kl. 16:57:44
Nu släpper jag bomben: Jag tycker att Pocahontas och Mulan liknar varandra.  ;D Dem skulle kunna vara tvillingar.  :D

Nah, tycker jag inte. De är otroligt olika, Pocahontas är infödd amerikan/indian och animerad för att vara "sexig" och "tilltalande", ritad och övervakad av Glenn Keane (en av de bästa animerarna Disney någonsin haft). Mulan är asiat och dessutom animerad som stark och självständig, ritad och övervakad av av Mark Henn.

Vad är det i deras utseende du tycker är likt? :P

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet  9 juni 2019 kl. 17:57:41
Nah, tycker jag inte. De är otroligt olika, Pocahontas är infödd amerikan/indian och animerad för att vara "sexig" och "tilltalande", ritad och övervakad av Glenn Keane (en av de bästa animerarna Disney någonsin haft). Mulan är asiat och dessutom animerad som stark och självständig, ritad och övervakad av av Mark Henn.

Vad är det i deras utseende du tycker är likt? :P

Mulan är inte vilken asiat som helst, hon är en kines!  ;) (Jasmine är också en asiat, hon är nämligen en arab, så dessa två har mer likheter)

Men både Jasmine, Pocahontas, Esmeralda, Mulan, Tiana och Vaiana har alla sex en sak gemensamt; ingen av dem är vita!  ;)

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 juni 2019 kl. 18:08:40
Mulan är inte vilken asiat som helst, hon är en kines!  ;) (Jasmine är också en asiat, hon är nämligen en arab, så dessa två har mer likheter)

Sant. Men i.o.m. att jag bara nämnde Pocahontas kontinent och inte land/område så gjorde jag detsamma med Mulan ;)

Sabelöga

Värt att beakta är att araber från t. ex Marokko inte är asiater ;)
Houba !