Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

SVT's svenska speaker & dubbningar för inköpta barnprogram från 1969-1999

Startat av dubbnings_proffsen, 23 juni 2018 kl. 12:17:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

dubbnings_proffsen

Tjena alla ni på dubbningshemsidans forum!

Här har jag nu en ny webbsidan med många credits listor till utländska barnprogram som har dubbats ut av Per-Arne Ehlin, Annika Cederborg, Peter Nestler, Ragna Nyblom, Agneta Skoglund, Kajsa Gyllenberg och Lasse Svensson/Eurotroll, inom SVT (Sveriges Television) studios för TV-visning från 1969 till 1999, som jag tror att det säkert underhåller er med en glädje.https://barnprogramdubbningar.wordpress.com/2018/05/19/the-journey-begins/


Jabberjaw

Kul "projekt"  :D Du har tidigare haft sidan med alla omslagen som du digitalt skannat in och skrivit ner diverse filmer ur bland annat Trefa, Select Video och Disney filmer på köp & hyrvideo så ännu en ambitiös sida är ju bara för bra. Hur hinner du med allting  ::) ???

Själv så tycker jag nog mest om Paddington (1975). Men visades verkligen bara 9 delar på SVT genom alla de åren? Har några inspelningar med serien och andra ryska sagor från programmet Midvinterbio. Men många utav de andra programmen speciellt gamla Babar var högst intressant att se har sänts dubbat så tidigt.

Dom serier som verkar mest intressanta ur din kollektion den här gången är nog Det lilla blå loket
(The Little Engine That Could, 1991)
som jag har inspelad. Men den här hade jag gärna sett  ;D
Ge mig ett par vingar som funkar
(A Wish For Wings That Work, 1991)

Daniel Hofverberg

Ge mig ett par vingar som funkar var en riktigt bra och charmig novellfilm.

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 juni 2018 kl. 14:33:10
Själv så tycker jag nog mest om Paddington (1975). Men visades verkligen bara 9 delar på SVT genom alla de åren?
Nej, det var definitivt fler avsnitt av Paddington än så som sändes på SVT. Jag kan inte uttala mig om hur sändningarna såg ut innan referensbandningarna till Statens ljud- och bildarkiv (sedermera Kungliga Biblioteket) började 1978, men efter det sändes i alla fall först en första omgång på 10 avsnitt hösten 1978 (enligt uppgift i repris från 1976). Därefter 10 avsnitt till våren 1979, och därefter sändes de 20 avsnitten i repris ett flertal gånger 1979 - 1982.

Därefter anger Svensk Mediedatabas att ytterligare tre delar sändes som del av Barnredaktionen 1982-07-05, 1982-07-06 och 1982-07-07. De tre avsnittstitlarna stämmer inte överens med någon av de angivna titlarna för de 20 tidigare avsnitten, så det borde inte vara samma som dem. Då är vi alltså uppe i 23 avsnitt.

Sen blir det lite oklart. Enligt Svensk Mediedatabas sändes 12 avsnitt av Paddington som del av programmet Lördagsgodis i TV2 våren 1986, men där står varken avsnittsnummer eller avsnittstitlar utsatt så utan att ha tittat på programmen är det omöjligt att avgöra om det är nya avsnitt eller samma avsnitt som sändes tidigare (fast spontant skulle jag gissa att det är repriser). Till sist sändes också serien som del av jullovsprogrammet Midvinterbio december 1989 - januari 1990. Inte heller där står det utsatt i tablåerna vilka avsnitt det rör sig om, men vare sig det var "nya" avsnitt eller repriser bör det i alla fall ha varit sista gången som SVTs dubbning användes innan den i dagens läge mer välkända dubbningen av Hans-Henrik Engström och Studio Samproduktion kom till något år senare.

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juni 2018 kl. 15:54:59
Ge mig ett par vingar som funkar var en riktigt bra och charmig novellfilm.

Har du den inspelad på VHS-band någonstans eller kommer du bara ihåg den  :) :-[? Skall se den på engelska ikväll tänkte jag men vore kul med svenska röster också.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juni 2018 kl. 15:54:59
Därefter anger Svensk Mediedatabas att ytterligare tre delar sändes som del av Barnredaktionen 1982-07-05, 1982-07-06 och 1982-07-07. De tre avsnittstitlarna stämmer inte överens med någon av de angivna titlarna för de 20 tidigare avsnitten, så det borde inte vara samma som dem. Då är vi alltså uppe i 23 avsnitt.

Kan det tänkas vara de tre special episoderna som även ingick i Trefa Video utgåvan "Paddington på Bio" som sändes i Barnredaktionen. Vad jag vet så var det väl just Frej Lindkvist som berättarröst på videoutgåvan.
Paddington Goes to the Movies (1980)
Paddington Goes to School (1984)
Paddington's Birthday Bonanza (1987)


Jag har bland annat avsnittet 1    1    "Please Look After This Bear" inspelat från Midvinterbio inspelat december 1989. Så det var nog repriser trots allt. Ett kort klipp från samma sändning har jag till och med lagt upp på youtube
https://www.youtube.com/watch?v=A7U_i5F9J7U

Daniel Hofverberg

Jag har fått en inspelning av Ge mig ett par vingar som funkar av vår norska vän TrondM. :)

De tre avsnitt som sändes som del av Barnredaktionen 1982 var enligt tablåerna:
Del 1 av 3: Den mystiska lådan
Del 2 av 3: Paddington spelar rugby
Del 3 av 3: Tant Lucy på besök

Jag är lite osäker vilka avsnitt det kan tänkas motsvara, men det verkar ju i alla fall inte vara samma som släpptes på VHS av Trefa Video.

Jag har inte själv fått tag i VHS-utgåvan från Trefa Video, men allt tyder nog på att den innehåller avsnitt som inte sänts på SVT, och som dubbades av Lasse Svensson och Trefa Video (med andra ord mest troligt inspelad hos GSP Film), men att Lasse hade den goda smaken att ändå anlita Frej Lindkvist som berättare.

dubbnings_proffsen

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 juni 2018 kl. 16:12:40
Har du den inspelad på VHS-band någonstans eller kommer du bara ihåg den  :) :-[? Skall se den på engelska ikväll tänkte jag men vore kul med svenska röster också.

För 20 år sedan hade jag den bandad med både Flickornas Fred och den sistnämnda filmen. på VHS när jag var 9 år, men sen vart den överspelad med annat program, tyvärr.

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 juni 2018 kl. 16:12:40
Kan det tänkas vara de tre special episoderna som även ingick i Trefa Video utgåvan "Paddington på Bio" som sändes i Barnredaktionen. Vad jag vet så var det väl just Frej Lindkvist som berättarröst på videoutgåvan.
Paddington Goes to the Movies (1980)
Paddington Goes to School (1984)
Paddington's Birthday Bonanza (1987)


För VHS-filmen Paddington på bio så stog det så här i början:

Berättare: Frej Lindqvist
Producent: Lasse Svensson / Media Dubb
Studio: GSP Film

Jag vet inte riktigt om de episoderna har nånsin visats på SVT, eller att de har dubbats för video-release via Trefa Video AB.

dubbnings_proffsen

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 juni 2018 kl. 14:33:10
Kul "projekt"  :D Du har tidigare haft sidan med alla omslagen som du digitalt skannat in och skrivit ner diverse filmer ur bland annat Trefa, Select Video och Disney filmer på köp & hyrvideo så ännu en ambitiös sida är ju bara för bra. Hur hinner du med allting  ::) ???

Jag brukar sällan alltid vara aktiv på alla sidor på en och samma period, utan man varierar ju lite från dag till dag, från period till period :)

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 juni 2018 kl. 14:33:10
Har några inspelningar med serien och andra ryska sagor från programmet Midvinterbio.

Hade du kvar "Den listiga tuppen (Петух и боярин / Petukh i boyarin) (1986)" inspelad från Midvinterbio som gick i januari 1989?

Jabberjaw

Citat från: dubbnings_proffsen skrivet 23 juni 2018 kl. 16:56:20
Jag brukar sällan alltid vara aktiv på alla sidor på en och samma period, utan man varierar ju lite från dag till dag, från period till period :)

Hade du kvar "Den listiga tuppen (Петух и боярин / Petukh i boyarin) (1986)" inspelad från Midvinterbio som gick i januari 1989?

Samma här, jag tycker att gamla inspelningar talas sällan om. De flesta som växte upp med barnprogram på 1970 och 1980-talet tror jag inte håller på med sådant nu. Så är kanske inte så konstigt egentligen. Men det hade varit roligt om fler personer som minns gamla serier och kortfilmer dök upp på diverse forum.  :-[

För att svara på din fråga så måste jag tyvärr komma med tråkiga besked. Har inte hittat filmen du letat efter, har dock hittat Julfesten uppläst av Yvonne Eklund och två av de andra men kommer inte på rak arm på vilka av dom även om jag skummat igenom din sida två gånger.
Citat
SVT, Kanal 1 (TV1)
24-12-1989
Julfesten


Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juni 2018 kl. 16:28:38
De tre avsnitt som sändes som del av Barnredaktionen 1982 var enligt tablåerna:
Del 1 av 3: Den mystiska lådan
Del 2 av 3: Paddington spelar rugby
Del 3 av 3: Tant Lucy på besök

Jag är lite osäker vilka avsnitt det kan tänkas motsvara, men det verkar ju i alla fall inte vara samma som släpptes på VHS av Trefa Video.

Det var en intressant nyhet måste jag säga. Avsnitten motsvarar Säsong 2 The Adventures of Paddington från 1979-1980. Jag trodde bara att Säsong 1 från 1975/1976 visats på SVT men tydligen så hade jag helt fel.

Del 1 av 3: Den mystiska lådan / 43    13    "Paddington and the Mystery Box"
Del 2 av 3: Paddington spelar rugby / 55    25    "Paddington in Touch"
Del 3 av 3: Tant Lucy på besök / 56    26    "Coming and Goings at Number Thirty Two"

Jabberjaw

En avstickar fråga eftersom jag var inne på avsnitt med Paddington (1975) års TV-serie som SVT visat genom åren. Är det någon som vet vilka avsnitt del 1 och del 2 var när Paddington visades 1988
https://smdb.kb.se/catalog/id/001708114
https://smdb.kb.se/catalog/id/001708147

dubbnings_proffsen

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 juni 2018 kl. 18:03:01
Samma här, jag tycker att gamla inspelningar talas sällan om. De flesta som växte upp med barnprogram på 1970 och 1980-talet tror jag inte håller på med sådant nu. Så är kanske inte så konstigt egentligen. Men det hade varit roligt om fler personer som minns gamla serier och kortfilmer dök upp på diverse forum.  :-[

För att svara på din fråga så måste jag tyvärr komma med tråkiga besked. Har inte hittat filmen du letat efter, har dock hittat Julfesten uppläst av Yvonne Eklund och två av de andra men kommer inte på rak arm på vilka av dom även om jag skummat igenom din sida två gånger.

Ok. Men vet du än om det stog i början på vad det är för originaltitel och årtal på kortfilmen Julfesten?

Jabberjaw

Citat från: dubbnings_proffsen skrivet 23 juni 2018 kl. 19:10:32
Ok. Men vet du än om det stog i början på vad det är för originaltitel och årtal på kortfilmen Julfesten?

Men här är slutet iallafall kanske går att få fram något med hjälp av det.  :-\ :(?


dubbnings_proffsen

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 juni 2018 kl. 19:17:50
Men här är slutet iallafall kanske går att få fram något med hjälp av det.  :-\ :(?


Men, hade du inte hela filmen bandad från början eller är det bara slutet av filmen det enda du har inspelad?

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 juni 2018 kl. 18:18:21
En avstickar fråga eftersom jag var inne på avsnitt med Paddington (1975) års TV-serie som SVT visat genom åren. Är det någon som vet vilka avsnitt del 1 och del 2 var när Paddington visades 1988
https://smdb.kb.se/catalog/id/001708114
https://smdb.kb.se/catalog/id/001708147
Nu har du nog läst för snabbt i tablån. Det som sändes de två dagarna var inte Paddington, utan Agatha Christies 4.50 från Paddington - inte riktigt samma sak... ;)

Jabberjaw

Citat från: dubbnings_proffsen skrivet 23 juni 2018 kl. 20:08:20
Men, hade du inte hela filmen bandad från början eller är det bara slutet av filmen det enda du har inspelad?

Har nästan hela kortfilmen på cirka 12-minuter, saknar titeln och de första 2 sekunderna i början tyvärr..  :(