Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Mika och renen Oskar (SVT-dubb 1984)

Startat av Jabberjaw, 26 juli 2023 kl. 18:22:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Hittade outrot av Mika. En tecknad gammal serie som verkar ha sänts runt 1984. Men finns den på VHS eller DVD med svenska dubbningen? Är väldigt nyfiken på denna. :)

https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=15860#

Ovanliga dubbningar

Jag minns att en kusin till mig nämnde för åratal sedan att han spelat in en serie vid namn Mika från SVT under 1980-talet, men han har åtminstone inte nämnt något om någon ren i titeln. Kan det händelsevis vara samma serie, eller en helt annan serie?

Det som gör mig osäker är det faktum att jag fått intrycket att serien han pratade om var en svensk serie, och följdaktligen ingen svensk dubbning - men det kanske bara är jag som missuppfattat det hela.

Anders M Olsson

Citat från: Jabberjaw skrivet 26 juli 2023 kl. 18:22:43Hittade outrot av Mika. En tecknad gammal serie som verkar ha sänts runt 1984. Men finns den på VHS eller DVD med svenska dubbningen? Är väldigt nyfiken på denna. :)

https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=15860#
Ja, det finns en TV-serie som sändes på SVT 1984, men dels är den svensk (alltså inte dubbad) och dels är den med levande skådespelare, inte tecknad.

https://www.youtube.com/watch?v=_M2YOSRCwAQ

Men jag utesluter inte att det även kan finnas en tecknad version. Det fanns i alla fall en tecknad tidningsserie som byggde på TV-serien.

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 juli 2023 kl. 08:23:41Ja, det finns en TV-serie som sändes på SVT 1984, men dels är den svensk (alltså inte dubbad) och dels är den med levande skådespelare, inte tecknad.

https://www.youtube.com/watch?v=_M2YOSRCwAQ

Men jag utesluter inte att det även kan finnas en tecknad version. Det fanns i alla fall en tecknad tidningsserie som byggde på TV-serien.
Länken i första inlägget syftar ju dock på den här tv-serien.

Zach66

Ja denna skulle vara intressant att se igen - om någon har den?
Vad vore livet utan film?

Jabberjaw

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 28 juli 2023 kl. 05:27:30Jag minns att en kusin till mig nämnde för åratal sedan att han spelat in en serie vid namn Mika från SVT under 1980-talet, men han har åtminstone inte nämnt något om någon ren i titeln. Kan det händelsevis vara samma serie, eller en helt annan serie?

Det som gör mig osäker är det faktum att jag fått intrycket att serien han pratade om var en svensk serie, och följdaktligen ingen svensk dubbning - men det kanske bara är jag som missuppfattat det hela.
Den var tecknad i det gamla stuket typ som de gamla tjeckiska tecknade barnfilmer som sändes under 80-talet. Och hade en outro skylt på en ren  i tecknad form med credits. Sökte då på namnet på han som medverkade och fick då upp Mika som enda träff, så jag antog direkt att det borde vara den då det var en ren och titeln var just "renen Oskar" :-\ 

Men nu när ni beskrivit tv-serien så verkar den ju helt klart vara otecknad.. :o Så vad är det då jag såg på mitt gamla VHS band? Får kolla imorgon och anteckna allt som stog på credits listan. För dum som man var så tänkte jag ju direkt att det måste vara den första träffen jag fick. Men har som sagt bara outrot. :(

Ovanliga dubbningar

Citat från: Zach66 skrivet 28 juli 2023 kl. 09:43:51Ja denna skulle vara intressant att se igen - om någon har den?
Jag kan fråga min kusin om han har möjlighet att digitalisera Mika, eller om jag kan få låna VHS-kassetterna av honom nästa gång vi ses. :)

Jag hoppas att han ska ha alla episoder, så hoppas jag kunna publicera serien på Archive.org framöver - för jag hittar dessvärre inget som tyder på att 1984 års svenska serie någonsin släpptes på DVD.

Zach66

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  2 augusti 2023 kl. 03:24:34Jag kan fråga min kusin om han har möjlighet att digitalisera Mika, eller om jag kan få låna VHS-kassetterna av honom nästa gång vi ses. :)

Jag hoppas att han ska ha alla episoder, så hoppas jag kunna publicera serien på Archive.org framöver - för jag hittar dessvärre inget som tyder på att 1984 års svenska serie någonsin släpptes på DVD.
Det vore verkligen skoj om det gick.
😊
Vad vore livet utan film?

Ovanliga dubbningar

Citat från: Zach66 skrivet  2 augusti 2023 kl. 03:57:37Det vore verkligen skoj om det gick.
😊
Jag har frågat min kusin, och han har alla 6 episoder av Mika. Han ska försöka att digitalisera kassetterna, men har inte sin utrustning ikopplad just nu så han trodde att det kunde ta 2 - 3 veckor. :)

Zach66

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  9 augusti 2023 kl. 20:24:07Jag har frågat min kusin, och han har alla 6 episoder av Mika. Han ska försöka att digitalisera kassetterna, men har inte sin utrustning ikopplad just nu så han trodde att det kunde ta 2 - 3 veckor. :)
Det ska bli spännande och något att se fram emot med stor tacksamhet.  :D
Vad vore livet utan film?