Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Benjamin Syrsas Jul

Startat av Zebastian, 28 december 2021 kl. 21:37:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2022 kl. 18:35:19
Utifrån en första snabbtitt ser det ut som den utökade versionen av 1958 års Kalle Anka och hans vänner önskar god jul, som jag sammanställde, restaurerade och synkade för några år sedan. :)

Ljudet från presentationsinslagen kommer från Benjamin Syrsas jul, och långfilms- och kortfilmsinslag från annat håll.

Sen har tydligen någon annan lagt ut mitt arbete på nätet utan mitt samtycke, och med dubbcreditsen borttagna... :(
Det är en okänd (eller kanske ökänd...) filur vid namn Daniel Hofverberg som gör de rösterna. Har ni hört talats om honom...? ;)

Jag kan inte påstå att jag är jättenöjd över min insats, särskilt inte för Piff, men det gjordes i all hast på kort tid för att hinna färdigställa projektet före jul...
Det var riktigt dåligt gjort! Att bara stjäla ditt arbete sådär! Kan du göra något åt det?

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 februari 2022 kl. 18:39:33
Det var riktigt dåligt gjort! Att bara stjäla ditt arbete sådär! Kan du göra något åt det?

Man kan anmäla till archive. För de lever på att folk gör saker seriöst och har koll på upphovsrätt när det laddas upp och ansvarar för det. Så man skriva till den och få det nedtaget. Har gjort så med en hemsida jag inte ville skulle sparas samt en låt som lades upp utan mitt tillstånd. Det togs ner efter några dagar utan klagomål.

Edit: epost finns här: https://archive.org/about/contact.php

Marcusen

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 februari 2022 kl. 18:39:33
Det var riktigt dåligt gjort! Att bara stjäla ditt arbete sådär! Kan du göra något åt det?
Ska man vara riktigt noga så finns faktiskt dubbcreditsen i separata videofiler om man går in in via Show all files så de nämner faktiskt Dubbningshemsidan även fast det är helt fel att de stulit materialet

TrondM

Det ser ut som hele DVD-platen i ISO-format har blitt lastet opp, og at det er archive.org som har delt opp denne i individuelle videofiler. DVD-platen ligger også på The Pirate Bay, og det var vel der jeg først lastet den ned.

Jeg er enig i at det er dårlig gjort å laste den opp uten å spørre Daniel. Men, jeg tror det blir vanskelig å be archive.org å ta den ned. Selv om Daniel har oversatt og dubbet deler av programmet, så er det ikke han som har opphavsretten. Disney har opphavsretten til det originale verket, og da har de enerett på å fremstille deriverte verk (slik som dubbing). Siden Daniel ikke har noen avtale med Disney, har han ingen juridiske rettigheter til jobben har har gjort.

Den eneste muligheten jeg kan se, er å ta kontakt med brukeren som har lastet opp denne DVDen til archive.org, og spørre pent om han vil ta den ned. Om brukeren sier nei, har Daniel egentlig ikke så mange muligheter til å tvinge han.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 februari 2022 kl. 18:39:33
Det var riktigt dåligt gjort! Att bara stjäla ditt arbete sådär! Kan du göra något åt det?
Precis som TrondM säger är det nog i det här fallet bäst att inte väcka den björn som sover. Även fast jag har gjort arbetet, så har jag ju ingen upphovsrätt till materialet i sig, som tillhör Disney. Och vi vill nog inte riskera att Archive.org ska börja kolla upp med Disney vad som de samtycker till publicering av eller inte, för då kan det bli mycket mer än bara den här som ryker... :(

Jag tycker det är dålig stil att lägga upp min DVD utan att fråga mig, men jag tycker inte att det gör så mycket så att det är värt att göra något åt det. Trots allt har jag egentligen inget emot det, och hade sagt ja om de hade frågat mig; så det är mer en principfråga att man alltid bör fråga först...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 februari 2022 kl. 02:26:53
Precis som TrondM säger är det nog i det här fallet bäst att inte väcka den björn som sover. Även fast jag har gjort arbetet, så har jag ju ingen upphovsrätt till materialet i sig, som tillhör Disney. Och vi vill nog inte riskera att Archive.org ska börja kolla upp med Disney vad som de samtycker till publicering av eller inte, för då kan det bli mycket mer än bara den här som ryker... :(

Jag tycker det är dålig stil att lägga upp min DVD utan att fråga mig, men jag tycker inte att det gör så mycket så att det är värt att göra något åt det. Trots allt har jag egentligen inget emot det, och hade sagt ja om de hade frågat mig; så det är mer en principfråga att man alltid bör fråga först...

De är rätt underbemannade och det är inte så de arbetar heller. De kommer inte kontakta Disney utan de kör efter "allt vi får in är sant" (god tro att alla sköter sig och följer riktlinjerna), så de agerar efter det. Så om någon ber dem ta ner så tar de ner, de lägger inga resurser på att ta något vidare och skulle aldrig kontakta företag eller liknande. Detta skulle tekniskt skulle kunna leda till troll, vilket skett, där folk begärt borttagning övermaterial de inte vill se och det har plockats ner trots det har rätt att ligga uppe. Så du kan vara säker om du ber dem ta bort. Det är trots att ett eget fan-projekt som skulle vara privat inte öppet eller delas.