Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Guld-Ivar Flinthjärta

Startat av TonyTonka, 3 juni 2013 kl. 18:47:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vem är bäst som Guld-Ivar?

Tor Isedal
5 (55.6%)
Per Sandborgh
0 (0%)
Steve Kratz
3 (33.3%)
Gunnar Uddén
1 (11.1%)
Peter Harryson
0 (0%)

Antal personer som röstat: 9

TonyTonka

Jag bara undrade, i vilka avsnitt av Knatte, Fnatte och Tjatte på äventyr spelar Steve Kratz och Per Sandborgh Guld-Ivar Flinthjärta? Här hemma vet jag iaf att jag har Peter Harryson, Tor Isedal och Gunnar Uddén som Guld-Ivar Flinthjärta, och jag funderar på om jag har fler av Guld-Ivars röster.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

jimstrom

Hej Tony Tonka, minns genom minnet, att Per Sandborgh spelar Guldivar, i avsnittet, när Joakim köper en diamant gruva på en liten ö, av Guld Ivar, när gulivar inser att gruvan är full med diamanter, kontaktar han björnligan som spränger bort gruvan så den står på guldivars mark, Joakim beslutar sig då att åka bakåt i tiden med hjälp av Oppfinnar Jockes tidsmaskin.

Tror att det är början på andra säsongen dvs säsongen som KM Dubbade.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Christer

Det är mycket riktigt första avsnittet av säsong 2. Lite festligt att Per Sandborgh spelar Guld-Ivar just där, eftersom han inte är en typisk KM röst, eller längre spelar Sigge.

Daniel Hofverberg

I säsong 2 är det mycket riktigt Per Sandborgh som spelar Guld-Ivar, vilket känns en smula egendomligt.

Steve Kratz bör ha tagit över rollen från Tor Isedal under senare säsong 1-avsnitt, som Lasse Svensson/Media Dubb dubbade. Jag vet dock inte exakt vilka avsnitt, men jag gissar att delar av säsong 1 dubbades efter att Tor Isedal hade gått bort så att de därför var så illa tvungen att byta ut honom.

TonyTonka

#4
Gammalt ämne, men jag undrade bara om avsnitten med Per Sandborgh och Steve Kratz som Guld-Ivar Flinthjärta någonsin släppts på någon av alla hyrfilmerna som kom på 80-90 talet eller videofilmerna som kom på 90-talet? :)


Jag undrar också om något av avsnitten med Svarte-Petter finns utgivet på video? (Jag kommer ihåg att han medverkade i avsnittet The Duck in the Iron Mask samt ett avsnitt med ordet Time i titeln.


Har säsong tre av DuckTales någonsin dubbats?




Jag har för övrigt lagt till en omröstning i tråden, vem är bäst som Guld-Ivar Flinthjärta?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

JRL

Citat från: TonyTonka skrivet 15 februari 2014 kl. 23:08:17
Gammalt ämne, men jag undrade bara om avsnitten med Per Sandborgh och Steve Kratz som Guld-Ivar Flinthjärta någonsin släppts på någon av alla hyrfilmerna som kom på 80-90 talet eller videofilmerna som kom på 90-talet? :)

Alla jag har sett har varit med Tor Isedal, men det ska tydligen finnas en senare utgåva med avsnitt från första säsongen (Vattenankor?) som KM Studios faktiskt dubbade om och som jag tror har Steve Kratz i den rollen. (Varför KM Studios dubbade om den har jag däremot inte en aning om. Det var tämligen meningslöst.)

Citat
Har säsong tre av DuckTales någonsin dubbats?

Ja, alla avsnitt har dubbats. Säsong 3 sändes på SVT i början av 90-talet. Från säsong 2 och framåt är det KM Studios som dubbat.

Svarte-Petter-frågan hoppas jag att någon annan kan svara på.

TonyTonka

Citat från: JRL skrivet 16 februari 2014 kl. 00:02:54
Alla jag har sett har varit med Tor Isedal, men det ska tydligen finnas en senare utgåva med avsnitt från första säsongen (Vattenankor?) som KM Studios faktiskt dubbade om och som jag tror har Steve Kratz i den rollen. (Varför KM Studios dubbade om den har jag däremot inte en aning om. Det var tämligen meningslöst.)

Ja, alla avsnitt har dubbats. Säsong 3 sändes på SVT i början av 90-talet. Från säsong 2 och framåt är det KM Studios som dubbat.

Svarte-Petter-frågan hoppas jag att någon annan kan svara på.


Det är faktist Gunnar Uddén  som spelar Guld-Ivar på den filmen (Vattenankor)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 15 februari 2014 kl. 23:08:17
Har säsong tre av DuckTales någonsin dubbats?
Det finns ingen tredje säsong av DuckTales; serien lades ner efter säsong 2. Allt som finns är en första säsong på 65 avsnitt (som Media Dubb dubbade på uppdrag av TV3) och en andra säsong på 35 avsnitt (som KM Studio dubbade på uppdrag av Disney) - totalt gjordes alltså 100 avsnitt.

Är det någon del av den andra säsongen som ni kallar för säsong 3, eller vad exakt syftar ni på...?

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

IMDb verkar av någon märklig anledning ha delat upp säsong 2 i två säsonger, varav en minisäsong på bara 7 avsnitt. Men alla 35 avsnitt som utgör IMDbs säsong "2" och "3" är officiellt en och samma säsong.

Det verkar som att de avsnitt som sändes under våren 1990 har klassats som säsong 3 enligt IMDb, men vedertagen praxis är trots allt att en säsong vanligtvis innebär ett år med höst- och vårsäsong.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2014 kl. 01:36:26
IMDb verkar av någon märklig anledning ha delat upp säsong 2 i två säsonger, varav en minisäsong på bara 7 avsnitt. Men alla 35 avsnitt som utgör IMDbs säsong "2" och "3" är officiellt en och samma säsong.

Det verkar som att de avsnitt som sändes under våren 1990 har klassats som säsong 3 enligt IMDb, men vedertagen praxis är trots allt att en säsong vanligtvis innebär ett år med höst- och vårsäsong.


Okej, då vet jag. :)


Vet du något om Per Sandborgh och/eller Steve Kratz insatser som Guld-Ivar Flinthjärta förekommer på någon av hyr eller köpfilmerna?



https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

JRL

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2014 kl. 01:07:54
Det finns ingen tredje säsong av DuckTales; serien lades ner efter säsong 2. Allt som finns är en första säsong på 65 avsnitt (som Media Dubb dubbade på uppdrag av TV3) och en andra säsong på 35 avsnitt (som KM Studio dubbade på uppdrag av Disney) - totalt gjordes alltså 100 avsnitt.

Är det någon del av den andra säsongen som ni kallar för säsong 3, eller vad exakt syftar ni på...?

Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_DuckTales_episodes utgör avsnitt 79-93 säsong 3 (och de sista avsnitten säsong 4).

JRL


Daniel Hofverberg

Mycket egendomligt, men det beror väl på hur man räknar och vilka TV-kanaler man räknar med...

Ser man på produktionskoderna är det ju dock uppenbart att det absolut inte producerats någon fjärde säsong - däremot är det 5 avsnitt som har produktionskoder som antyder en tredje säsong, men som officiellt ändå räknas till säsong 2.

Erik Friman

#14
Citat från: TonyTonka skrivet  3 juni 2013 kl. 18:47:51
Jag bara undrade, i vilka avsnitt av Knatte, Fnatte och Tjatte på äventyr spelar Steve Kratz och Per Sandborgh Guld-Ivar Flinthjärta? Här hemma vet jag iaf att jag har Peter Harryson, Tor Isedal och Gunnar Uddén som Guld-Ivar Flinthjärta, och jag funderar på om jag har fler av Guld-Ivars röster.

Jag minns avsnitt nr 34 "Horse Scents" som hade funnits på Youtube för några år sedan och den gjorde Peter Harryson rösten. Har Peter Harryson gjort mer än ett avsnitt eller var det bara ett tillfälle? Han låter enligt mig någorlunda lik originalrösten och hade kunnat varit en bra ersättare efter Tor Isedal.