Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Cartoon All-Stars To the Rescue

Startat av Anders, 8 mars 2018 kl. 21:15:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders

Introducerades till denna minst sagt märkliga TV-film i morse. Den handlar om att Nalle Puh, smurfarna, Michelangelo, Snurre Sprätt, Alvin och gänget m fl. ska stoppa en ung pojke från att ta droger. Bara denna handling skulle kunna få en att tro att det är en parodi eller ett fan-made projekt, men det är en seriös film som inkluderar originalskådespelarna från samtliga av dessa serier.

https://www.youtube.com/watch?v=5hz1UaEVyoo

Tänk om denna skulle ha dubbats till svenska?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders M Olsson

Och dessutom med introduktion av dåvarande (1990) amerikanske presidenten George Bush, hans fru Barbara (och deras hund Millie)! "Important stuff" alltså! :)

Daniel Hofverberg

#2
Det är onekligen en märklig film, och framförallt är det otroligt att man lyckats få ihop en film med figurer som kommer från en rad olika filmbolag; som i vanliga fall aldrig skulle kunna förekomma i samma produktion.

Jag har faktiskt ett vagt minne av att den här filmen har sänts i svensk TV, men om jag inte minns fel tror jag inte den var dubbad utan i textad originalversion. Kan den tänkas ha gått på TV4...?

Edit: Jag mindes rätt. Filmen sändes vid ett par tillfällen på TV4 i december 1991, under titeln Tecknade stjärnor: Vi säger nej till droger.


moviefan

Har denna film, getts ut på dvd/bluray ?  Varför har denna film, karaktärer från olika filmer/serier ?  Vet Disney om att Nalle Puh är med ? Eller har Disney varit med och gjort filmen ?

Anders M Olsson

#4
Vad jag kan se var det Academy of Television Arts & Sciences som producerade filmen med stöd av en rad filmbolag, företag och institutioner. Disney måste ha varit i högsta grad inblandat eftersom Roy E. Disney (Walts brorson) är angiven som executive producer och Buena Vista (Disneys distributionsbolag) distribuerade filmen på video.

Jag förmodar att alla bolagen ville vara med och stå bakom budskapet och därför gärna lånade ut sina figurer till projektet.

Någon DVD- eller Blu-rayutgåva tror jag inte det finns.

Oscar Isaksson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 mars 2018 kl. 07:37:28
Och dessutom med introduktion av dåvarande (1990) amerikanske presidenten George Bush, hans fru Barbara (och deras hund Millie)! "Important stuff" alltså! :)

På svenska var det Carl Bildt som stod för introduktionen!

Will Siv


Will Siv

#7
Här är min rollista:

Slimer - Hasse Jonsson.

Michelangelo - Bosse Bergestrand ( eller Peter Sjöquist ).

Nalle Puh - Guy De La Berg ( eller Olli Markenros ).

Tigger, Alf och Snurre Sprätt - Steve Kratz ( eller Peter Wanngren som Tigger ).

Daffy Anka - Johan Hedenberg.

Gustaf - Reine Brynolfson.

Baby Kermit - Anders Öjebo.

Baby Miss Piggy - Lena Eriksson.

Baby Gonzo - Annica Smedius.

Knattarna - Monica Forsberg.

Gammelsmurfen - Per Sandborgh ( eller Gunnar Ernblad  ).

Glasögonsmurfen - Andreas Nilsson.

Muskelsmurffen - Carl-Johan Rehbinder.

Alvin - Louise Raeder.

Simon - Beatrice Järås.

Theodore - Staffan Hallerstam.

Corey - Mariam Wallentin.

Smoke - Allan Svensson.

Michael - Nick Atkinson.

Tjej - Mia Khil.

Elios

Citat från: Will Stewart skrivet 21 november 2022 kl. 00:17:05Här är min rollista:

Slimer - Hasse Jonsson.

Michelangelo - Bosse Bergestrand ( eller Peter Sjöquist ).

Nalle Puh - Guy De La Berg ( eller Olli Markenros ).

Tigger, Alf och Snurre Sprätt - Steve Kratz ( eller Peter Wanngren som Tigger ).

Daffy Anka - Johan Hedenberg.

Gustaf - Reine Brynolfson.

Baby Kermit - Anders Öjebo.

Baby Miss Piggy - Lena Eriksson.

Baby Gonzo - Annica Smedius.

Knattarna - Monica Forsberg.

Gammelsmurfen - Per Sandborgh ( eller Gunnar Ernblad  ).

Alvin och Glasögonsmurfen - Andreas Nilsson.

Muskelsmurffen - Carl-Johan Rehbinder.

Simon - Mia Khil.

Theodore och Corey - Mariam Wallentin.

Smoke - Allan Svensson.

Michael - Nick Atkinson.
Vilket år hade du gjort den dubbningen då!? Hur kan du inte ha Daffy med Mikael Roupé? ^^

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Stewart skrivet 20 november 2022 kl. 22:59:34Märkligt att den inte dubbades.
Inte märkligt, med tanke på att filmen inte släppts på VHS (eller DVD), utan bara sänts på TV4. När det gäller rena TV-filmer var det ju på 1990-talet mer regel än undantag att TV-kanaler sände filmer i textad originalversion - det var väl främst TV-serier som faktiskt dubbades till svenska, och även om den här bara är en halvtimme lång är det ju ändå ingen TV-serie.

Dessutom gick den inte vid någon typisk barnvänlig sändningstid, utan sändes på TV4 1991-12-04 kl. 20:00, med repris 1991-12-26 kl. 19:30 - d.v.s. inte som del av TV4s barnblock, utan senare på kvällen.

Men helt klart tråkigt att den inte dubbades till svenska, och även tråkigt att en så pass välgjord produktion bara sänts två gånger på TV4 (dessutom så pass tidigt som 1991, då långt ifrån hela landet hade tillgång till TV4) för att sen aldrig mer användas... :(

Will Siv

Citat från: Elios skrivet 21 november 2022 kl. 03:27:46Vilket år hade du gjort den dubbningen då!? Hur kan du inte ha Daffy med Mikael Roupé? ^^
ca 1992 till 1993, eller senare och det kan vara en samproduktion mellan Media Dubb/Eurotroll och KM Studio ( i.o.m att det här är ett speciellt projekt ), därför valde jag Steve och Johan som Snurre och Daffy.

Vet inte när Mikael Roupé började i dubbningsbranchen, men han var väl främst aktiv på Sun Studio då.

Och istället för TV4 så kan den sändas på själva SVT ( och kungaparet är med i introduktionen ).

Steffan Rudvall

Har någon den svenska versionen inspelade? 

Den är ju inte dubbad men det skulle ändå vara intressant att se introduktionen med Carl Bildt.

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 21 november 2022 kl. 08:57:49ca 1992 till 1993, eller senare och det kan vara en samproduktion mellan Media Dubb/Eurotroll och KM Studio ( i.o.m att det här är ett speciellt projekt ), därför valde jag Steve och Johan som Snurre och Daffy.

Vet inte när Mikael Roupé började i dubbningsbranchen, men han var väl främst aktiv på Sun Studio då.

Och istället för TV4 så kan den sändas på själva SVT ( och kungaparet är med i introduktionen ).
Annars kanske det hade kunnat vara en samproduktion mellan MediaDubb/Eurotroll, KM Studio OCH Sun Studio?  :)

Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet 21 november 2022 kl. 08:57:49ca 1992 till 1993, eller senare och det kan vara en samproduktion mellan Media Dubb/Eurotroll och KM Studio ( i.o.m att det här är ett speciellt projekt ), därför valde jag Steve och Johan som Snurre och Daffy
Varför det? Det är egentligen bara Media Dubb Internationell som behövs i och med att Media Dubb/Media Dubb Internationell har dubbat Smurfarna, Nya äventyr med Nalle Puh, DuckTales, The Real Ghostbusters, Teenage Mutant Ninja Turtles och Looney Tunes.

Sen så dubbade ju Eurotroll Katten Gustaf och Chipmunkerna dubbades av Videobolaget men alla karaktärerna som medverkar från dessa franchiserna har röstskådespelare som också dubbat för Media Dubb International.

Sen för ALF och Baby Mupparna så är det bara att hitta någon passande som dubbat för Media Dubb International.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 november 2022 kl. 09:22:03Har någon den svenska versionen inspelade?

Den är ju inte dubbad men det skulle ändå vara intressant att se introduktionen med Carl Bildt.
Jag har ett vagt minne av att jag ska ha filmen inspelad från TV4, men helt säker är jag inte. Jag ska ta och leta när jag har tid och ork. :)
(Vilket dock kanske kan dröja lite, då jag har ganska mycket att stå i just nu och det här inte är högsta prio)