Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Bernard och Bianca, dubbning

Startat av Igthorn, 31 december 2021 kl. 11:22:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 april 2023 kl. 19:11:13Detta stämmer tydligen då det faktiskt ska vara Meta Velander även i de tilläggsdubbade scenerna.

Är du säker? Enligt TonyTonka som gjorde ljudklipp i officiella röstprovtråden september förra året är det Gizela Rasch som gör Medusas tilläggsdubbade repliker och även jag tycker rösten bär en viss likhet där.

Steffan Rudvall

#16
Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 april 2023 kl. 23:20:14Är du säker? Enligt TonyTonka som gjorde ljudklipp i officiella röstprovtråden september förra året är det Gizela Rasch som gör Medusas tilläggsdubbade repliker och även jag tycker rösten bär en viss likhet där.
Om du tittar tidigare i tråden så tyckte jag också att det lät som Gizela, men när man tänker att det gått 24 år och jämför med Meta Velanders senare dubbningar så hörs det att det är hon.

Plus då att Oscar Isaksson som är väldigt kunnig inom svensk dubbning också bekräftar detta.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 april 2023 kl. 23:24:25Om du tittar tidigare i tråden så tyckte jag också att det lät som Gizela, men när man tänker att det gått 24 år och jämför med Meta Velanders senare dubbningar så hörs det att det är hon.

Nu var det nästan tre år sedan jag senast såg Superhjältarna i sin helhet så jag minns inte hur hennes insats i den filmen lät och den karakrären har dessutom en väldigt liten roll, eller så måste Meta Velander ha förställt rösten extra för att låta som Gizela Rasch.

Ni sa förut att Biancas tilläggsdubbade repliker är Sharon Dyall, eller kan det vara Margareta Sjödin som förställt rösten extra för att imitera Sharon?

Steffan Rudvall

#18
Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 april 2023 kl. 23:28:47Nu var det nästan tre år sedan jag senast såg Superhjältarna i sin helhet så jag minns inte hur hennes insats i den filmen lät och den karakrären har dessutom en väldigt liten roll, eller så måste Meta Velander ha förställt rösten extra för att låta som Gizela Rasch.

Ni sa förut att Biancas tilläggsdubbade repliker är Sharon Dyall, eller kan det vara Margareta Sjödin som förställt rösten extra för att imitera Sharon?
Imitera Sharon Dyall? Nej såklart inte det är ingen som imiterar Gizela Rasch heller.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 april 2023 kl. 23:48:14Imitera Sharon Dyall? Nej såklart inte det är ingen som är imiterar Gizela Rasch heller.

Så då är det Sharon Dyall och Gizela Rasch i tilläggsdubbningen.

Likaså Norea Sjöquist eftersom Pernilla Glaser var i målbrottet sedan länge.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 april 2023 kl. 23:24:25Plus då att Oskar Isaksson som är väldigt kunnig inom svensk dubbning också bekräftar detta.

Får man fråga, var kommer källan ifrån?

Oscar Isaksson

Även om det hade varit en imitation, vilket det inte är i det här fallet så tänker inte jag stånga mig blodig för att ha rätt. (det finns alltid en grundklang i rösten som man alltid ska lyssna efter, den är helt unik och individuell för varje person och den blir extra tydlig i skratt och sång). Egentligen är det ett väldigt dåligt klipp, finns bättre där Meta/Medusa talar i ett mer normalt tonläge, där är det väldigt tydligt att det är hon. Sen beträffande Bianca så finner jag det underligt varför inte Margareta Sjödin medverkade i tilläggsdubben, hennes röst har inte förändrats avsevärt utan bara blivit lite djupare men är lika distinkt.

Igthorn

Jag såg filmen så sent som idag och jag är rätt säker på att det där är Meta Velander som medverkar även i omdubbningen. Om man hör dubbningen i sin helhet hör man att det är hennes lite säregna röst, även om jag kan hålla med om att det låter en aning om Gizela Rasch men jag köper inte riktigt det.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Igthorn skrivet  4 september 2023 kl. 23:19:08Jag såg filmen så sent som idag och jag är rätt säker på att det där är Meta Velander som medverkar även i omdubbningen. Om man hör dubbningen i sin helhet hör man att det är hennes lite säregna röst, även om jag kan hålla med om att det låter en aning om Gizela Rasch men jag köper inte riktigt det.
Använd helst inte det ordet det skapar bara missförstånd det är en tilläggsdubbning ingenting har blivit omdubbat.