Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

El Chavo Animado

Startat av Sabelöga, 2 oktober 2023 kl. 00:29:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabelöga

Jag fick nyss ett meddelande om någon som uppmärksammade mej på den animerade mexikanska serien El Chavo Animado som enligt obekräftade uppgifter på Wikipedia ska ha visats på Kanal 5. Någon som vet något om detta och om rösterna som angetts stämmer? 

Det är också värt att nämna att användaren som skapade artikeln och la till uppgifterna också gjorde andra redigeringar som rör serien på engelska och spanskspråkiga Wikipedia och påstod där att serien skulle ha visats på Disney XD samt att serien Pucca skulle ha visats på Cartoon Network och SVT Barn. Uppgifter jag inte häller har kunnat bekräfta.

Någon som vet något?
Houba !

Daniel Hofverberg

Frågan är vad serien i så fall skulle kunna tänkas heta på svenska...? Jag hittar i alla fall inga träffar i Svensk Mediedatabas på vare sig El Chavo Animado eller El Chavo, och de enda träffar jag hittar i KBs tidningstjänst berör antingen artiklar om El Chavo eller kommer från tidningen Liberación; en numera nedlagd svensk spanskspråkig tidning riktad mot latinamerikaner bosatta i Sverige. Ingetdera ser ut som tidningstablåer från vare sig Kanal 5 eller någon annan svensk kanal.

Således kan vi alltså vara helt säkra på att serien inte har sänts i Sverige under originaltiteln eller någon del av originaltiteln. Fortfarande är det ju dock möjligt att serien sänts under någon svenskspråkig titel, och att originaltiteln aldrig nämnts i tablåerna - känns lite svårköpt att Kanal 5 inte vid ett enda tillfälle skulle ha nämnt originaltiteln i tablåerna i en enda svensk tidning vid ett enda tillfälle, även om det inte helt går att utesluta...

Nu är min spanska tyvärr väldigt bristfällig, men om jag inte missuppfattat något betyder väl El Chavo något i stil med Pojken, Ungen eller något liknande...? Det låter som en väldigt fantasilös svensk titel, så om serien har sänts här är det väl troligt att de hittat på någon helt annan svensk titel - jag hittar i alla fall inget som ser ut som tidningstablåer när jag söker på "Pojken", "Ungen", "Barnet" eller "Killen" i KBs tidningstjänst; men det är ju alltför vanliga ord som gör att eventuella tablåer drunknar i andra förekomster... I SMDb blir det ett lite mer hanterbart antal, och där hittar jag heller inget på dessa ord som verkar stämma in.


Så kort sagt: Jag är skeptisk till sanningshalten i dessa uppgifter, då jag tycker att någon tidning vid något tillfälle borde ha nämnt originaltiteln om serien nu sändes på Kanal 5; oavsett vilken titel som serien gått under i Sverige. På Barnkanalen/SVT Barn, Disney Channel och Nickelodeon händer det ju då och då att de hoppar över att nämna originaltiteln vid översatta titlar, då ju sådana kanaler vanligtvis får högst begränsat tablåutrymme i dagstidningarna - men Kanal 5 har ju trots allt oftast fått hyfsat mycket utrymme på de flesta tidningars tablåsidor, så då borde Kanal 5 ha nämnt originaltiteln i tablåerna för alla serier med översatta titlar (oftast inom parentes i början eller slutet av brödtexten); och i så fall borde någon tidning ha behållit dessa.

Men utan att veta den eventuella svenska titeln på serien kan jag inte till 100% avfärda uppgifterna, även om jag ser det som osannolikt.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 oktober 2023 kl. 01:07:16Frågan är vad serien i så fall skulle kunna tänkas heta på svenska...? Jag hittar i alla fall inga träffar i Svensk Mediedatabas på vare sig El Chavo Animado eller El Chavo, och de enda träffar jag hittar i KBs tidningstjänst berör antingen artiklar om El Chavo eller kommer från tidningen Liberación; en numera nedlagd svensk spanskspråkig tidning riktad mot latinamerikaner bosatta i Sverige. Ingetdera ser ut som tidningstablåer från vare sig Kanal 5 eller någon annan svensk kanal.

Således kan vi alltså vara helt säkra på att serien inte har sänts i Sverige under originaltiteln eller någon del av originaltiteln. Fortfarande är det ju dock möjligt att serien sänts under någon svenskspråkig titel, och att originaltiteln aldrig nämnts i tablåerna - känns lite svårköpt att Kanal 5 inte vid ett enda tillfälle skulle ha nämnt originaltiteln i tablåerna i en enda svensk tidning vid ett enda tillfälle, även om det inte helt går att utesluta...

Nu är min spanska tyvärr väldigt bristfällig, men om jag inte missuppfattat något betyder väl El Chavo något i stil med Pojken, Ungen eller något liknande...? Det låter som en väldigt fantasilös svensk titel, så om serien har sänts här är det väl troligt att de hittat på någon helt annan svensk titel - jag hittar i alla fall inget som ser ut som tidningstablåer när jag söker på "Pojken", "Ungen", "Barnet" eller "Killen" i KBs tidningstjänst; men det är ju alltför vanliga ord som gör att eventuella tablåer drunknar i andra förekomster... I SMDb blir det ett lite mer hanterbart antal, och där hittar jag heller inget på dessa ord som verkar stämma in.


Så kort sagt: Jag är skeptisk till sanningshalten i dessa uppgifter, då jag tycker att någon tidning vid något tillfälle borde ha nämnt originaltiteln om serien nu sändes på Kanal 5; oavsett vilken titel som serien gått under i Sverige. På Barnkanalen/SVT Barn, Disney Channel och Nickelodeon händer det ju då och då att de hoppar över att nämna originaltiteln vid översatta titlar, då ju sådana kanaler vanligtvis får högst begränsat tablåutrymme i dagstidningarna - men Kanal 5 har ju trots allt oftast fått hyfsat mycket utrymme på de flesta tidningars tablåsidor, så då borde Kanal 5 ha nämnt originaltiteln i tablåerna för alla serier med översatta titlar (oftast inom parentes i början eller slutet av brödtexten); och i så fall borde någon tidning ha behållit dessa.

Men utan att veta den eventuella svenska titeln på serien kan jag inte till 100% avfärda uppgifterna, även om jag ser det som osannolikt.
Oavsett så går det ju inte att bekräfta så jag har tagit bort uppgifterna under tiden.
Houba !

Jabberjaw

Förmodligen som alltid numera på Wikipedia så är det personer som inte har en aning om något som går in och redigerar...

Varit samma sak på Media Dubb Wikipedia och Svenskdubbade serier. I det här fallet tror jag personen förväxlat kanalen "Kanal 5" med den mexikanska "Canal 5" ;D


Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet  2 oktober 2023 kl. 02:48:32Oavsett så går det ju inte att bekräfta så jag har tagit bort uppgifterna under tiden.
Låter klokt. Jag har sökt vidare i Svensk Mediedatabas, och när jag söker på "mexikansk", "mexicansk", "latinamerikansk" och "Mexiko" under Kanal 5 som kanal hittar jag ingenting som verkar överensstämma med den här serien - och tablåerna för Kanal 5 i SMDb verkar hyfsat utförliga, varför jag bara kan förmoda att beskrivningen för serien borde nämna något av dessa ord. I KBs tidningstjänst får man alldeles för många träffar, men i SMDb är ju sökningen begränsad till just tablåerna och då blir det ett hanterbart antal.

Eftersom serien inte hade premiär förrän 2006 kan vi dessutom vara tämligen säkra på att serien ska finnas med i SMDb, då allting från den perioden ska vara referensbandat (och även om något inte skulle vara det, så ska tablådata finnas med ändå).

Citat från: Jabberjaw skrivet  2 oktober 2023 kl. 08:45:19I det här fallet tror jag personen förväxlat kanalen "Kanal 5" med den mexikanska "Canal 5" ;D
I så fall är man ju väldigt klantig och obetänksam, men visst skulle det kunna vara så...

Sabelöga

Citat från: Jabberjaw skrivet  2 oktober 2023 kl. 08:45:19Förmodligen som alltid numera på Wikipedia så är det personer som inte har en aning om något som går in och redigerar...

Varit samma sak på Media Dubb Wikipedia och Svenskdubbade serier. I det här fallet tror jag personen förväxlat kanalen "Kanal 5" med den mexikanska "Canal 5" ;D
Tja, saknar påståenden källa ska man alltid vara tveksam. Just därför tog jag bort dom. Har du fler exempel på felaktiga eller tveksamma uppgifter på Wikipedia?
Houba !