Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Tintin Esselte video utgåvorna

Startat av Pigge, 16 augusti 2006 kl. 13:16:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pigge

Jag har precis fått tag på Månen tur och retur på VHS från 80-talet. Det är alltså den gamla
Tele-Hachette/Belvisionversionen från 1964. Det som slog mig var att det inte var Bolme & c:o som dubbat denna utgåva

Det är helt andra röster och som vanligt inga credits >:(

Nu chansar jag vilt men jag tycker att det låter som om Olof Thunberg gör Haddocks röst och möjligtvis Jonas Bergström som Tintin men det är svårt att bara lyssna och kunna vara säker. Ingengör Wolff är garanterat Thunberg (låter som Bamse)  :D

Kalkyl och Dupontarna har jag ingen aning om vilka som gör deras röster. Jag kommer ihåg att jag såg några Tintin på VHS på 80-talet som barn och då var det också den här dubbningen (tror jag).

Vore fantastiskt kul om nån vet mer om denna dubb. Jan Nygren verkar i alla fall vara berättare/speakerröst


Pigge

Finns det ingen som vet nåt om denna dubb? Det verkar ju finnas en enorm kunskap bland er här på forumet. All övrig info om Belvisionserien är också välkommen.

Daniel Hofverberg

Tyvärr vet jag ingenting om den.

Vilken distributör har gett ut videoutgåvan? Om den distributören fortfarande skulle finnas kvar, så är det kanske inte omöjligt att få fram något därigenom.

Pigge

Det var ju just Esselte Video som var distributör av dessa filmer.
Annars kan jag utläsa copyright: 1981 ARTEL Film & Television Productions, LTD

Jag har mejlat Esselte och frågat om Esselte Video men ej fått svar än. Vad jag vet så finns inte Esselte Video längre.


Daniel Hofverberg

Oj, så pinsamt - klantigt av mig att inte läsa rubriken noggrannare...  ;)

Du har helt rätt - Esselte Video finns inte längre. Därmed är det nog mycket svårt att få fram dubbningsuppgifter från den här tiden; jag betvivlar att det Esselte som finns idag skulle ha arkiverat röstuppgifter från ett nedlagt dotterbolag.

Jag vet inte heller vilket dubbningsbolag som kan tänkas ha gjort en sån här dubb - på den där tiden fanns ju inte så många bolag i branschen, så det är inte alls omöjligt att den gjordes av någon allmän ljudstudio med inhyrd personal, så att det alltså inte är något vanligt dubbningsbolag som gjort den. Utan att veta något om det, så är det nog en återvändsgränd.

Jag har heller inte kontakt med någon av de skådisar som du lyckats att identifiera... Du känner inte igen någon mer skådis? Det bästa vore ju om det råkar medverka någon skådis som är möjlig att få kontakt med, så man kan fråga vederbörande direkt...

ddubbning

Om man söker i databasen på Statens Ljud-och Bildarkivs webbplats på Tintin och Esselte Video finner man att det visserligen finns några Tintinutgåvor från Esselte Video noterade där. Den enda utgåva där dubbningscredits finns angivna i databasen är dock en kassett som innehåller " De sju kristallkronorna" och "Solens Tempel" : http://www.slba.se/arkiv/slbadoc.jsp?searchpage=slbasearch.jsp&search1_XITG=%22LE.TEMPLE.DU.SOLEIL%22&sort=&from=1&toc_length=15&doctype=KP&toctype=KP&currdoc=2

Elios

Vet att jag har haft någon gammal Vhs med Esselte videos förr. Tror det var Tintin men minns inte riktigt. Kan då ha varit med Jonas Bergström som Tintin och Olof Thunberg som Hadock. Eller jag minns iallafall att Thunberg var med iallafall.
Vet inte dock om det var Solens Tempel eller någon annan.