Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

fotogalleriet

Startat av Lisa, 19 januari 2010 kl. 17:28:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lisa

Gillar att det lagts till ett fotogalleri, men känns som att det saknas MÅNGA skådespelare där. Är det tillåtet att googla bilder på skådisarna och lägga upp där? För det skulle man säkert kunna göra med en hel del. Eller är det så att det krävs tillåtelse från varje skådis att publicera en bild av dom?

Daniel Hofverberg

Det stämmer att det är ganska många som saknas. Jag vågar tyvärr inte lägga till bilder från nätet riktigt hursomhelst, eftersom det formellt sett är olagligt och jag vill inte riskera att bli åtalad eller stämd (även fast risken nog är liten).

Därför måste jag ha tillstånd från antingen respektive skådis eller fotografen för att våga lägga till bilderna till fotogalleriet. Undantaget är foton som antingen är frisläppta som Public Domain eller släppta i öppna licenser (exempelvis Creative Commons), som får användas utan tillstånd. Till den kategorin hör i stort sett alla foton som finns på Wikipedia.

Dessutom har jag fått ett generellt tillstånd av Daniel Åhs Karlsson (som är intervjuansvarig här på sajten) att använda alla foton han tagit.

Men om du hittar foton på dubbningsskådisar på mer officiella sidor, så får du gärna posta länkar till dem (eller skicka dessa via e-post), så kanske det är möjligt att kontakta personerna bakom dessa sidor och på så sätt få tillstånd.

Lisa

Jag förstår. Kan man inte kontakta skådisar direkt och fråga om dom kan tänka sig skicka en bild som kan läggas upp? Annars som du säger gå genom deras officiella hemsidor. Men jag tänkte mer på dom som inte har egna hemsidor.. är väl minst hälften som inte har det..

Daniel Hofverberg

Jo, visst kan man kontakta skådisar direkt och fråga efter foton. Men det förutsätter ju att man verkligen har kontaktuppgifter till respektive person, och det är långt ifrån alltid jag har det. Utan kontaktuppgifter är det inte så lätt att ta kontakt med någon...

Jag har dock skickat mail till de skådisar jag hittat åt officiella hemsidor till där det stått utsatt mailadresser, plus de enstaka skådisar jag har adresser till fastän de inte har någon hemsida.

Lisa

Ja det är sant.. skulle över lag vara så kul att höra mer från skådisar om dubbning. Typ intervjuer. Skulle vara roligt med en intervju från en "yngre" röstskådis också, ett barn alltså. Hur dom tycker det är att dubba..
Dom flesta som är under 40 har säkert facebook, så man kanske kan kontakta skådisar där om inte annat..

TBT_STR_QR

Var det så här fotogalleriet kom till på Dubbningshemsidan. Det hade jag ingen aning om.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

moviefan

Kan inte du DH, lägga till fler bilder där förutom på skådisar ?

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 22 december 2017 kl. 17:51:48
Kan inte du DH, lägga till fler bilder där förutom på skådisar ?
På vad eller vem...?

TBT_STR_QR

#8
Jag tror hon menar bilder på tekniker, regisörrer, översättare och andra som medverkar med dubbningar, som Monica Forsberg, Lasse Svensson, Mats Wänblad.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

moviefan


moviefan


Anders M Olsson

Samtliga bilder i fotogalleriet
https://www.dubbningshemsidan.se/bildgalleri/
är klickbara, men oavsett vilken bild man klickar på kommer man bara till en felsida ("Sidan finns inte").

Jag hade väntat mig att man antingen skulle komma till en större version av fotot, eller till rätt sida i skådespelarindexet i de fall sådan finns.

Daniel Hofverberg

Hmm, det låter skumt - tanken var absolut att man ska komma till en större version av fotot, vilket varit fallet förut... :(

Jag ska undersöka vad det är som har gått snett med den här sidan, tack för att du upptäckte det. :)

MOA

Fast dom flesta bilderna borde väl va 10 år gamla nu?

Steffan Rudvall

#14
Citat från: MOA skrivet 22 augusti 2020 kl. 17:01:30
Fast dom flesta bilderna borde väl va 10 år gamla nu?
Kan vara för att det inte finns nyare bilder på vissa